Mobiel abonnement

Wat is een mobiel abonnement?

Een mobiel abonnement maakt het mogelijk om te bellen, sms’en en/of internetten. Je kan kiezen uit twee soorten abonnementen: een abonnement met mobiele telefoon of zonder mobiele telefoon.

Als je een mobiel abonnement afsluit, betaal je een vast bedrag per maand aan de provider. Het abonnement mag je zelf samenstellen, waarbij je zelf kan kiezen uit de hoeveelheid belminuten, smsjes en de de grootte van je internetbundel. Deze onderdelen zijn allemaal één maand geldig; aan het begin van iedere maand begin je weer met een ‘volle’ bundel.

Weet je niet welke bundel bij jou past? Dat leggen wij hier uit.

Een abonnement met mobiele telefoon?

Als je kiest voor een abonnement met mobiele telefoon, dan betaal je voor het toestel een eenmalige bijdrage en/of een extra bedrag bovenop je abonnementskosten. Vanaf mei 2017 geldt een telefoon op afbetaling als een lening. Als je toestel duurder is dan €250, dan wordt deze geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie, wat nadelige gevolgen kan hebben voor o.a. de hoogte van je hypotheek.

Wil je niet geregistreerd worden bij de BKR of heb je geen nieuwe mobiele telefoon nodig, dan kan je beter kiezen voor een abonnement zonder mobiele telefoon. Dan betaal je alleen de kosten voor je abonnement, waardoor je een stuk goedkoper uit bent.

Wil je wel een nieuw mobieltje, maar niet geregistreerd worden bij de BKR of hoge abonnementskosten? Dan kan je een sim only afsluiten en een mobiele telefoon kopen in de winkel.

Welk mobiel abonnement past bij mij?

Als je een mobiel abonnement afsluit, moet je kiezen hoeveel belminuten, data en sms’jes je wilt hebben. Weet je al hoeveel je verbruikt? Dan is het handig om een abonnement te kiezen dat hier iets boven zit. Zo voorkom je dat je buiten je bundel belt, sms’t of internet.Wanneer je niet weet hoeveel je verbruikt, kan onderstaande informatie je helpen. In principe zijn er namelijk drie soorten gebruikers die ieder een ander mobiel abonnement nodig hebben:

mobiel abonnement

Minder dan gemiddelde gebruiker:

Kijk je geen filmpjes op je mobiele telefoon en gebruik je je telefoon niet dagelijks? Dan heb je waarschijnlijk niet meer dan 100 belminuten, 100 sms’jes en 1000 MB data nodig.

Gemiddelde gebruiker:

Een gemiddelde gebruiker gebruikt zijn mobiel dagelijks om te Whatsappen, bellen en socializen. Ook wordt er soms een kort filmpje gekeken op de mobiele telefoon, maar het is absoluut niet zo dat de gebruiker continu met zijn mobiel bezig is. Gemiddeld gebruiken deze mensen zo’n 100-200 belminuten, 100 sms’jes en 2000 MB data.

Meer dan gemiddelde gebruiker:

Deze gebruiker kan niet zonder zijn mobiele telefoon: hij/zij gebruikt ‘m continu. Foto’s en video’s worden verstuurd, muziek wordt gestreamd en sociale media worden continu geüpdate. Deze gebruikers kunnen het beste kiezen voor een bundel met meer dan 200 belminuten, meer dan 100 sms’jes en meer dan 5000MB data.

Bovenstaande informatie kan je aanpassen naar je eigen gebruik. Gebruik je veel internet, maar bel je bijna nooit? Dan heb je veel data nodig, maar weinig belminuten. Als je voornamelijk met WiFi bent verbonden en dus weinig op mobiel internet zit, heb je ook minder data nodig: als je met WiFi verbonden bent, gaat er niks van je databundel af.

Een mobiel abonnement met 3G of 4G internet?

Mobiel internet kent grote ontwikkeling in de laatste jaren. Er zijn bijvoorbeeld 4G-verbindingen die sneller internet kunnen bieden dan vast internet via ADSL.

Steeds meer providers bieden alleen nog maar 4G abonnementen aan. Vooral bij mobiele abonnementen zonder telefoon heb je vaak de keuze of je maandelijks een 4G optie aan wilt zetten voor een klein bedrag. Om 4G te kunnen gebruiken heb je, behalve een 4G-abonnement, ook een mobiele telefoon nodig die 4G ondersteunt.

De keuze voor 3G of 4G is een keuze die je zelf moet maken. Maak je veel gebruik van internet om bijvoorbeeld muziek te streamen en filmpjes te kijken? Dan is 4G een goede keuze. Als je internet vooral voor sociale media en Whatsapp gebruikt, dan kan je prima met 3G af.

Mobiele abonnementen vergelijken

1 of 2-jarig contract bij een mobiel abonnement?

Als je de keuze hebt gemaakt voor een mobiel abonnement zonder telefoon en je weet hoe groot je bundels worden, heb je nog een keuze over: hoe lang wil je dat het contract duurt? Eén jaar, twee jaar of maandelijks opzegbaar?Het voordeel van een eenjarig abonnement is dat je een stuk eerder kunt switchen als je om wat voor reden dan ook niet tevreden bent. Nadeel hiervan is dat je vaak wat duurder uit bent bij eenjarige contracten dan bij tweejarige contracten.

Tweejarige contracten zijn lager in maandelijkse kosten. Nadeel is dat je hier dan ook twee jaar aan vast zit. Ben je niet tevreden met de provider? Dan moet je alsnog de twee jaar afmaken. De meeste mensen kiezen voor een tweejarig abonnement omdat het de goedkoopste optie is.

Een maandelijks contract is fijn als je nergens aan vast wilt zitten en de vrijheid wilt hebben om het abonnement stop te zetten wanneer jij wilt. Nadeel is wel dat dit meestal de duurste abonnementen zijn.

mobiel abonnement

Mobiel abonnement vergelijken

In onze vergelijker kan je mobiele abonnementen zonder mobiele telefoon vergelijken. Je kan onder andere selecteren hoeveel data en belminuten je wilt, welke contractduur en de snelheid van je internet.

Gaat je voorkeur uit naar mobiele abonnementen met mobiele telefoon? Dan is het alsnog aan te raden om onze vergelijker te gebruiken. Als je een mobieltje los koopt en een goedkope sim only afsluit, kan je goedkoper uit zijn dan als je een mobiel abonnement afsluit mét mobiele telefoon. Door te vergelijken, vind je gemakkelijk een goedkoop mobiel abonnement.

Mobiel abonnement afsluiten

Als je voordelige mobiele telefoon abonnementen af wilt sluiten, is het slim om op bepaalde zaken te letten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer je buiten je bundel belt of internet? Rekent de provider dan hoge kosten of gaat alleen de internetsnelheid omlaag? Deze informatie vind je terug in de voorwaarden van de provider.Sluit je abonnement daarnaast niet te hoog af: je belminuten, sms’jes en data ophogen gaat vaak makkelijk, maar het verlagen is niet altijd mogelijk. Je kan dus beter laag inzetten en het verhogen mocht dat nodig zijn.

Vergelijk een mobiel abonnement sim only in onze vergelijker, zodat je gemakkelijk de goedkoopste mobiele abonnementen vindt. Mobiele abonnementen vergelijken is in een paar minuten gedaan. Zo weet je zeker dat je een mobiel abonnement afsluit dat bij jou past!

Mobiele abonnementen vergelijken

mobiel abonnement