Overstappen van mobiele provider

Wanneer kan ik verlengen of overstappen van mobiel abonnement?

Je hoeft niet tot de einddatum van je contract te wachten om te verlengen of over te stappen. Bij alle mobiele providers van 1- of 2-jarige abonnementen is dat 120 dagen of 4 maanden van te voren. Je hebt wel altijd een maand opzegtermijn, ook als je maandelijks opzegbaar abonnement hebt. Zit er langer dan een maand tussen je oude en nieuwe abonnement, dan gaat je nieuwe abonnement in op de dag nadat je oude abonnement afloopt.

Hoe werkt het overstappen van mobiele provider?

Loopt je abonnement binnen 120 dagen af, dan kan je overstappen naar een nieuwe provider. Met onze vergelijkers kan je eenvoudig een nieuw sim only– of telefoonabonnement kiezen. Het overstappen zelf werkt zo:

  1. Kies je abonnement op de website van de provider
  2. Vul je gegevens in en kies of je gebruik wil maken van nummerbehoud
  3. Sluit je abonnement af en bevestig eventueel het nummerbehoud
  4. Wacht totdat je huidige abonnement afloopt voor het ingaan van het nieuwe abonnement

Hoe werkt overstappen met nummerbehoud?

Met nummerbehoud kan je je oude nummer meenemen. Voor contracten van 1 of 2 jaar is dat alleen mogelijk wanneer de einddatum binnen 120 dagen (4 maanden) ligt. Je contract wordt dan automatisch voor je opgezegd. Als je nummer is overgezet ontvang je hier vanzelf bericht van. Vanaf dat moment ben je ook bereikbaar op je oude nummer.

Hoe werkt overstappen met een nieuw telefoonnummer?

Stap je over en wil je een nieuw nummer? Dan moet je wachten totdat je abonnement is afgelopen. Kijk daarom eerst wanneer je je huidige abonnement kunt opzeggen voordat je overstapt. Zo voorkom je dubbele abonnementskosten of het betalen van een afkoopsom.

Wat gebeurt er als mijn abonnement afloopt?

Wanneer je abonnement afloopt, wordt deze automatisch omgezet in een maandelijks opzegbaar abonnement. Ook hierbij heb je een opzegtermijn van één maand. Zeg daarom dus ook wanneer je abonnement is afgelopen niet te vroeg op en voorkom dubbele kosten.

Kan ik ook eerder opzeggen?

Het is mogelijk om je mobiele abonnement eerder op te zeggen, maar niet zonder kosten. Wanneer je eerder wil opzeggen dan 120 dagen ben je verplicht een afkoopsom te betalen. Hoe hoog de afkoopsom is, hangt af van het aantal maanden dat je te vroeg wil opzeggen.

Gecontroleerd door
Jean-Paul Würsten Telecom- en verzekeringsexpert
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2023 is Jean-Paul Würsten werkzaam als onze telecom- en verzekeringsexpert. Hij voorziet overstappers van de belangrijkste informatie over de telecom-, dierenverzekering- en uitvaartverzekeringsmarkt. Met zijn ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de telecom- en verzekeringsmarkt in elkaar zit. Jean-Paul wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder op BNR.
Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.