14-08-2025

Bumperklevers, bellende bestuurders en meer: dit irriteert ons het meest op de weg

Overstappen.nl zocht uit wat onze grootste irritaties en ergernissen in het verkeer zijn.

3 minuten 14-08-2025
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen

Je kent het wel: die diepe zucht wanneer een bumperklever in je spiegel opdoemt, of die steek van irritatie als iemand zonder richting aan te geven voor je neus duikt. Je bent niet de enige. Uit het jaarlijkse verkeersonderzoek van Overstappen.nl blijkt dat dit precies de momenten zijn die ons collectief tot het kookpunt brengen.

Top 3 ergernissen onder automobilisten

Drie gedragingen steken met kop en schouders boven de rest uit als het om verkeersergernissen gaat:

  1. Geen richting aangeven (61%)
    Met stip op één: de automobilist die zonder richtingaanwijzer te gebruiken plotseling van rijstrook wisselt of afslaat. Het zorgt voor onvoorspelbare situaties en gevaarlijke schrikreacties.

  2. Telefoongebruik achter het stuur (60%)
    Een bekend beeld op de weg: de auto voor je die zomaar vertraagt of lichtjes slingert. De bestuurder heeft meer oog voor zijn smartphone dan voor het verkeer; een flinke frustratie voor meer dan de helft van de Nederlanders.

  3. Bumperkleven (56%)
    De intimiderende druk van een auto die veel te dicht op je achterbumper zit. Het geeft niet alleen een opgejaagd gevoel, maar maakt een noodstop ook levensgevaarlijk.

Benieuwd naar alle cijfers en hoe jouw persoonlijke ergernis scoort? Ontdek het in de diagram hieronder.

Van trage rijder tot ‘brutale’ fietser: je leeftijd bepaalt je ergernis

Opvallend is hoe onze verkeersergernissen met de leeftijd veranderen. Voor jonge bestuurders (tot 35 jaar) is er niets zo frustrerend als oponthoud. Trage bestuurders (58%) en eindeloze files (41%) zijn voor hen de absolute hoofdpijndossiers.

Bij 55-plussers kantelt dat beeld volledig. Zij storen zich massaal aan fietsers die de regels aan hun laars lappen. Maar liefst 56% van hen noemt dit een groot probleem, tegenover slechts 34% van de jongeren.

“Ouderen zijn zich vaak bewuster van de kwetsbaarheid van fietsers, waardoor gevaarlijk gedrag hen directer opvalt.”
Jerry Poel Expert autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen

Frustratie in het verkeer kan je duur komen te staan

Dat die frustraties niet onschuldig zijn, benadrukt Jerry Poel, onze expert autoverzekeringen. “Een ergernis is vaak het begin van risicovol gedrag,” stelt hij. “Een boze reactie, even afsnijden of zelf ook te hard rijden. Voordat je het weet, heb je een botsing te pakken. We zien dat irritaties kunnen leiden tot risicovollere acties en daarmee tot ongevallen.”

De gevolgen zijn niet mals. “Neem bumperkleven. Dat is niet alleen irritant, het is een serieuze overtreding. Je riskeert een flinke boete, strafpunten of zelfs een rijontzegging.” En de rekening kan nog verder oplopen, waarschuwt Poel.

Autoverzekeraars zijn hier heel duidelijk over. Als er door roekeloos rijgedrag een ongeluk ontstaat, kan je verzekeraar besluiten de schade op jou te verhalen. Dan praat je al snel over duizenden euro’s. Een goede verzekering dekt veel, maar geen opzettelijk risicogedrag.”
Jerry Poel Expert autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen

Andere irritaties in het verkeer

Natuurlijk is de lijst van verkeersergernissen nog veel langer. Dit zijn de andere ‘klassiekers’ die hoog scoren als het gaat om irritaties:

  • Afsnijden (46%)
  • Te felle of verkeerd afgestelde koplampen (40%)
  • Dubbel parkeren (32%)
Geschreven door
Jerry Poel Expert autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
Laatste update
Over Jerry Poel

Sinds 2017 is Jerry Poel expert bij Overstappen.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de autoverzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat jij de beste deals vindt in onze vergelijker en makkelijk kan overstappen naar een andere autoverzekering. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien handig advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.