Ik kan mijn energierekening niet betalen, wat nu?

Heb je door de hoge energieprijzen problemen met het betalen van je energierekening? Of heb je een betalingsachterstand? Op deze pagina lees je welke stappen je kunt ondernemen als je jouw energierekening niet meer kan betalen en zie je welke compensatiemaatregelen de overheid voor dit en volgend jaar heeft genomen.

Snel navigeren naar

Ik kan mijn volgende energierekening niet betalen, wat nu?

Als je jouw volgende energierekening niet kan betalen dan word je gelukkig niet meteen van energie afgesloten. Eerst ontvang je een betalingsherinnering van je energieleverancier. Betaal je daarna nog niet dan ontvang je een aanmaning. Voordat je een aanmaning ontvangt zijn er zes situaties die kunnen voorkomen dat jij een aanmaning krijgt.

1. Je betaalt het openstaande bedrag

Is het je gelukt om toch nog op tijd het openstaande bedrag te betalen? Hartstikke fijn, dan hoef je je voorlopig geen zorgen te maken, tenzij je verwacht dat je het volgende termijnbedrag niet kunt betalen. In dat geval, lees de onderstaande stappen en beslis welke stap op jouw situatie van toepassing is.

Tip: Het is ook mogelijk om je termijnbedrag tijdelijk te verlagen. Houd er dan wel rekening mee dat je aan het einde van het jaar het volledige bedrag alsnog verschuldigd bent aan je energieleverancier. Je stelt het betalen van een gedeelte van je energierekening dan uit.

2. Je kunt het openstaande bedrag niet betalen, maar je treft een betalingsregeling

Als je jouw energierekening niet kunt betalen, is het belangrijk om zo snel mogelijk aan de bel te trekken bij je energieleverancier. De meeste energieleveranciers bieden namelijk een betalingsregeling aan. Hiermee betaal je de schuld in delen terug aan je energieleverancier. Je kunt een betalingsregeling treffen door contact op te nemen met je energieleverancier of je kunt gebruikmaken van de voorbeeldbrief van de Autoriteiteit Consument en Markt (ACM).

3. Je energieleverancier biedt geen betalingsregeling aan, meld je dan aan voor schuldhulpverlening

Je kunt het verschuldigde bedrag niet betalen en je energieleverancier biedt geen betalingsregeling aan. In dat geval kun je je aanmelden bij een schuldhulpverleningsinstantie. Op je betalingsherinnering van je energierekening staat wanneer je dit uiterlijk moet hebben gedaan. De schuldhulpverlener zal besluiten of je geholpen gaat worden. Tot dat besluit is genomen mag je energieleverancier je contract niet beëindigen.

Het is belangrijk om het bewijs van je aanmelding zo snel mogelijk door te sturen naar je energieleverancier. Als je energie of water afgesloten dreigt te worden, dan ontvang je meestal binnen drie dagen hulp.

Goed om te weten

Wanneer je aangemeld bent voor schuldhulpverlening mag je energieleverancier je tijdens de wintermaanden (1 oktober tot 1 april) niet afsluiten. Maak je geen melding, doe je dit niet op tijd of wordt je verzoek afgewezen? Dan mag je energieleverancier je afsluiten. Is je verzoek geaccepteerd en houd je je aan de regeling? Dan mag je energieleverancier je niet afsluiten.

4. Je onderneemt geen actie

Je kunt het verschuldigde bedrag nog steeds niet betalen en onderneemt geen actie. Je energieleverancier zegt jouw contract vervolgens eenzijdig op. Je ontvangt daarna een brief ‘Einde levering’. Hierna heb je nog tien dagen de tijd om samen met je energieleverancier naar een oplossing te zoeken. Tijdens deze periode is het mogelijk om via een spoedaanvraag over te stappen naar een andere energieleverancier.

5. Je doet een spoedaanvraag bij een andere energieleverancier

Als je het openstaande bedrag niet kunt betalen, is het ook mogelijk om een  spoedaanvraag bij een andere energieleverancier in te dienen. Die doet vervolgens een kredietcheck om te kijken of je een betalingsachterstand hebt.

Vanwege je betalingsachterstand accepteert de nieuwe energieleverancier je alleen als je een waarborgsom betaalt. Dit bedrag gebruikt de energieleverancier als een reservepotje voor wanneer je jouw energierekening niet betaalt. De hoogte van deze waarborgsom verschilt per leverancier en ligt meestal tussen de € 175 en € 575.

