Veelgestelde vragen over energie

Wanneer wordt er een opzegvergoeding/boete in rekening gebracht?

Je oude energieleverancier kan een opzegvergoeding in rekening brengen als je jouw huidige contract vroegtijdig beëindigt. Om kosteloos over te stappen, kun je het beste 6 tot 8 weken voor het einde van je contract overstappen naar een nieuw contract. Ligt de einddatum van je huidige contract nog buiten deze periode van 2 maanden? Dan raden wij je aan om nog te wachten met het aanvragen van een overstap.

“De beste termijn om over te stappen van energieleverancier is 6 tot 8 weken voor de einddatum van je energiecontract. De energieleverancier mag je in dit geval geen opzegboete in rekening brengen.”

Hoe hoog is de opzegboete?

De hoogte van de opzegboete is afhankelijk van de resterende looptijd van je energiecontract. In het onderstaande overzicht staat hoe hoog de boete voor een particulier energiecontract is:

Voorbeeld:
Als jij een 1 jarig energiecontract hebt en je stapt 4 maanden voor het einde van je contract over naar een nieuw energiecontract dan krijg je een boete van €50 voor gas en €50 voor stroom, in totaal dus €100.
Had je alleen een contract voor stroom afgesloten, dan betaal je alleen deze boete van €50.

Hoe lang duurt het nog voordat je contract afloopt?Opzegboete voor gasOpzegboete voor stroom
korter dan 1,5 jaar€ 50€ 50
1,5 – 2 jaar€ 75€ 75
2 tot 2,5 jaar€ 100€ 100
langer dan 2,5 jaar€ 125€ 125

Vraag? Bel ons.

We zijn 6 dagen per week bereikbaar.

Openingstijden klantenservice

Maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur
Zaterdag van 10:00u tot 16:00 uur
Zondag zijn we gesloten

Bel 020 - 760 42 42 (lokaal tarief)