Energieleverancier failliet: wat gebeurt er nu?

Ook energieleveranciers kunnen failliet gaan. Bijvoorbeeld als een energieleverancier haar betalingsverplichtingen niet meer kan nakomen. Een faillissement van een energieleverancier brengt veel vragen met zich mee. We geven daarom antwoord op de meestgestelde vragen.

Snel navigeren naar

Faillissementen energieleveranciers

Door de stijgende energieprijzen zijn er in 2021 verschillende leveranciers failliet gegaan. Bekijk hieronder het overzicht van leveranciers die in 2021 failliet zijn verklaard. In 2022, 2023 en 2024 zijn er geen leveranciers failliet verklaard.

  1. Welkom Energie
  2. Allure Energie
  3. Anode Energie
  4. Sepa Green Energy
  5. Fenor
  6. Naked Energy

Hoe nu verder?

Op het moment dat een leverancier failliet wordt verklaard trekt de ACM de leveringsvergunning van de leverancier in. De ACM is de toezichthouder in de markt. Na het intrekken van deze vergunning kom je in een ‘vensterperiode’. In deze periode kijkt de ACM samen met de leverancier of andere leveranciers bereid zijn om de klanten over te nemen. Wanneer dit niet mogelijk blijkt, worden de klanten door de netbeheerders verdeeld onder alle overgebleven leveranciers in de markt. In deze vensterperiode krijg je gewoon stroom en gas geleverd. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je in de kou komt te zitten. Let op, in deze periode is het niet mogelijk om te wisselen van leverancier. Als er een nieuwe leverancier is aangewezen die de huidige klanten overneemt, mag je overstappen.

Energieleverancier failliet
Je wordt hierover gemaild

Wie wordt mijn nieuwe leverancier?

Na maximaal 20 dagen krijg je een nieuwe energieleverancier aangewezen. Je ontvangt vanzelf bericht van je nieuwe leverancier. De nieuwe leverancier kan ervoor kiezen om je oude contract en voorwaarden over te nemen. In de huidige energiemarkt zien we echter dat er vaak een nieuw contract wordt aangeboden met daarin de nieuwe markttarieven. Op het moment dat de marktprijzen hoger liggen, kan dat nadelig zijn. Je kunt dit nieuwe contract niet gelijk opzeggen, je nieuwe leverancier hanteert een opzegtermijn. De opzegtermijn van het nieuwe contract is maximaal 30 dagen. Na de opzegtermijn ben je vrij om naar een andere leverancier over te stappen. We raden je aan om altijd een energievergelijking te maken om te kijken of je bij de nieuwe leverancier het voordeligst uit bent.

tip

Let op:

Zeg niet zomaar je huidige contract op zonder dat je een nieuwe energieleverancier hebt. Wanneer je dit wel doet kun je wel zonder stroom of gas komen te zitten.

Kan ik al overstappen naar een andere leverancier?

Als je wilt veranderen van leverancier, dan is dit mogelijk na de vensterperiode. Je kunt wel alvast een aanvraag doen die na de opzegtermijn ingaat. Volg de onderstaande stappen om gemakkelijk te vergelijken:

Stap 1 Vul je gegevens in

Vul je gegevens in

Vul je gegevens in bij onze vergelijker en start de vergelijking.

Stap 2 Vergelijk het aanbod

Vergelijk het aanbod

Vergelijk de deals op de website met de tarieven van je nieuwe leverancier.

Stap 3 Kies de beste deal

Kies de beste deal

Kies de voordeligste leverancier voor jouw situatie.

Stap 4 aanvraagformulier

Vul het aanvraagformulier in

Zet de einddatum van je contract op de laatste dag van de opzegtermijn. Je nieuwe leverancier begint daarna pas met leveren.

Stap 5 bevestiging

Aanvraag bevestigd?

Je ontvangt dan binnen 5 werkdagen het energiecontract. Houd je mail in de gaten.

Meestgestelde vragen

    Wat doet de ACM?

