Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring Sluiten

Veelgestelde vragen over autoverzekeringen

Aanvraag voor je nieuwe autoverzekering afgewezen?

Vervelend, je autoverzekering is afgewezen. Dit kan onder andere gebeuren als een verzekeraar ergens een risico inziet, je eerder teveel geclaimd hebt of als je al eens geschorst bent geweest wegens wanbetaling. Wij zetten de redenen voor je mogelijke afwijzing op en rijtje en vertellen je wat je kunt doen.

Beoordeling verzekeraars

Verzekeraars mogen je voor aanvullende verzekeringen weigeren. Dit kunnen zij doen op basis van medische gronden, denk hierbij aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en andere levensverzekeringen.

Databases als Roy Data, het Centraal Informatie Systeem (CIS), Experian en Forum worden door de verzekeraars gebruikt bij de beoordeling van nieuwe klanten. Deze databases en handelsinformatiebureaus brengen zoveel mogelijk informatie over de consument bijeen.
LET OP! Weet je na het doorlezen van alle mogelijke redenen van je afwijzing nog steeds niet wat de motivatie is van je afwijzing, dan heb je recht op een duidelijk gemotiveerde afwijzing.

Stuur een aangetekende brief naar de verzekeraar wanneer de motivatie voor een afwijzing niet helder beschreven staat. Vraag in de brief naar de reden van je afwijzing, zodat je in ieder geval weet waar je aan toe bent.

Redenen voor afwijzing

1. Risicoselectie

Voordat verzekeraars je accepteren word je gecontroleerd op risicogebieden, bijvoorbeeld door middel van je postcode en in enkele gevallen zelfs je huisnummer. Woon je in een wijk met voornamelijk sociale huurwoningen, dan kun je zomaar meer premie betalen voor je autoverzekering.

2. Te veel schade geclaimd

Het schadeverleden wordt door verzekeraars gecheckt bij de centrale database Roy Data tijdens de aanvraag. Dit kan je zomaar in de weg zitten. Verzekeraars worden er bijvoorbeeld niet blij van als jij al een aantal keer diefstalschade of ruitschades hebt gehad. Schadeclaims worden door middel van het CIS inzichtelijk gemaakt voor verzekeraars.

De gevolgen

Te veel schade claimen kan dus lijden tot een premieverhoging, het beperken van de dekking of zelfs het opzeggen van de polis. Een kanttekening is wel dat dit in de voorwaarden moet staan samen met de opzegtermijn. Het gaat alleen om een claim als er juridische bijstand is verleend.

De schaderegistratie klopt niet

Als je denkt dat de schaderegistratie niet klopt, kun je dit gratis inzien. Je dient een inzageverzoek in via het CIS. Je kunt naderhand een correctieverzoek indienen bij CIS zodat zij je verzekeraar contacteren.

Tussentijdse opzegging

De verzekeraar kan alleen tussentijds opzeggen om reden van teveel claimen als het een sterke en gegronde reden betreft zoals bijvoorbeeld fraude of als de contractvervaldatum is verstreken. Het is per verzekeraar verschillend na hoeveel schades je geroyeerd wordt, dit is helaas niet terug te zien in de voorwaarden.

3. Je rekening is niet op tijd betaald

Je hebt je rekening niet betaald, doordat je misschien op dat moment niet genoeg geld op je rekening had staan of omdat je rekeningnummer gewijzigd is.Voordat je mogelijk geschorst wordt krijg je eerst een aanmaning thuis gestuurd. De betalingstermijn van een aanmaning is wettelijk vastgesteld op 14 dagen en er moet duidelijk in staan wat de gevolgen zijn als je te laat of zelfs niet betaalt.

Als dit per ongeluk te lang duurt wordt de dekking geschorst door de verzekeraar. Wanneer de openstaande bedragen zijn betaald, wordt de schorsing opgeheven. Als dit te lang duurt word je door je verzekeraar geroyeerd. Het Centraal Informatie Systeem registreert dit waardoor het een lastig verhaal wordt om bij een andere verzekeraar je (auto)verzekering af te sluiten.

4. Rijontzegging

Met een rijontzegging ben je over het algemeen niet van harte welkom bij een verzekeraar. Je krijgt een rijontzegging als je gepakt bent voor te hard rijden of als je in beschonken toestand achter het stuur bent gekropen. Dit heeft op de lange termijn nog steeds gevolgen, want bijvoorbeeld 7 jaar later kan het nog steeds moeilijk zijn om je auto verzekerd te krijgen.

5. Een strafblad

Over een strafblad doen verzekeraars gegarandeerd moeilijk, want volgens hen zegt dat iets over jou. Dit blijft je op langere termijn in de weg zitten als je jouw auto wilt verzekeren. Zelfs als de reden voor je strafblad niks met autorijden te maken heeft.

6. Nog niet zo lang je rijbewijs en een snelle auto

Als je nog relatief gezien een jonge bestuurder bent staan verzekeraars niet te trappelen om bijvoorbeeld een sportieve Audi A3 te verzekeren. Kijk voordat je een duurdere en sportieve auto koopt of je deze kunt verzekeren, want dat kan nog best een klus zijn.

7. Onverzekerd geweest voor lange tijd

Als je woonachtig bent in Nederland ben je verplicht minimaal een WA-dekking af te sluiten. Zelfs als je auto langere tijd stilstond in je eigen garage. Wanneer je dan wel weer wilt gaan rijden wordt het een stuk lastiger om je auto te verzekeren. Waarom? Omdat je de auto niet verzekerd hebt terwijl dat (volgens) de wet wel had gemoeten. Een groot aantal verzekeraars zijn van mening dat het iets over jou zegt en denken dat je niet goed op de hoogte bent van de regels.

De uitweg: kenteken laten schorsen

Als je van plan bent het land te verlaten voor langere tijd en dus je auto niet gebruikt, kun je het kenteken laten schorsen. Dit geef je door aan de RDW en je gaat daarna ook daadwerkelijk niet meer de weg op met de auto omdat je niet meer verzekerd bent. Als je het kenteken geschorst hebt en je wilt daarna weer een autoverzekering afsluiten zorgt dit niet voor problemen.

Wat kun je nog doen?

Nu de redenen bij je bekend zijn, is het fijn om ook een hulpmiddel te bieden als het echt een lastig verhaal wordt om je autoverzekering af te sluiten: Rialto verzekeringen. Bij Rialto verzekeringen zijn ze gespecialiseerd in het verzekeren van bijzondere risico’s. Helaas betaal je hier wel aanzienlijk meer voor.

In de praktijk

Dat je bent afgewezen voor je autoverzekering is al vervelend genoeg en misschien denk je dat je via de vergelijker bij een andere verzekeraar wel terecht kunt voor een autoverzekering. Vaak is dat, op grond van een van de mogelijke oorzaken hierboven, niet het geval. Achterhaal daarom altijd de reden van je afwijzing en kijk of je alsnog een autoverzekering kunt afsluiten bij Rialto verzekeringen.

Vraag? Bel ons.

We zijn 6 dagen per week bereikbaar.

Openingstijden klantenservice

Maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur
Zaterdag van 10:00u tot 16:00 uur
Zondag zijn we gesloten

Bel 020 - 760 42 42 (lokaal tarief)