Wat gebeurt er na mijn aanvraag?

Overstappen van energieleverancier neemt vanaf de aanvraagdatum ongeveer 4 tot 6 weken in beslag. Waarom duurt dit zo lang? En hoe regelen leveranciers en netbeheerders met elkaar de overstap?

Hieronder zie je hoe het proces na de switch verloopt:

  1. Je krijgt van Overstappen.nl een e-mail met de bevestiging van je aanvraag.
  2. Binnen 24 uur sturen wij je aanvraag door naar de energieleverancier.
  3. Binnen 7 werkdagen ontvang je een bevestiging van je nieuwe leverancier. Vanaf dagtekening van deze bevestiging gaan de 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd in.
  4. Je nieuwe leverancier zegt na de bedenktijd je oude leverancier voor je op.
  5. De nieuwe leverancier stelt je een voorschotbedrag voor. Dit is het maandelijkse bedrag dat je betaalt voor energie. De hoogte hangt af van de afgesproken tarieven via Overstappen.nl en het historisch verbruik in de woning. Je kunt het voorschotbedrag naar wens omhoog of omlaag aanpassen.
  6. Je krijgt bericht van de nieuwe leverancier als je de meterstanden moet doorgeven. Soms heeft de leverancier deze al via de netbeheerder. Als je een slimme meter hebt, kan de leverancier de meterstanden op afstand uitlezen.
  7. Controleer of je start met de juiste begin-meterstand.
  8. Binnen een paar weken ontvang je van je oude energieleverancier een eindafrekening.

Herinneringse-mail

Als je contract bijna afloopt, herinneren wij je hieraan via een reminder per e-mail. Je kunt dan desgewenst opnieuw overstappen naar de beste energiedeal. Als je geen actie onderneemt vervallen je actietarieven en ga je weer de duurdere variabele tarieven betalen bij je leverancier.

Is je vraag nog niet beantwoord?

Neem contact op met onze klantenservice via één van de getoonde contact opties.
  • chat
    020 - 760 42 42
    Binnen: 1 min
  • chat
    06 - 23 70 99 84
    Binnen: 15 min
  • chat
    service@overstappen.nl
    Binnen: 2 uur
  • chat
    Begin chat
    Binnen: 4 min