-
-
energie
-
faq
Overstappen van energie
Wanneer kan ik overstappen van leverancier?
De meeste huishoudens hebben een energiecontract voor onbepaalde tijd en kunnen elk moment overstappen van energieleverancier. Heb je een contract voor bepaalde tijd (met einddatum)? dan kun je pas overstappen als je energiecontract bijna afloopt. Lees meer op wanneer overstappen van energieleverancier.
Hoelang duurt overstappen?
Binnen 7 werkdagen ontvang je per e-mail of per post een bevestiging van je nieuwe energieleverancier. Vanaf de dagtekening van deze bevestiging volgt de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen. Hierna wordt je huidige leverancier voor je opgezegd en wordt de overstap administratief verwerkt. Het duurt gemiddeld 4 tot 6 weken tot alles geregeld is.
Is overstappen van energieleverancier gratis?
Ja, via Overstappen.nl is overstappen naar een nieuwe energieleverancier gratis. Wij verzorgen kosteloos je overstap naar een nieuwe energieleverancier. Bij ons vergelijk je gemakkelijk en snel energietarieven van alle leveranciers in Nederland.
Waarom zou ik overstappen?
De meeste mensen stappen over naar een nieuwe energieleverancier, omdat zij hier geld mee kunnen besparen. Er bestaan namelijk grote verschillen in energietarieven van de verschillende energieleveranciers.
Kan ik ook overstappen als ik stadsverwarming heb?
Ja, overstappen met stadsverwarming is mogelijk. Het is dan alleen mogelijk om stroom bij een leverancier af te nemen. In dat geval ontvang je geen gascontract. Als je stadsverwarming hebt in je woning, kun je dit in onze vergelijker aangeven. Vul dan bij gas ‘0’ in.
Kan ik mijn overstap nog annuleren?
Wanneer je je overstap via Overstappen.nl hebt aangevraagd, ontvang je van je nieuwe energieleverancier per post of e-mail een bevestiging. Vanaf de dagtekening van deze bevestiging heb je nog 14 kalenderdagen bedenktijd waarbinnen je de aanvraag kosteloos kunt annuleren.
Krijg ik een boete als ik te vroeg overstap?
Als je voortijdig een energiecontract voor bepaalde tijd opzegt, kan de oude leverancier je een opzegvergoeding (boete) in rekening brengen. Wij vergoeden deze boete niet. Kijk dus goed of je wel kunt overstappen.
Is er al stroom en gas in mijn woning aanwezig?
Er is altijd stroom en gas in de woning aanwezig. Ook wanneer je nog geen energie hebt aangevraagd. De netbeheerder blijft leveren tot er een nieuwe leverancier is aangemeld. Je zult dus nooit zomaar zonder stroom en gas komen te zitten. Natuurlijk moet je niet te lang wachten met het vinden van een nieuwe energieleverancier omdat er dan wel de kans bestaat dat je wordt afgesloten.
Dubbele of enkele meter
Heb ik een enkele of dubbele meter?
Als je een enkele meter hebt, zie je in de meterkast dat er maar één van de twee stroommeters actief is. Heb je een dubbele meter dan zie je dat beide telwerken actief zijn. Met een dubbele meter betaal je een piektarief (voor stroomverbruik overdag) en een daltarief (voor je verbruik ‘s nachts). Het daltarief is lager omdat ‘s nachts stroom goedkoper is.
Kan ik van een dubbele naar een enkele meter overstappen?
Bij de meeste energieleveranciers is overstappen naar een enkele meter geen probleem. Neem hiervoor contact op met je energieleverancier. De leverancier is niet verplicht om aan je verzoek te voldoen. Lees meer over overstappen naar een andere meter op overstappen naar een enkele of dubbele meter
Kan ik van een enkele naar een dubbele meter overstappen?
Om van een enkele meter over te stappen naar een dubbele meter dien je contact op te nemen met de netwerkbeheerder. Hiervoor is namelijk een fysieke aanpassing van de meter nodig. Om een dubbele meter te laten installeren, betaal je eenmalig een kleine bijdrage. Verder kan er een kleine verandering in kosten van de meterhuur plaatsvinden. Neem voor exacte gegevens over de installatie van een dubbele meter contact op met je netbeheerder.
Korting
Wanneer wordt de korting verrekend?
