Tips mobiel abonnement

Wil je ook af van je hoge telefoonkosten? Vergelijk hier dan de aller goedkoopste Sim Only abonnementen. Nu tot wel 90% goedkoper bellen.

  • Bespaar maandelijks veel geld
  • Geen onnodig duur toestel
  • Totaalaanbod alle providers
  • Vertrouwd en veilig

Sim only vergelijken

Wil je overstappen naar een nieuw mobiel abonnement of een ander telefoon abonnement met meer belminuten of MB’s? Met onderstaande tips voor mobiele abonnementen ben je snel weer op de hoogte van de actuele mogelijkheden voor mobiele telefonie. Met deze tips kun je bewustere keuzes maken en een telefoonabonnement afsluiten dat goedkoop is en aan je behoeftes voldoet.

  1. Moet ik kiezen voor een mobiel abonnement of voor sim only?
  2. Schat wat je maandelijkse verbruik is
  3. Gebruik WiFi in plaats van mobiel internet
  4. 3G of 4G mobiel internet?
  5. Nog tevreden met je telefoon? Kies dan sim only
  6. Je belminuten op? Bellen via internet
  7. Abonnement met ‘gratis’ telefoon verlopen? Stap over
  8. Laag maandbedrag of lage aanschafkosten?
  9. 1 of 2 jarig contract?
  10. Mobiel abonnement bij alles in 1 aanbieder? Nog meer voordeel
  11. Extra opties bij een mobiel abonnement

1.     Moet ik kiezen voor een mobiel abonnement of voor sim only?

De keuze tussen een mobiel abonnement of een sim only abonnement is een belangrijke keuze om te maken, vooral omdat je er in de meeste gevallen 1 of 2 jaar aan vastzit. Voor welk abonnement jij moet kiezen hangt af van jouw specifieke situatie. Wil je de nieuwste, beste telefoon of wil je gebruik blijven maken van jouw huidige telefoon? Wil je het goedkoopst mogelijke abonnement of heb je liever geen hoge aanschafkosten?

De keuze voor een mobiel abonnement maak je eerder als je niet in één keer een hoog bedrag voor een mobiele telefoon wilt betalen en wel gebruik wilt maken van de nieuwste telefoons. De kosten van de mobiel worden namelijk verdeeld over de contractduur, het is mogelijk dat je alsnog aanschafkosten moet betalen voor de telefoon.

Een sim only abonnement heeft een stuk lagere maandlasten dan een mobiel abonnement, omdat het abonnement niet gecombineerd wordt met een telefoon. Dit abonnement kiezen veel mensen die dezelfde telefoon willen blijven gebruiken of die een losse telefoon kopen. Nadeel is dat je dus wel in één keer de aanschafkosten van de telefoon moet betalen als je een nieuwe telefoon wilt.

2.     Schat wat je maandelijkse verbruik is

Er zijn erg veel verschillende mobiele abonnementen beschikbaar bij veel verschillende mobiele providers. Bij het kiezen van een abonnement is het van belang om te bepalen hoe groot de bundels in jouw abonnement worden. Hoe vaak bel je per maand? Heb je genoeg aan 100 sms’jes? Ik gebruik vaak WiFi, hoeveel MB mobiel internet moet ik dan kiezen?

Het aantal belminuten en sms’jes is vaak wel redelijk goed te schatten, maar het aantal MB’s is erg lastig. Bij sommige providers kan je na het afsluiten van je abonnement nog wel veranderen van abonnementsgrootte. Let er wel op of dit naar boven én naar beneden is, of alleen naar boven. Als dit alleen naar boven kan is het verstandig om een iets krapper abonnement te nemen en indien nodig uit te breiden.

Voor de gemiddelde gebruiker is een abonnement met 200 belminuten/sms’jes en 500 tot 1000 MB mobiel internet ruim voldoende.

3.     Gebruik WiFi in plaats van mobiel internet

Als je een abonnement hebt gekozen met bijvoorbeeld 500 MB of minder is het aan te raden om op plekken waar het kan je telefoon te verbinden met WiFi. Zo blijft het mobiele dataverbruik relatief laag en zal je minder snel per ongeluk over de datalimiet heen gaan, wat je behoorlijk wat geld kan schelen. Ook is WiFi in de meeste gevallen sneller dan jouw mobiele databundel, dus behalve dat het helpt om jouw databundel niet op te maken is de verbinding ook nog eens sneller en stabieler.

4.     3G of 4G mobiel internet?

Mobiel internet kent een grote ontwikkeling in de laatste jaren. Er zijn bijvoorbeeld al mobiele 4G verbindingen die sneller internet kunnen bieden dan vast internet via ADSL. Momenteel is de standaard in mobiel internet nog 3G. Dit heeft een theoretische snelheid van zo’n 10-15 Mbps. In 2013 is KPN begonnen met het uitrollen van 4G en momenteel hebben Vodafone, T-Mobile en ook Tele2 ook een 4G netwerk. Met 4G zijn theoretische snelheden tot 150 Mbps mogelijk.

Steeds meer providers bieden alleen nog maar 4G abonnementen aan. Vooral bij sim only providers heb je zelf de keuze om bijvoorbeeld maandelijks een 4G optie aan te zetten voor een klein bedrag. Om 4G te kunnen gebruiken heb je behalve een 4G-abonnement ook een mobiele telefoon nodig die 4G ondersteunt. De keuze voor 3G of 4G is een keuze die je zelf moet maken, maar dit is wel te bedenken als je nagaat hoe vaak je mobiel internet gaat gebruiken.

