Ik kan mijn energierekening niet betalen, wat nu?

Ik kan mijn energierekening niet betalen, wat nu?

Kun je jouw energierekening niet op tijd betalen? Bijvoorbeeld door hoge energieprijzen? Of heb je een betalingsachterstand? Gelukkig kan jouw energieleverancier je niet zomaar afsluiten van energie. Neem op tijd stappen en voorkom dat je wordt afgesloten van energie. Op deze pagina lees je wat je kunt doen als je jouw energierekening niet meer kan betalen en zie je welke compensatiemaatregelen de overheid heeft genomen voor dit jaar.

Ik kan mijn energierekening niet betalen. Wat nu?

Als je je energierekening niet op tijd betaalt, stuurt je energieleverancier je een herinnering. Het kan zijn dat je gewoon vergeten bent om de rekening te betalen. Is dat het geval? Betaal de rekening en er is verder niks aan de hand. Soms ligt het anders en kan je de rekening echt niet betalen. Als het niet lukt om dat binnen twee weken te betalen, krijg je nog een herinnering. In totaal kan je drie herinneringen krijgen, en elke keer heb je twee weken om te betalen. Ook kan je energieleverancier extra kosten in rekening brengen en een incassobureau inschakelen. Onderneem je daarna nog geen actie? Dan sluit je netbeheerder je af van energie.

Gelukkig zijn er nog een aantal laatste opties voordat dat gebeurt:

Betaal in delen met de betalingsregeling

Het is belangrijk om zo snel mogelijk aan de bel te trekken wanneer je jouw energierekening niet kunt betalen. De meeste energieleveranciers bieden namelijk een betalingsregeling aan. Dit betekent dat je de rekening in delen mag betalen. Je kunt een betalingsregeling treffen door contact op te nemen met je energieleverancier of je kunt gebruikmaken van de voorbeeldbrief van de Autoriteiteit Consument en Markt (ACM).

Energieleveranciers zijn niet verplicht om een betalingsregeling met je af te spreken. Maar we raden je wel aan om het betalingsverschil met je energieleverancier zo snel mogelijk op te lossen als dit mogelijk is. Laat de betalingsregeling altijd op papier zetten.

Vraag schuldhulpverlening aan

Lukt het niet om een betalingsregeling af te spreken of is dat niet mogelijk? Dan kun je je aanmelden voor schuldhulpverlening. Doe dit voor de uiterste betaaldatum van je rekening, die je kunt vinden op de laatste betalingsherinnering. Zodra je je hebt aangemeld, krijg je een bewijs. Stuur dit zo snel mogelijk naar je energieleverancier. De schuldhulpverlener beslist dan of je hulp krijgt. Totdat die beslissing is genomen, mag je energieleverancier je contract niet beëindigen.

Wanneer je aangemeld bent voor schuldhulpverlening mag je energieleverancier je tijdens de wintermaanden (1 oktober tot 1 april) niet afsluiten. Maak je geen melding, doe je dit niet op tijd of wordt je verzoek afgewezen? Dan mag je energieleverancier je afsluiten. Is je verzoek geaccepteerd en houd je je aan de regeling? Dan mag je energieleverancier je niet afsluiten. Tijdens de vorstmaanden (1 oktober tot 1 april) ben je dankzij de Nederlandse wet extra beschermd. Je gas- en/of elektriciteitsaansluiting mag niet worden afgesloten als het langer dan twee dagen vriest in de periode van 1 oktober tot 1 april.

Doe een spoedaanvraag

Als je het openstaande bedrag niet kunt betalen, kun je een spoedaanvraag doen bij een andere energieleverancier. Die doet vervolgens een kredietcheck om te kijken of je een betalingsachterstand hebt. Vanwege je betalingsachterstand accepteert de nieuwe energieleverancier je alleen als je een waarborgsom betaalt. Dit bedrag gebruikt de energieleverancier als een reservepotje voor wanneer je jouw energierekening niet betaalt. De hoogte van deze waarborgsom verschilt per leverancier en ligt meestal tussen de € 175 en € 575.

Betaal je tijdens de contractperiode van je nieuwe energieleverancier al je termijnbedragen op tijd? Dan krijg je de borg terug bij je jaarafrekening. Wil je graag een spoedaanvraag doen? Bekijk dan onze spoedaanvraag pagina voor overzicht van alle leveranciers die spoedaanvraag aanbieden en de waarborgsommen die zij hanteren.

Kom je er even niet uit of wil je graag persoonlijk en deskundig advies? Neem dan contact op met onze klantenservice. Onze energie-specialisten helpen je graag.

Einde levering en afsluiting energie

Is het toch niet gelukt om op tijd de energierekening te betalen, ook niet na 3 betalingsherinneringen en een aanbod voor een betalingsregeling? Dan mag jouw energieleverancier het contract beëindigen. Je ontvangt daarna een brief ‘Einde levering’. Hierna heb je nog tien dagen de tijd om samen met je energieleverancier naar een oplossing te zoeken. Tijdens deze periode is het mogelijk om via een spoedaanvraag over te stappen naar een andere energieleverancier.

Vind je geen oplossing? In dit geval komt je netbeheerder 14 dagen nadat jouw energiecontract afloopt langs om je energie af te sluiten. Hiervoor brengen netbeheerders naast afsluitkosten ook vaak bezoekkosten in rekening.