Betaal je tijdens de contractperiode van je nieuwe energieleverancier al je termijnbedragen op tijd? Dan krijg je de borg terug bij je jaarafrekening. Wil je graag een spoedaanvraag doen? Bekijk dan onze spoedaanvraag pagina voor overzicht van alle leveranciers die spoedaanvraag aanbieden en de waarborgsommen die zij hanteren.

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar

Kom je er even niet uit of wil je graag persoonlijk en deskundig advies? Neem dan contact op met onze klantenservice. Onze energie-specialisten helpen je graag.

6. Na ontvangst van de brief ‘einde levering’ onderneem je nog steeds geen actie

Je hebt geen betalingsregeling, je hebt je niet aangemeld bij een schuldhulpverlener, je energieleverancier heeft je contract al eenzijdig opgezegd en je hebt geen spoedaanvraag gedaan. In dit geval komt je netbeheerder 14 dagen nadat jouw energiecontract afloopt langs om je energie af te sluiten. Hiervoor brengen netbeheerders naast afsluitkosten ook vaak bezoekkosten in rekening.

Als je bent afgesloten dan krijg je geen stroom en gas meer geleverd. Voordat je weer kan worden aangesloten op het energienet, zul je een nieuwe energieleverancier moeten regelen. Als je kunt bewijzen dat je een nieuwe leverancier hebt, kun je een afspraak maken bij je netbeheerder en vragen of zij je weer kunnen aansluiten. Dit kost doorgaans tussen de € 100 en € 250 per aansluiting.

Wat nu?

Ik heb mijn energierekening niet op tijd betaald

Heb je de rekening niet op tijd betaald? Informeer dan eerst bij je energieleverancier voor welke datum je de openstaande rekening moet betalen. Gaat het je ook niet lukken om voor die datum te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je energieleverancier. Bij de meeste leveranciers is het namelijk mogelijk om een betalingsregeling te treffen.

Als je je energierekening niet op tijd betaalt dan ontvang je een betalingsherinnering van je energieleverancier. Je krijgt daarna gemiddeld twee weken de tijd om je energierekening te betalen. Dit verschilt per energieleverancier. Als je na die twee weken nog niet in gelegenheid bent om de rekening te betalen, dan heeft je energieleverancier het recht om je energiecontract te beëindigen. Ook kan je energieleverancier extra kosten in rekening brengen en een incassobureau inschakelen. Onderneem je daarna nog geen actie? Dan sluit je netbeheerder je af van energie.

Let op!

Energieleveranciers zijn niet verplicht om een betalingsregeling met je af te spreken. Maar we raden je wel aan om het betalingsverschil met je energieleverancier zo snel mogelijk op te lossen als dit mogelijk is. Laat de betalingsregeling altijd op papier zetten. Lukt dit niet en wil de leverancier geen betalingsregeling treffen? Dan heb je eigenlijk twee opties:

  1. of een schuldhulpverlener in te schakelen.
  2. een spoedaanvraag doen bij een andere energieleverancier
tip

Goed om te weten

Je netbeheerder mag je alleen van energie afsluiten als je je energierekeningen niet hebt betaald. Bovendien ben je in de wintermaanden extra beschermd als je problemen hebt met het betalen van je energierekening. Je gas- of elektriciteitsaansluiting mag namelijk niet worden afgesloten als het langer dan twee dagen vriest in de periode van 1 oktober tot 1 april.

Compensatie energierekening

Prijsplafond in 2023

In 2023 geldt er een prijsplafond voor energie, in combinatie met een verbruiksplafond. Dat ziet er als volgt uit:

  1. Een maximumprijs per m3 gas, per kWh en per GJ warmte (het prijsplafond).
  2. Een maximum energieverbruik tot waar deze prijzen gelden (het verbruiksplafond).

Gas: maximumprijs: € 1,45 per m3 | Maximumverbruik: 1200 m3 per jaar.
Elektriciteit: maximumprijs € 0,40 per kWh | Maximumverbruik: 2900 kWh per jaar.
Warmte: maximumprijs: € 47,39 per GJ | Maximumverbruik: 37 GJ per jaar.

