Top 10 gestelde vragen over de zorg in 2016

Heb je een vraag over de zorg in 2017? Wie weet behoort jouw vraag tot een van de meest gestelde vragen aan onze klantenservice en vind je het antwoord hier. Zijn de antwoorden niet voldoende of heb je een andere vraag? Neem dan contact op met een van onze zorgexperts: 020 – 760 42 42. 

1. Wat verandert er aan de zorgverzekering in 2017?

Over het algemeen is de zorg dit jaar weer iets duurder geworden vergeleken met 2015. Zo gaat het eigen risico met 10 euro omhoog en betaal je maandelijks meer premie. Lees alle veranderingen op deze pagina.

 

2. Op welke momenten kan ik overstappen van zorgverzekering?

in Nederland mag iedereen één keer per jaar wisselen van zorgverzekering. Vanaf het moment dat de verzekeraars de premies bekend maken (rond 19 november) mag er worden overgestapt. Voor 31 december dien je je oude zorgverzekering te hebben opgezegd en tot eind januari heb je de tijd om te kiezen voor een nieuwe zorgverzekering.

 

3. Hoe werkt het opzeggen van mijn oude zorgverzekering?

Maak je gebruik van onze zorgvergelijker en heb je een zorgverzekering gevonden die beter bij je wensen past? Dan maak je gebruik van onze overstapservice. Je nieuwe zorgverzekeraar zegt de oude automatisch voor je op. Let op dat je hiervoor tot 1 januari de tijd hebt. Wanneer je een aanvullende verzekering af wilt sluiten kan het zijn dat deze voorwaarden stelt voor je gezondheid waardoor je kunt worden geweigerd. Ga dus op tijd aan de slag met vergelijken.

 

4. Is het slim om te kiezen voor het allerhoogste eigen risico?

Iedereen heeft een verplicht eigen risico van 385 euro. Echter is het mogelijk dit eigen risico hoger in te stellen, namelijk naar 885 euro. Dit betekent dat je eigen risico 500 euro hoger is, waardoor je een lagere maandelijkse premie betaalt. Nadeel is alleen dat je veel kwijt bent wanneer iets je overkomt en je onverwacht toch zorg nodig hebt. Door het ondergaan van een dure behandeling of operatie moet je in één keer je eigen risico kunnen betalen. Met de maandelijkse besparing van je lagere premie kan je hier echter wel voor sparen. De keuze voor een hoger vrijwillig eigen risico is alleen voordelig voor mensen die weinig gebruik maken van zorg en het eigen risico bijna nooit opmaken.

 

5. Wat is de inkomensafhankelijke bijdrage?

Er bestaan twee vormen van de eigen bijdrage:

  • de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw)
  • De inkomensafhankelijke premie voor de AWBZ (tegenwoordig: Wlz-premie)

De inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) betaalt iedere werknemer over het belastbaar inkomen. Dit wordt, als je in loondienst werkt, ingehouden door je werkgever. Het percentage van je inkomen wat je afdraagt verschilt per jaar. In 2016 is dit percentage 6,75% voor werkenden en 5,5% voor ondernemers en gepensioneerden. De bijdrage voor de Wet langdure zorg (Wlz-premie) is gelijk aan 9,65% van het belastbaar inkomen. Aan beide bijdragen is wel een maximum verbonden.

 

6. Als ik via Overstappen.nl heb gekozen voor een nieuwe zorgverzekering, kan ik de aanvraag dan nog annuleren?

Na het afsluiten van de zorgverzekering gaan de 14 dagen ‘bedenktijd’ in. In deze 14 dagen is het nog mogelijk je overstap naar een andere zorgverzekering te annuleren. Doe je dit binnen de 14 dagen bedenktijd, dan is het annuleren kosteloos en mag dit zonder opgave van reden.

Mocht je al een premie hebben betaald, wordt deze teruggestort. De 14 dagen bedenktijd ontvang je alleen wanneer je via internet of telefonisch een zorgverekering afsluit. Hoe gaat de annulering in zijn werk? Dit kan bijvoorbeeld schriftelijk of per email, maar ook kan het steeds vaker telefonisch. Neem hiervoor contact op met je nieuwe verzekeraar. Vergeet dan niet te vragen naar een bewijs van je opzegging!

 

7. Heb ik recht op zorgtoeslag?

Mensen met een laag inkomen kunnen in een aantal gevallen zorgtoeslag ontvangen. Je dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • je bent ouder dan 18 jaar
  • Je hebt een Nederlandse basisverzekering
  • Je hebt een Nederlandse identiteit of een geldige verblijfsvergunning
  • Je eigen vermogen is niet te hoog
  • Je hebt een lager inkomen dan de inkomensgrens*

* Het grensinkomen voor het ontvangen van toeslag is in 2016 voor alleenstaanden 27.012 euro en voor toeslagpartners 33.765 euro.

De zorgtoeslag kan oplopen tot maximaal €83 per maand bij een inkomen van minder dan 19.500 euro. Dit bedrag wordt lager naarmate het inkomen dichter bij het grensinkomen ligt.

Bekijk hier of je recht hebt op zorgtoeslag.

 

8. Do I need health insurance when i’m an expat or student living in The Netherlands?

There are two situations where expats are obliged to obtain health insurance in The Netherlands: When you live in The Netherlands and you don’t have a job in another country. And/or when you have a part-time job or paid traineeship in The Netherlands.

EU/EER students who are only in The Netherlands for study purposes are not obliged to obtain health insurance here.

 

9. Welke zorg wordt vergoed vanuit het basispakket?

De overheid bepaalt welke zorg vergoed wordt vanuit het basispakket. Dit wordt ieder jaar opnieuw op Prinsjesdag bekend gemaakt. Iedereen in Nederland is verplicht een basiszorgverzekering te kiezen.

Bekijk hier welke zorg onder de basiszorgverzekering valt.

 

10. Hoe zit het met de verschillende polissen: de Naturapolis, Restitutiepolis en Budgetpolis?

Bij het afsluiten van een basiszorgverzekering heb je de keuze uit drie typen polissen.  Over het algemeen geeft de restitutiepolis je de meeste keuzevrijheid en vergoeding. Je betaalt hier wel de hoogste premie voor. De premie van een naturapolis is laag tot gemiddeld en geeft je nog steeds een ruime keuze uit zorgverleners en ziekenhuizen en vergoed rond de 75% van het gemiddeld gecontracteerde tarief van de zorg die je ontvangt van niet-gecontracteerde zorgverleners. De budgetpolis is zoals de naam al zegt de polis waarbij je de laagste premie betaalt. Je hebt in ruil voor deze lage premie wel een beperktere keuze aan zorgaanbieders en mocht je gebruikmaken van niet-gecontracteerde zorg wordt slechts 50- tot 75% gemiddeld vergoed.

 

Neem contact op met onze klantenservice

In de maanden november en december is onze klantenservice langer open. Je kunt op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur onze zorgexperts bellen voor al je zorgvragen: 020 – 760 42 42. Whatsappen kan natuurlijk ook: 06-23709984.

Waarom is zorgverzekeringen vergelijken voor mij de moeite waard?

  • De premie van je huidige verzekeraar stijgt
  • Je betaalt in 2016 meer voor het eigen risico
  • Je bespaart op je aanvullende verzekeringen
Zorgverzekeringen vergelijken