    Iedere energieleverancier in Nederland heeft een leveringsvergunning van de ACM nodig. Eén van de vereisten van de vergunning is dat de energieleverancier betrouwbare levering moet garanderen. Als dit bijvoorbeeld door financiële problemen niet meer gegarandeerd kan worden, kan de ACM de vergunning intrekken. Ook bij andere problemen kan de ACM de vergunning intrekken, het betreft dus niet altijd een faillissement. Zonder leveringsvergunning mag een energieleverancier geen energie meer leveren en zal een andere leverancier de levering (tijdelijk) overnemen. De ACM heeft verschillende regels opgesteld om dit proces soepel te laten verlopen en om er zeker van te zijn dat iedereen van stroom en gas blijft voorzien.

    Ik heb een rekening van mijn oude leverancier ontvangen. Moet ik deze betalen?

    De ACM geeft aan dat je altijd moet betalen voor stroom en gas die je hebt verbruikt. Als er volgens de rekening blijkt dat je moet bijbetalen, dan zal je dit moeten doen.
    Betaal je met een automatische incasso? Dan heb je het recht om te storneren. Hier kunnen gevolgen aan zitten. Je kunt dan bijvoorbeeld een betalingsachterstand oplopen. De ACM geeft aan dat je in sommige gevallen de betalingsachterstand mag verrekenen met het bedrag dat je terugkrijgt van je leverancier. Let op! hier zijn wettelijke regels voor.

    Twijfel je over het storneren? Voor gratis persoonlijk juridisch advies kun je terecht bij het juridische loket.

    Ik heb een rekening van mijn nieuwe leverancier ontvangen. Moet ik deze betalen?

    Ja, op de rekening staat je daadwerkelijke verbruik in de periode dat je stroom en gas hebt afgenomen bij de leverancier. Je bent dan ook verplicht om dit te betalen.

    Ik krijg nog geld terug van mijn oude leverancier, krijg ik dit terug?

    Wanneer een leverancier failliet gaat, kan dit financiële gevolgen voor jou hebben. Bijvoorbeeld als je nog geld tegoed hebt van het bedrijf is de kans groot dat je dit geld niet of gedeeltelijk terugkrijgt.

    Krijg ik mijn welkomstkorting nog wel?

    Het is niet zeker of je de welkomstkorting ontvangt. De curator van je energieleverancier gaat kijken of alle schulden betaald kunnen worden. Hier vallen ook de tegoeden van welkomstkortingen onder. Als je hier vragen over hebt kun je contact opnemen met je leverancier of de curator.

    Ik had al een aanvraag lopen bij een nieuwe leverancier, gaat dit nog door?

    Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Dit is afhankelijk van wanneer de aanvraag is gedaan en wanneer de startdatum van het contract is. Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar de veelgestelde vragen pagina van je oude leverancier.

    Aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Als er wordt gevraagd om meterstanden door je oude of nieuwe leverancier, raden we altijd aan om dit door te geven. Als je een slimme meter hebt wordt dit automatisch uitgelezen.

Energie-expert Tom Schlagwein

Tips van energie-expert Tom Schlagwein

  1. Als je huidige leverancier failliet is verklaard, worden er vaak op korte termijn vragen en antwoorden op de website gepubliceerd.
  2. Zodra de nieuwe leverancier bekend is, wordt er ook vaak vanuit hen een veelgestelde vragen pagina gepubliceerd met meer informatie.
  3. Bij een faillissement wordt altijd een curator aangesteld. Hier kun je terecht met financiële vragen. Dit wordt op de website van de oude leverancier vermeld.
  4. Weet je niet wie jouw leverancier is? Dan kun je altijd navraag doen bij jouw lokale netbeheerder (Enexis, Liander, Stedin, Enduris, Coteq, Rendo of Westland Infra).
  5. Vaak zijn de nieuwe tarieven erg hoog. Vergelijk de tarieven daarom altijd met het aanbod van andere leveranciers om de beste deal te vinden.
Energie-expert Tom Schlagwein

Is jouw vraag nog niet beantwoord?

bellen
Bel
Binnen: 1 minuut
whatsapp
Whatsapp
Binnen: 15 minuten
mailen
Mail
Binnen: 2 uur
chatten
Chat
Begin chat
Binnen: 4 minuten

Overstappen.nl is onderdeel van Kizi

Close modal

Overstappen.nl, Autoverzekering.nl en EasySwitch.nl zijn onderdeel van Kizi, het overkoepelende merk van al onze websites. Bij Kizi maken we financiële keuzes makkelijk. Of het nou gaat om je internet, energiecontract of je verzekeringen.