03-07-2025

Aankomend einde salderingsregeling zaait onrust

Het verdwijnen van de salderingsregeling zorgt voor onrust en verwarring bij huishoudens met zonnepanelen.

3 minuten 03-07-2025
Tom Schlagwein
Energie-expert

Per 2027 verdwijnt de salderingsregeling definitief, en dat zorgt nu al voor veel verwarring bij huishoudens met zonnepanelen. Energieleveranciers rekenen steeds vaker al twee tarieven: terugleververgoeding en -kosten voor 2027 én andere tarieven vanaf 2027. Consumenten zijn bezorgd: wat blijft er straks nog over van het financiële voordeel van de salderingsregeling? Bij Overstappen.nl worden we dagelijks gebeld door klanten voor een passend advies.

Terugleverkosten

De terugleverkosten worden in rekening gebracht over alle zonnestroom die je niet direct teruglevert aan het net. Gemiddeld gaat het om zo’n 70% van de opgewekte stroom (uit berekeningen van Milieu Centraal blijkt dat klanten ongeveer 30% zelf direct verbruiken). Vanaf 2027 veranderen deze kosten. Leveranciers zoals Innova Energie, Greenchoice, Eneco en Vattenfall rekenen daarom reeds met terugleverkosten voor én na de afschaffing van de regeling. Tel daar de terugleververgoeding bij op, en de klant krijgt verschillende tarieven voor verschillende tariefperiodes aangereikt. Dit zorgt ervoor dat contracten onderling vergelijken steeds lastiger wordt.

"Het is erg onduidelijk wat het einde van de salderingsregeling gaat inhouden voor consumenten. Leveranciers werken nu al met terugleverkosten en -vergoeding voor én na het einde van 2026. We weten nu alleen dat de richtlijn is dat de terugleververgoeding 'redelijk' moet zijn, maar wat dat dan is, is onduidelijk. Ik kan klanten in elk geval aanraden om zo veel als mogelijk zonnestroom direct te verbruiken om het meeste voordeel te behouden."
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert

Wat kun je als consument doen?

Helaas zijn terugleverkosten op vaste contracten niet te vermijden. Toch kun je als consument wel iets doen om de impact te beperken: zorg dat je zoveel mogelijk van je zonnestroom direct verbruikt. Zet bijvoorbeeld je wasmachine, airco of vaatwasser aan op het moment dat de zon schijnt. Volgens Milieu Centraal kun je daarmee je eigen verbruik al ophogen van 30% naar 35%. Met een thuisbatterij of elektrische auto kan dat zelfs oplopen tot 60%.

Is een dynamisch contract dan een goed idee?

Sommige consumenten overwegen een dynamisch energiecontract, omdat deze contracten doorgaans geen vaste terugleverkosten rekenen. Maar daar staat tegenover dat je wél afhankelijk bent van de uurprijs op de markt. En die is steeds vaker negatief.

Uit cijfers blijkt dat het aantal uren met een negatieve prijs toeneemt:

beweeg de tabel van links naar rechts
JaarUren met negatieve inkoopprijsUren met negatieve consumentenprijs (incl. belasting)
2020940
2021670
20228321
202330715
20244657
20254028 (t/m 1 juli)

Dat betekent: op steeds meer momenten per jaar kan het voorkomen dat je moet betalen om stroom terug te leveren aan het net. Zo voordelig is een dynamisch contract dus niet als vervanging voor een vast contract zonder terugleverkosten. De salderingsregeling verdwijnt, maar de regels eromheen zijn nog niet helemaal duidelijk. Tot die tijd is het belangrijkste advies: verbruik zo veel mogelijk zonnestroom direct zelf. Daarmee haal je het meeste uit je zonnepanelen, ongeacht of je een vast of dynamisch contract hebt.

Geschreven door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over Tom Schlagwein

Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.

Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.