Totdat je een nieuwe energieleverancier hebt, krijg je geen stroom en gas meer geleverd. Let op: Het kost geld om opnieuw aangesloten te worden. En vergeet niet dat je nog steeds de openstaande rekening bij je oude leverancier moet betalen.

Compensatie energierekening

De energierekening was de afgelopen jaren hoog door schommelingen op de energiemarkt. De overheid sprong daarom afgelopen jaren bij om te helpen met het betalen van de energierekening. Enkele regelingen, zoals het prijsplafond, stopte begin 2024. In 2024 gelden de volgende regels:

Vermindering energiebelasting

Iedereen ontvangt jaarlijks een bedrag aan vermindering energiebelasting. Dit bedrag wordt elk jaar door de overheid bepaald en elk huishouden met een stroomaansluiting heeft recht op deze vermindering. Je energieleverancier verrekent deze belastingteruggave op je energierekening. In 2024 ontvang je € 631,39 (inclusief btw) aan vermindering energiebelasting.

Tijdelijk Noodfonds Energie

In 2024 is er geen energietoeslag meer voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Wel kun je je aanmelden voor het Tijdelijk Noodfonds Energie. Het Noodfonds betaalt dan een deel van de energierekening. Je kunt steun krijgen van het Noodfonds wanneer je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Je hebt een contract voor gas, elektriciteit, of stadswarmte bij een energieleverancier;
  • Je bruto-inkomen is niet meer dan 200% van het sociaal minimum. Dit bedrag is inclusief 8% vakantiegeld, maar exclusief toeslagen.

Het Noodfonds kan helpen met een deel van je energierekening, afhankelijk van hoeveel geld je verdient:

  • Als je tot 130% van het sociaal minimum verdient, betaalt het Noodfonds het deel van je maandelijkse energierekening dat meer is dan 8% van je totale bruto-inkomen;
  • Verdien je tot 200% van het sociaal minimum, dan dekt het Noodfonds het deel van je maandelijkse energierekening dat hoger is dan 10% van je gezamenlijke bruto-inkomen.

Gratis bespaaradvies van energiecoaches

Een groot deel van de gemeenten in Nederland biedt de mogelijkheid om een afspraak te maken met een energiecoach. Deze coaches kijken eenmalig naar het energieverbruik van je woning en geven een passend advies om je energieverbruik omlaag te krijgen. Dit kan tot wel honderden euro’s per jaar schelen. In sommige gevallen krijg je ook direct enkele gratis besparingsproducten.

Hulp met je financiën

Stichting Nederlandse Schuldhulproute heeft een landelijk telefoonnummer waar mensen met geldzorgen anoniem terecht kunnen voor advies op maat en doorverwezen worden naar passende hulp. Zij zijn te bereiken op 0800-8115. Wil je liever niet bellen? Dan kun je ook via Geldfit.nl een test doen om gericht advies te krijgen. Ook zie je hier bij welke organisaties je in jouw gemeente terecht kunt voor hulp.

Bekijk onze handige bespaartips

Waarschijnlijk probeer je zelf al zoveel mogelijk te besparen op je energiekosten, maar voor de zekerheid hebben wij de belangrijkste tips voor jou op een rijtje gezet. Neem een kijkje op onze energie besparen pagina voor een compleet overzicht van onze tips.

Huidige energiemarkt

Als gevolg van de stijgende energieprijzen konden steeds meer mensen hun energierekening niet betalen. Veel mensen schamen zich hiervoor en maken hierdoor minder snel een melding, waardoor de schulden verder oplopen. Probeer in deze moeilijke situatie toch zo snel mogelijk actie te ondernemen. Zo voorkom je meer problemen.

Op de pagina ‘ons advies voor de huidige energiemarkt’ leggen we je precies uit wat je het beste kunt doen met je energiecontract in de huidige energiemarkt. We zorgen ervoor dat deze pagina altijd up-to-date is.

Gecontroleerd door
Tom Schlagwein - Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
7 minuten 22-04-2024

Over onze expert

Sinds 2019 is Tom Schlagwein onderdeel van de Kizi familie. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.

Vergelijk energieleveranciers
Onze klanten zeggen:

Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Ja, je kan afgesloten worden van gas en stroom als je je energierekeningen niet op tijd betaalt. Er gaat echter wel een tijd overheen, voordat je daadwerkelijk wordt afgesloten. Dit gebeurt pas als je na de ontvangst van de brief ‘Einde levering’ nog steeds geen actie hebt ondernomen om je energierekening te betalen.

De energieprijzen zijn in 2023 en 2024 flink gedaald en zijn nu stabiel. Door de zachte winter zijn de gasvoorraden nog nauwelijks aangeboord en is de markt een stuk rustiger. De verwachting is dat de prijzen niet veel verder meer zullen dalen. Voor meer uitleg over de huidige situatie, verwijzen we je graag door naar de volgende pagina: advies voor de huidige energiemarkt.

Ja, als je jouw energierekeningen niet betaalt en je geen actie onderneemt dan kan je energieleverancier het contract eenzijdig opzeggen. Je ontvangt dan een brief ‘Einde levering’. Hierna heb je nog tien dagen de tijd om samen met je energieleverancier naar een oplossing te zoeken. Tijdens deze periode kun je via een spoedaanvraag ook overstappen naar een andere energieleverancier.

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!