Op Prinsjesdag is aangekondigd dat het prijsplafond in 2024 niet verlengd wordt. Vanaf 1 januari 2024 betaal je daarom weer de volledige stroom- en gastarieven die in je contract staan.

Vermindering energiebelasting

Elk huishouden in Nederland krijgt in 2023 € 596,86 korting op de energiebelasting. Hier hoef je niks voor te doen en dit bedrag is voor iedereen gelijk. In 2024 gaat de vermindering energiebelasting iets omhoog, naar € 603,04.

Compensatie energierekening

Eenmalige tegemoetkoming energie € 1300

In 2023 krijgen huishoudens met een inkomen rond het sociaal minimum een eenmalige energietoeslag van € 1300 om de hogere energierekening te compenseren. De meeste gemeenten hanteren een ruimere inkomensgrens van 120% of zelfs 140% van het sociaal minimum. Als je gemeente 120 procent als grens hanteert, dan betekent dat een gezin maximaal € 2.049,70 per maand mag verdienen om in aanmerking te komen voor de regeling. Voor een alleenstaande is dat € 1.434,79 per maand. Denk je dat je in aanmerking komt voor deze tegemoetkoming? Neem dan contact op met je gemeente, die kan je verder helpen. Lees hier meer informatie. Op Prinsjesdag 2023 is aangekondigd dat deze tegemoetkoming in 2024 komt te vervallen.

Studenten komen niet in aanmerking voor een energietoeslag, maar kunnen in sommige gevallen wel een tegemoetkoming krijgen. Lees hier meer informatie.

Extra geld voor isolatiemaatregelen kwetsbare huishoudens

De overheid trekt in 2023 €300 miljoen extra uit om huishoudens met lagere inkomens in slecht geïsoleerde woningen te helpen met de isolatie van hun woning. Hoe dit precies gebeurt en om welke maatregelen het gaat, hangt af van de gemeente waarin je woont. Zo zijn er voorbeelden van gemeenten die een gratis energiebox aanbieden, bestaande uit een adviesgesprek en een doos met energiebesparende producten. Het kan ook in de vorm van een cadeaubon, die je bij bouwmarkten of webshops kunt inwisselen voor energiebesparende producten. Kijk op de website van je gemeente op welke manier zij de subsidie aanbieden.

Tijdelijk Noodfonds Energie

Van 7 februari 2023 tot en met 5 mei 2023 konden huishoudens met een laag inkomen en een (te) hoge energierekening terecht bij het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dit noodfonds heeft in de winter een deel de energierekening betaald voor huishoudens die in aanmerking kwamen. Het Noodfonds is nu gesloten, maar komt in 2024 weer terug. Meer informatie volgt.

Hoe kom je in aanmerking?

  • De huishoudens die aanspraak kunnen maken op dit noodfonds zijn de huishoudens met een bruto-inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Voor alleenstaanden is dat een inkomen tot € 2980 en voor samenwonenden een inkomen tot € 3794.
  • De huishoudens hebben zelf een energiecontract afgesloten voor stroom, gas en/of stadswarmte bij een energieleverancier. Deze energierekening is hoger dan 10 tot 13% van het gezamenlijke bruto-inkomen.

Als huishoudens, zoals hierboven beschreven, in de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023 een hoge energierekening hadden, konden ze hier checken of ze in aanmerking kwamen voor het noodfonds. Als
je in aanmerking kwam, moest je jezelf aanmelden. Vervolgens ging het fonds kijken welk deel van het inkomen werd besteed aan energie.

Berekening steun van het fonds

Het fonds heeft een tweedeling gemaakt in het gezamenlijke bruto-inkomen:

  • Voor een bruto-inkomen tot 160% van het sociaal minimum geldt het volgende:
  • Als je energierekening hoger is dan 10% van het gezamenlijke bruto-inkomen, betaalt het fonds de rest.
    Stel, je bent alleenstaand en je inkomen is € 2300 dan moet je energierekening boven de € 230 zijn. Want 10% van € 2300 = € 230.

  • Voor een bruto-inkomen tussen de 160% en 200% van het sociaal minimum geldt het volgende:
  • Als je energierekening hoger is dan 13% van het gezamenlijke bruto-inkomen betaalt het fonds de rest.
    Stel, je bent alleenstaand en je inkomen is € 2900 dan moet je energierekening hoger dan € 377 zijn. Want 13% van € 2900 is € 377.