De korting wordt in de meeste gevallen na afloop van het contract aan je uitbetaald. Dit wordt dan verrekend op de jaarafrekening. In sommige gevallen ontvang je de korting al gedurende het contract. Wanneer je jouw korting ontvangt, vind je terug in de (actie)voorwaarden van het contract.
Wie betaalt de korting uit?
De korting wordt uitbetaald door de energieleverancier. De korting wordt in de meeste gevallen na afloop van het contract aan je uitbetaald. Dit wordt dan verrekend op de jaarafrekening. In sommige gevallen ontvang je de korting al gedurende het contract. Wanneer je jouw korting zal ontvangen, kun je terugvinden in de actievoorwaarden van het contract.
Energie vergelijken
Ik weet niet wat mijn verbruik is, waar vind ik dit terug?
Je energieverbruik kan je terugvinden op je jaarafrekening, in je online dossier of door te bellen met je huidige energieleverancier. Met je persoonlijke verbruik krijg je van ons een persoonlijk advies. Het advies is daarom altijd om de vergelijking te maken met je persoonlijke meest recente jaarverbruik.
Ik ben pas verhuisd, wat vul ik in bij het jaarverbruik?
Je kunt de poppetjes gebruiken om je jaarverbruik in te schatten. De meeste energieleveranciers kijken naar het historische verbruik. Het gemiddelde energieverbruik in de woning van de laatste drie jaar.
Zijn de prijzen op de website totaalprijzen?
Ja, alle prijzen die op de website worden weergegeven, zijn totaalprijzen. De prijzen zijn inclusief btw, leveringskosten en netbeheerkosten, zoals meterhuur en transportkosten. De korting is ook verrekend in het totale jaar- en maandbedrag. Het uiteindelijke bedrag dat je jaarlijks aan energie betaalt, hangt af van het daadwerkelijke verbruik. Elk jaar krijg je een jaarafrekening. Hierop worden de betaalde voorschotbedragen verrekend met je daadwerkelijke energieverbruik en -kosten.
Energierekening
- Leveringskosten
- Netbeheerkosten
- Energiebelastingen
- Overige kosten en bedragen
Hoe is de energierekening opgebouwd?
De jaarafrekening bestaat uit verschillende onderdelen, zoals belasting en verbruikskosten. De volgorde kan per leverancier verschillen, maar in het algemeen vind je het volgende terug:
Op uitleg energierekening vind je een complete beschrijving van alle onderdelen en kosten.
Wat is een jaarafrekening?
De jaarafrekening is een jaarlijkse energierekening. Op de jaarafrekening staat het totale verbruik en kosten die je aan energie hebt gemaakt. Je ontvangt de jaarafrekening meestal aan het einde van het contractjaar. Op de jaarafrekening baseert de energieleverancier het nieuwe termijnbedrag voor het volgende jaar. Ook wordt een eventuele korting verrekend.
Eindafrekening en jaarafrekening wat is het verschil?
Als je tussentijds overstapt, krijg je in plaats van een jaarafrekening een eindafrekening. Het verschil tussen de twee is de periode waarin je de energie hebt afgenomen. Je ontvangt de jaarafrekening 1 keer per jaar en de eindafrekening tot 8 weken na beëindiging van het van energiecontract.
Groene stroom
Wat is groene stroom?
Groene stroom is duurzame energie en wordt opgewekt uit bronnen zoals waterkracht, windenergie, zonne-energie en biomassa. Energieleveranciers mogen elektriciteit als groene stroom verkopen als ze een Garantie van Oorsprong (GVO) hebben.
Welke leveranciers leveren groene stroom?
Op het gebied van duurzaamheid zijn er grote verschillen tussen energieleveranciers: zij kunnen grijze, vergroende óf groene energie leveren. Groene energie is 100% duurzaam, terwijl vergroende energie weinig betekent voor de duurzaamheid. Op onze pagina over groene stroom vind je overzicht met alle leveranciers.
Wat is het verschil tussen groene en grijze stroom?
Het verschil tussen groene en grijze stroom is dat groene stroom door duurzame energiebronnen wordt opgewekt zoals windenergie en zonne-energie. Bij grijze stroom wordt elektriciteit opgewekt uit fossiele brandstoffen, zoals steenkool.