Wat is fair use policy?
Wat is een fair use policy?
De Fair Use Policy (FUP) is een bepaling waarin staat dat klanten afgenomen diensten (bijvoorbeeld internet of vast bellen) normaal moeten gebruiken. Bij buitensporig gebruik grijpen mobiele providers in. De Fair Use Policy is bedoeld om overbelasting van het netwerk en overlast voor andere gebruikers tegen te gaan.
Fair Use Policy in de praktijk
Een Fair Use Policy is van toepassing op mobiele telefoniediensten, maar kan ook voor vast internet gelden. Aanbieders die een Fair Use Policy hanteren, stellen geen vaste datalimiet, maar kijken naar het gemiddelde gebruik van de verbinding. Dit moet redelijk zijn. Zolang er door je internetgebruik geen overlast voor andere gebruikers ontstaat, zal de limiet niet overschreden worden.
Als je te veel data verbruikt
Je kunt naar hartenlust internetten, downloaden en bellen, zolang de door jou gebruikte hoeveelheid data over langere periodes gemeten niet hoger is dan het gemiddelde gebruik. Gebeurt dit wel, dan informeert je aanbieder je hierover met het verzoek je gebruik aan te passen. Als het nog een keer gebeurt kan de provider besluiten om bijvoorbeeld je internetsnelheid te verlagen of extra kosten in rekening te brengen. Hieronder vind je een overzicht per provider waarvan de limieten bekend zijn. Let op: er geldt een daglimiet, maar in de meeste gevallen kun je deze dagbundels gratis aanvullen met 2GB, hoe vaak je wilt.
Provider | Limiet | Consequentie na waarschuwing |
---|---|---|
Odido | Dagbundel van 20GB data, maandlimiet onbekend | Tijdelijk opschorten verbinding of tijdelijk snelheid verlagen |
KPN | Dagbundel van 20GB data, maandlimiet onbekend | Tijdelijk opschorten verbinding of tijdelijk snelheid verlagen |
Vodafone | Dagbundel van 10GB data, maandlimiet onbekend | Opschorten overeenkomst of in rekening brengen extra kosten |
Budget Mobiel | Dagbundel van 10GB data, 100 uur bellen per maand of meer dan 2.000 sms’jes per maand | Tijdelijk opschorten verbinding en/of telefonie |
DELTA | Dagbundel van 20GB data, maandlimiet onbekend | Tijdelijk of geheel opschorten verbinding en/of telefonie, tijdelijk snelheid verlagen of in rekening brengen extra kosten |
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!