Wat is sim only?

Wat is sim only?

Sim only is een type mobiel abonnement zonder telefoon. Sim only betekent dan ook alleen simkaart. Oftewel, je krijgt alleen een losse simkaart toegestuurd. De telefoon heb je zelf of koop je los. Sim only is dus handig als je nog een telefoon hebt die het goed doet.

Wat is een sim only-abonnement?

Een sim only abonnement is het abonnement wat je bij je simkaart krijgt. Het abonnement bestaat uit een hoeveelheid belminuten, sms’jes en/of MB’s mobiel internet, ook wel bundels genoemd. Je krijgt deze bundels elke maand opnieuw en voor een vast bedrag per maand gedurende de looptijd. Hoeveel er in de bundels zit, verschilt per abonnement en provider. Door grote keuze in bundels en abonnementen kan je sim only goed afstemmen op je verbruik.

Sim only vs. telefoonabonnementen

Het grootste voordeel van een sim only abonnement tegenover een telefoonabonnement. zijn de lagere maandelijkse kosten. Met sim only betaal je alleen voor de belminuten, sms’jes en mobiel internet. Een sim only abonnement is daarom een stuk goedkoper dan een echt telefoonabonnement, waarbij ook de afbetaling van de telefoon in het maandbedrag zit.

Meer flexibiliteit

Een sim only-abonnement is flexibeler dan een abonnement met toestel. Omdat je niet (vaak 2 jaar) aan een toestel vastzit, kan je kiezen voor abonnementen met een kortere looptijd van bijvoorbeeld een jaar of zelfs een maand. Je kunt daardoor vaker overstappen en profiteren van aanbiedingen voor nieuwe klanten, wat sim only nog goedkoper maakt.

Geen BKR-registratie

Met een telefoonabonnement word je bij een afbetaling van €250 of meer voor het toestel geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Met een BKR-registratie kan een lening krijgen moeilijker zijn, zoals bijvoorbeeld een hypotheek. Dit gebeurt bij sim only of het los kopen van je toestel niet. Overigens zijn er wel abonnementen met toestel zonder BKR-registratie.

Nadelen

Omdat sim only een abonnementsvorm is, kan het zijn dat je onnodig betaalt voor minuten, sms’jes of internet die je niet gebruikt. Bundels meenemen naar de volgende maand is niet mogelijk. Wel kan je bij veel providers je abonnement naar beneden (of naar boven) aanpassen.

Gecontroleerd door
Jean-Paul Würsten Telecom- en verzekeringsexpert
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2023 is Jean-Paul Würsten werkzaam als onze telecom- en verzekeringsexpert. Hij voorziet overstappers van de belangrijkste informatie over de telecom-, dierenverzekering- en uitvaartverzekeringsmarkt. Met zijn ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de telecom- en verzekeringsmarkt in elkaar zit. Jean-Paul wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder op BNR.
Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.