HEM krijgt boete van 1,1 miljoen euro voor misleidende telefoontjes
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) straft energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) voor misleiding van consumenten.
Energieleverancier HEM kreeg deze week een flinke boete van 1,1 miljoen euro van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder verkocht HEM op misleidende wijze nieuwe vaste contracten via de telefoon. Door deze vaak agressieve telefoontjes raakte een deel van de nieuwe klanten een voordeliger energiecontract kwijt. De tarieven van HEM lagen ver boven het prijsplafond en consumenten betaalden onnodig honderden euro’s te veel voor energie. HEM maakt bezwaar tegen de boete en is het niet eens met hoe deze tot stand is gekomen.
Overstap naar minder voordelig contract
Volgens de ACM belde HEM consumenten met de boodschap dat zij iets wilde bespreken over een bestaand energiecontract. Pas later in het gesprek werd duidelijk dat zij onder valse voorwendselen overgingen naar een nieuw vast contract, vaak veel duurder dan het huidige energiecontract. Uit het gesprek werd niet duidelijk dat het ging om hoge energietarieven en onvoordelige voorwaarden. Op het moment dat consumenten protesteerden en lieten weten dat zij geen interesse hadden, sloeg de sfeer om en werd er door HEM agressief gehandeld. Klanten van HEM die nu vastzitten aan een contract en willen overstappen, moeten vaak een flinke opzegvergoeding betalen.
HEM ging eerder in de fout
Het is niet de eerste keer dat HEM negatief in het nieuws verschijnt. Zo bracht HEM klanten in verwarring door vast contract met variabele tarieven aan te bieden en sjoemelden ze met het prijsplafond. Ook Radar besteedde aandacht aan de leverancier na aanleiding van een groot aantal klachten van consumenten. Zij stelden onder andere dat HEM door middel van wurgcontracten opzegboetes als verdienmodel zag.
Nooit overstappen via de telefoon
De ACM ging door een groot aantal klachten over op een onderzoek naar de HEM en beboette de leverancier voor de misstanden. De ACM roept consumenten op geen energiecontracten via de telefoon af te sluiten en heeft het liefst een verbod op telefonische verkoop van energiecontracten. De contracten via telefonische verkoop zijn nooit het beste aanbod voor de consument. Consumenten kunnen het beste gebruik maken van een energievergelijker. Zo kunnen zij zelf bepalen welke energieleverancier het beste aanbod heeft voor het huishouden.