 

5.     Nog tevreden met je telefoon? Kies dan sim only

Als je momenteel een mobiele telefoon gebruikt waar je nog hartstikke tevreden over bent kan je hier een goedkoop sim only abonnement bij kiezen. Dit kan behoorlijk schelen in de maandelijkse kosten die je kwijt bent aan je telefoon. Vaak is een sim only maar de helft van de abonnementskosten ten opzichte van een ‘traditioneel’ abonnement!

6.     Je belminuten op? Bellen via internet

Als je midden in je maand al je belminuten opgemaakt hebt kan het veel geld kosten als je veel belt buiten je bundel. Als je toch iemand moet bellen is er een goede oplossing: bellen via internet.

Als je nog wel redelijk veel MB’s overhebt, of gebruikmaakt van WiFi, is het mogelijk om via internet te bellen naar de mensen die jij wilt. Dit kan bijvoorbeeld met Skype, FaceTime (iOS) en WhatsApp. Als je belt met één van deze alternatieven kost dit geen belminuten buiten de bundel, wat geen extra kosten betekent. Wel kan er met (video)bellen veel data verbruikt worden, dus let hier goed op!

7.     Abonnement met ‘gratis’ telefoon verlopen? Stap over

Als je een 2-jarig mobiel abonnement hebt afgesloten is het verstandig om deze na de twee jaar niet automatisch door te laten gaan. Na de contractduur zou je onnodig een te hoog maandbedrag betalen. Het is namelijk zo dat de toestelkosten van de mobiele telefoon over de contractduur verdeeld zijn. Je kunt het abonnement zelf verlengen (waarbij je korting of een nieuwe telefoon aangeboden krijgt) of je kunt een sim only abonnement afsluiten om zo te profiteren van lage maandelijkse kosten. De keuze is afhankelijk van het feit of je gebruik wilt blijven maken van de telefoon.

8.     Laag maandbedrag of lage aanschafkosten?

Veel mensen kiezen voor een ‘traditioneel’ mobiel abonnement bij de aanschaf van de nieuwste mobiele telefoons. De reden hierachter is dat ze vaak niet in één keer de aanschafkosten van deze mobiele telefoon willen of kunnen betalen. Bij deze abonnementen worden er namelijk behoorlijke kortingen gegeven op de aanschafkosten, sommige abonnementen zijn zo uitgebreid dat de telefoon zelfs gratis is.

Als je juist lage maandelijkse kosten wilt kan het verstandig zijn om te kiezen voor losse aanschaf van de telefoon en een sim only abonnement erbij te nemen. Je moet hier dus wel in één keer hoge aanschafkosten betalen voor de telefoon, maar je kunt daarna profiteren van lagere kosten per maand.

9.     1 of 2 jarig contract?

Als je de keuze hebt gemaakt voor een mobiel abonnement in combinatie met een mobiele telefoon en je weet hoe groot je bundels worden, heb je nog een keuze over. Hoe lang wil ik dat mijn contract duurt? Eén jaar of twee jaar?

Het voordeel van een eenjarig abonnement is dat je een stuk eerder kunt switchen als je om wat voor reden dan ook niet tevreden bent of dat je bijvoorbeeld het maandbedrag toch te hoog vindt. Nadeel hiervan is dat je wel een veel hogere aanschafprijs moet betalen voor de mobiele telefoon die erbij zit, omdat de waarde niet meer over twee jaar verspreid kan worden.

Tweejarige contracten zijn vaak lager in maandelijkse kosten en lager in aanschaf. Nadeel is dat je hier dan ook twee jaar aan vastzit. Gaat bijvoorbeeld je telefoon kapot zal je alsnog je abonnement uit moeten dienen. De meeste mensen kiezen voor een tweejarig abonnement, puur voor de prijs.

Het kan in bepaalde gevallen voordelig zijn om een eenjarig abonnement te kiezen, om vervolgens na dat jaar over te stappen op een sim only abonnement. Dan kan je eventueel ook nog switchen van provider als je dat zou willen.

10.Mobiel abonnement bij alles in 1 aanbieder? Nog meer voordeel

Steeds meer providers combineren hun vaste diensten met hun mobiele diensten. Providers als KPN en Ziggo bieden kortingen aan op zogenaamde 4-in-1 pakketten. Vast internet, televisie, telefonie én mobiele telefonie in één pakket. Door het combineren van deze diensten kunnen deze providers extra kortingen bieden aan klanten die dit kiezen.

Bij Ziggo is het kiezen van een mobiel abonnement alleen mogelijk als de klant ook zijn vaste diensten bij Ziggo heeft afgesloten. KPN is ook alleen als mobiele provider te kiezen.

11.Extra opties bij een mobiel abonnement

Bij het afsluiten van zowel ‘traditionele’ als sim only abonnementen heb je de mogelijkheid om extra opties bij jouw abonnement te kiezen. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze voor onbeperkt bellen, onbeperkt sms’en of bijvoorbeeld een verzekering. Onbeperkt internet is bij sommige providers automatisch ingesteld, wel wordt de snelheid na de databundel drastisch verlaagd. Bij een aantal sim only abonnementen kun je maandelijks 4G aanzetten voor extra snel internet.