In het fonds is nu 49 miljoen euro beschikbaar om lagere inkomens tegemoet te komen met hun energierekening.

Wat kan ik verder nog doen?

Hulp met je financiën

Stichting Nederlandse Schuldhulproute heeft een landelijk telefoonnummer waar mensen met geldzorgen anoniem terecht kunnen voor advies op maat en doorverwezen worden naar passende hulp. Zij zijn te bereiken op 0800-8115. Wil je liever niet bellen? Dan kun je ook via Geldfit.nl een test doen om gericht advies te krijgen. Ook zie je hier bij welke organisaties je in jouw gemeente terecht kunt voor hulp.

Vraag gratis bespaaradvies van een energiecoach aan

Enkele gemeenten bieden de mogelijkheid om een afspraak te maken met een energiecoach van !WOON. Deze coaches kijken eenmalig naar het energieverbruik van je woning en geven een passend advies om je energieverbruik omlaag te krijgen. Dit kan tot wel honderden euro’s per jaar schelen. In sommige gevallen krijg je ook direct enkele gratis besparingsproducten. Je kunt hier kijken welke gemeenten meedoen en direct een afspraak maken.

Bekijk onze handige bespaartips

Waarschijnlijk probeer je zelf al zoveel mogelijk te besparen op je energiekosten, maar voor de zekerheid hebben wij de belangrijkste tips voor jou op een rijtje gezet. Neem een kijkje op onze energie besparen pagina voor een compleet overzicht van onze tips.

Ik kan mijn energierekening niet betalen
Je bent niet alleen

Huidige situatie energiemarkt

Als gevolg van de hoge energieprijzen zijn er steeds meer mensen die hun energierekening niet meer kunnen betalen. Het is een schrale troost, maar je bent dus niet de enige die de hoge energiekosten niet meer kan opbrengen. Toch is dit goed om in je achterhoofd te houden, want veel mensen schamen zich hiervoor. Uit schaamte maken zij minder snel een melding, waardoor de schulden verder oplopen. Probeer in deze moeilijke situatie toch actie te ondernemen. Zo voorkom je nog meer problemen.

Huidige energiemarkt

Veelgestelde vragen

    Kan je afgesloten worden van gas en stroom?

    Ja, je kan afgesloten worden van gas en stroom als je je energierekeningen niet op tijd betaalt. Er gaat echter wel een tijd overheen, voordat je daadwerkelijk wordt afgesloten. Dit gebeurt pas als je na de ontvangst van de brief ‘Einde levering’ nog steeds geen actie hebt ondernomen om je energierekening te betalen.

    Blijven de energieprijzen zo hoog?

    De energieprijzen zijn in 2023 flink gedaald en zijn nu stabiel. Door de zachte winter zijn de gasvoorraden nog nauwelijks aangeboord en is de markt een stuk rustiger. De verwachting is dat de prijzen niet veel verder meer zullen dalen. Voor meer uitleg over de huidige situatie, verwijzen we je graag door naar de volgende pagina: advies voor de huidige energiemarkt.

    Kan mijn energieleverancier het contract eenzijdig opzeggen?

    Ja, als je jouw energierekeningen niet betaalt en je geen actie onderneemt dan kan je energieleverancier het contract eenzijdig opzeggen. Je ontvangt dan een brief ‘Einde levering’. Hierna heb je nog tien dagen de tijd om samen met je energieleverancier naar een oplossing te zoeken. Tijdens deze periode kun je via een spoedaanvraag ook overstappen naar een andere energieleverancier.

Is je vraag nog niet beantwoord?

Neem dan contact op met onze klantenservice via één van de getoonde contact opties.

bellen
Bel
Binnen: 1 minuut
whatsapp
Whatsapp
Binnen: 15 minuten
mailen
Mail
Binnen: 2 uur
chatten
Chat
Begin chat
Binnen: 4 minuten

Overstappen.nl is onderdeel van Kizi

Close modal

Overstappen.nl, Autoverzekering.nl en EasySwitch.nl zijn onderdeel van Kizi, het overkoepelende merk van al onze websites. Bij Kizi maken we financiële keuzes makkelijk. Of het nou gaat om je internet, energiecontract of je verzekeringen.