Zorgverzekeraars houden zich onvoldoende aan zorgplicht | Overstappen.nl
13-03-2024

Zorgverzekeraars houden zich onvoldoende aan zorgplicht

Heb jij zorg nodig die je niet krijgt? Lees hier wat je kunt doen om je zorgverzekeraar in beweging te krijgen.

3 minuten 14-03-2024
Eva van Erk
Zorgexpert

Je betaalt je blauw aan de premie voor je zorgverzekering, maar als je zorg nodig hebt kom je vaak op een ellenlange wachtlijst. Je verhuist, en in je nieuwe woonplaats heeft geen enkele huisarts plek voor je. De tekorten in de zorg lopen op en zorgverzekeraars doen te weinig om die tekorten te verkleinen.

Zorgplicht

Hoe zit dat met die zorgplicht? Zorgverzekeraars hebben de plicht om voldoende bereikbare, tijdige en goede zorg te contracteren bij zorgaanbieders. Daar betaal je tenslotte premie voor. Daarom moeten zorgaanbieders monitoren of hun verzekerden niet te ver moeten reizen voor zorg en niet te lang moeten wachten op zorg. Dat doen zorgverzekeraars niet goed genoeg.

De NZA, de Nederlandse Zorgautoriteit, heeft daarom net twee grote zorgverzekeraars, CZ en Menzis, een formele maatregel opgelegd voor het niet nakomen van deze zorgplicht. Ook Zilveren Kruis en VGZ vullen hun zorgplicht onvoldoende in, maar zij krijgen geen maatregel opgelegd.

Afspraken zorgverzekeraars: Treeknormen

De meeste problemen ontstaan bij het wachten op zorg. Daarom hebben zorgverzekeraars afspraken gemaakt over de maximale wachttijd per zorgsoort. De maximale wachttijd voor onderzoek dat nodig is om tot een indicatie te komen is bijvoorbeeld 4 weken en bij de huisarts moet je in 80% van de gevallen binnen twee werkdagen terecht kunnen. Alle afspraken zijn vastgelegd in de Treeknormen. Je vindt ze hier.

Wachttijdbemiddeling

Je mag van je zorgverzekeraar verwachten dat de Treeknormen worden nageleefd. Dus als de wachttijden in jouw regio overschreden worden, moet jouw zorgverzekeraar zich inspannen om die wachttijden te verkorten. Dat kan bijvoorbeeld door een goed overzicht bij te houden van zorgaanbieders waar de wachttijd korter is en door meer zorg te contracteren. Dat kan soms zelfs in het buitenland zijn. De dienstverlening om mee te zoeken naar een plek waar je eerder geholpen kan worden heet wachttijdbemiddeling.

“Zilveren Kruis heeft haar verzekerden in 2023 ruim 1,1 miljoen wachtdagen bespaard. Dus proberen kan nooit kwaad. Wachttijdbemiddeling kost niets.”
Eva van Erk - Zorgverzekering- en kredietexpert
Eva van Erk
Zorgverzekering- en kredietexpert

 

Natuurlijk kan ook een zorgverzekeraar geen ijzer met handen breken. Soms zijn de wachtlijsten overal erg lang. Of soms is zorg erg specifiek en wordt deze maar door een paar zorgaanbieders geleverd. Toch gebeurt het best vaak dat er grote verschillen zijn in de wachttijd voor een bepaalde behandeling.

Dien een klacht in

Wil jouw zorgverzekeraar je niet helpen bij het vinden van een oplossing? Dien dan eerst een klacht bij je zorgverzekeraar. Als je nul op het rekest krijgt kun je bij de SKGZ terecht, die klachten van consumenten over zorgverzekeraars behandelt. Op de website vind je een snelle test waarmee je kunt zien of het zin heeft jouw klacht bij de SKGZ in te dienen.

Geschreven door
Eva van Erk - Zorgverzekering- en kredietexpert
Eva van Erk
Zorgverzekering- en kredietexpert
3 minuten 14-03-2024

Over onze expert

Sinds 2023 is Eva onderdeel van de Kizi familie als onze zorgverzekering- en kredietexpert. Ze werkt al sinds 2016 in de zorgbranche. Haar kennis en ervaring deed zij op als productmanager bij een zorgverzekeraar en als productmanager hypothecair krediet bij een Nederlandse bank. Zij kent de ins and outs van zowel zorgverzekeringen als financiële producten en vertelt graag hoe jij je voordeel kunt doen op basis van de laatste marktontwikkelingen. Eva wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf.

Terug naar boven