Terugval in schadevrije jaren: hoe werkt dat?
Je denkt er misschien liever niet aan, en toch kan het gebeuren. Je hebt autoschade opgelopen en moet schade claimen bij je verzekeraar. Maar wat gebeurt er nu met je schadevrije jaren en no-claimkorting? Hoe werkt een terugval in schadevrije jaren?
Hoe werkt een terugval in schadevrije jaren?
Ieder jaar dat je geen autoschade claimt bij je autoverzekering, wordt dit door de verzekeraar geregistreerd als zogenaamd schadevrij jaar. Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, hoe meer no-claimkorting je krijgt op je premie. Door veilig te rijden verlaag je namelijk het risico voor de verzekeraar, en daar word je voor beloond.
Claim je toch schade? Dan val je terug in schadevrije jaren en raak je een deel van je korting weer kwijt. Voor het berekenen van de juiste kortingen gebruiken verzekeraars de bonus-malusladder.
Wat is de bonus-malusladder?
De bonus-malusladder is een tabel waarin wordt aangegeven hoeveel korting je krijgt bij ieder opgebouwd schadevrij jaar. Hoe meer jaren je zonder schade rijdt, hoe hoger je op de ladder klimt en hoe meer korting je krijgt. De totale korting kan oplopen tot wel 80%.
Elke verzekeraar hanteert een eigen tabel, maar het principe is hetzelfde:
- Bonus: rijd je meerdere jaren zonder schade, dan stijg je op de ladder en krijg je steeds meer korting op je premie.
- Malus: claim je schade bij je verzekeraar, dan val je juist enkele treden terug op de ladder en raak je schadevrije jaren kwijt. Hierdoor neemt je no-claimkorting af en kan je premie flink stijgen.
Hoeveel treden zak je bij een terugval in schadevrije jaren?
Hoeveel treden je zakt bij een terugval in schadevrije jaren hangt af van je dekking en de soort schade die je claimt. In de meeste gevallen bouw je langzamer schadevrije jaren op dan dat je ze kwijtraakt. Doorgaans ben je na een schadeclaim 5 schadevrije jaren kwijt, en dat betekent meestal een flink verschil in je korting.
Claim je regelmatig schade, dan kun je ook negatieve schadevrije jaren opbouwen. Dit heet een malusregistratie. Een malusregistratie resulteert in een toeslag op je premie, in plaats van de korting die je misschien gewend was.
Benieuwd naar een voorbeeld van kortingen per trede? Deze vind je op onze pagina over de bonus-malusladder.
Vaak wordt bij de bovenste paar treden van de bonus-malusladder hetzelfde kortingspercentage gerekend. Sta je dus op de bovenste trede en claim je schade? Dan kan het zijn dat je omlaag gaat in schadevrije jaren, maar nog steeds hetzelfde percentage korting ontvangt.
Verschilt de bonus-malusladder per verzekeraar?
Terwijl het principe bij iedere verzekeraar hetzelfde is, zitten er in de indeling van de bonus-malusladder een aantal verschillen. Zo hanteren de meeste verzekeraars ladders met 18 tot 21 treden, maar zijn de kortingen die bij deze treden horen niet altijd hetzelfde. Krijg je bij bijvoorbeeld verzekeraar A 70% korting op trede 15, dan kan dat bij verzekeraar B maar 60% zijn.
Niet iedere verzekeraar heeft een bonus-malusladder. Sommige verzekeraars, zoals Allianz Direct, kiezen ervoor om hun eigen kortingen te berekenen aan de hand van het aantal schadevrije jaren. Hoe meer schadevrije jaren, hoe lager de premie uitpakt.
Gevolgen terugval schadevrije jaren bij geen schuld
Natuurlijk kun je er niet altijd iets aan doen als er schade aan je auto ontstaat. Ben je zelf niet aansprakelijk? Dan heeft dit geen gevolgen voor je plek op de bonus-malusladder en val je niet terug in schadevrije jaren. Je verzekeraar zal in dit geval proberen om de kosten van de schade verhalen op de andere partij.
Bespaar op je autoverzekering
Op zoek naar de verzekeraar met de hoogste no-claimkorting en de beste deal voor jouw auto? Bij Overstappen.nl helpen we je met het maken van een vergelijking. Vul op onze vergelijker je gegevens in en wij zetten de beste opties voor je op een rij.
Bekijk hoeveel jij kan besparen op je autoverzekering
- Vergelijk op prijs & kwaliteit
- 100% onafhankelijk
- Bespaar gemiddeld € 265 p.j.
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient
62% procent van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?
Maximumsnelheid op snelwegen gaat terug naar 130 kilometer per uur
Lees hier waarom de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB de maximumsnelheid op snelwegen weer willen verhogen en wat voor effecten de maximale snelheid van 100 kilometer per uur heeft gehad.
75 procent van de automobilisten gebruikt telefoon achter het stuur
Het gebruik van smartphones achter het stuur neemt toe, met verstrekkende gevolgen voor de verkeersveiligheid.
Prijs elektrische auto kan stijgen na mogelijk nieuwe EU-importheffingen
Lees hier waarom de prijs van elektrische auto’s mogelijk omhoog gaat en wat voor gevolgen dit kan hebben voor de hoogte van autoverzekeringspremies.
Netbeheerder doet oproep om elektrische auto niet tijdens piekuren op te laden
Lees hier waarom netbeheerder Stedin oproept om elektrische auto’s niet op te laden tussen 16.00 en 21.00 uur en hoe de toekomst van elektrisch laden eruit kan zien.
Klantenservice
Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.