Bonus-malusladder
Naarmate je meer schadevrije jaren opbouwt, ontvang je meer korting op je autoverzekering. Deze korting staat bekend als no-claimkorting. In de bonus-malusladder, die per autoverzekeraar verschilt, is de hoogte van de korting vastgelegd.
Opbouwen schadevrije jaren
Je bouwt schadevrije jaren op zolang je geen schade claimt. Voor elk jaar zonder schadeclaim stijg je één trede op de bonus-malusladder. Hierdoor profiteer je van een hogere no-claimkorting. Als je echter wel schade claimt, daal je op de bonus-malusladder, wat leidt tot een lagere no-claimkorting en een hogere premie.
Negatief aantal schadevrije jaren
Bij een schadeclaim daal je meestal met meerdere treden tegelijk op de bonus-malusladder. Dit betekent dat je premie sterker stijgt dan dat deze daalt. In sommige gevallen kun je zelfs op een negatief aantal schadevrije jaren uitkomen, waardoor je premie verder stijgt. Dit kan gebeuren als je:
- In één jaar meerdere schades claimt.
- Schade claimt kort nadat je voor het eerst een autoverzekering hebt afgesloten.
Schade zelf betalen?
Wanneer je schade claimt, kijkt de autoverzekeraar niet naar de hoogte van het geclaimde bedrag. De daling op de bonus-malusladder is dus niet afhankelijk van de hoogte van het schadebedrag. Om te voorkomen dat je op de ladder daalt, kun je overwegen om kleine schades zelf te betalen.
Niet schuldig
Als je geen schuld hebt aan de schade, vindt er geen terugval plaats. De schade wordt in dat geval verhaald op de schuldige wederpartij en de premiekorting blijft ongewijzigd. Het is belangrijk om bij een ongeval altijd een schadeformulier in te vullen en de situatie goed te documenteren om aan te tonen dat je niet schuldig bent.
Bescherming bonus
De maximale no-claimkorting verschilt per verzekeringsmaatschappij, maar kan oplopen tot wel 80%. Als je in de hoogste trede bent beland, geldt er meestal een bonusbescherming. Dit betekent dat je bij een schadeclaim wel in treden terugvalt, maar de maximale korting behoudt. Sommige verzekeraars bieden ook aanvullende dekking voor een bonusbescherming, waarbij je meerdere schades per jaar kunt claimen zonder dat dit invloed heeft op je no-claimkorting.
Voorbeeld bonus-malusladder
Elke autoverzekeraar bepaalt zelf hoe snel iemand klimt en daalt op de bonus-malusladder. Dit kan tot grote premieverschillen leiden. Hieronder zie je een voorbeeld van een bonus-malusladder.
Voorbeeld bonus-malus ladder
Trede | Kortingspercentage | Zonder schade | Met 1 schade | Met 2 schades |
---|---|---|---|---|
12 | 75% | 13 | 8 | 2 |
11 | 75% | 12 | 7 | 1 |
10 | 72,5% | 11 | 6 | 1 |
9 | 67,5% | 10 | 5 | 1 |
8 | 62,5% | 9 | 4 | 1 |
7 | 57,5% | 8 | 3 | 1 |
6 | 50% | 7 | 2 | 1 |
5 | 42,5% | 6 | 2 | 1 |
4 | 35% | 5 | 1 | 1 |
3 | 25% | 4 | 1 | 1 |
2 | 15% | 3 | 1 | 1 |
1 | -10% | 2 | 1 | 1 |
Toelichting
Als je bijvoorbeeld bent ingeschaald op trede 6, krijg je een korting van 50%. Rijd je nog een jaar schadevrij, dan stijg je naar trede 7 en ontvang je 57,5% korting. Claim je echter schade, dan val je terug naar trede 2 en krijg je slechts 15% korting. Claim je twee schades in één jaar, dan val je zelfs terug naar trede 1, waar een malus van 10% geldt. Je krijgt dan geen korting meer, maar zelfs een toeslag van 10%.
Wil je overstappen en ga je autoverzekeringen vergelijken? Let dan goed op de terugval in premiekorting als je schade claimt.
Vergelijk en bespaar direct
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient
62% procent van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?
Maximumsnelheid op snelwegen gaat terug naar 130 kilometer per uur
Lees hier waarom de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB de maximumsnelheid op snelwegen weer willen verhogen en wat voor effecten de maximale snelheid van 100 kilometer per uur heeft gehad.
75 procent van de automobilisten gebruikt telefoon achter het stuur
Het gebruik van smartphones achter het stuur neemt toe, met verstrekkende gevolgen voor de verkeersveiligheid.
Prijs elektrische auto kan stijgen na mogelijk nieuwe EU-importheffingen
Lees hier waarom de prijs van elektrische auto’s mogelijk omhoog gaat en wat voor gevolgen dit kan hebben voor de hoogte van autoverzekeringspremies.
Netbeheerder doet oproep om elektrische auto niet tijdens piekuren op te laden
Lees hier waarom netbeheerder Stedin oproept om elektrische auto’s niet op te laden tussen 16.00 en 21.00 uur en hoe de toekomst van elektrisch laden eruit kan zien.