17-09-2025

Bijna de helft van de Nederlanders vergelijkt internetabonnement niet jaarlijks

Ruim 40% van de ondervraagden controleert hun internet abonnement wel, maar stapt niet over

2 minuten 17-09-2025
Jean-Paul Wursten
Telecomexpert

Amsterdam, 17 september 2025 – Uit recent onderzoek van vergelijker Overstappen.nl blijkt dat 46% van de consumenten afgelopen jaar niet heeft gecontroleerd of hun internetabonnement goedkoper kon. Slechts 13% stapte daadwerkelijk over naar een andere provider, terwijl 41% hun abonnement wel controleerde, maar niet veranderde.

Jongeren stappen vaker over, ouderen minder

Het onderzoek laat zien dat jongeren actiever zijn in het vergelijken en overstappen. Van de 18-34 jarigen controleerde bijna 57% hun abonnement, en bijna 20% stapte daadwerkelijk over. Van de 55-plussers controleerde slechts 42% hun abonnement, met een overstappercentage van iets meer dan 10%. De groep 35-54 jaar bevindt zich daar tussenin: 54% controleerde hun abonnement en 14% stapte over.

Jean-Paul Würsten, Telecomexpert bij Overstappen.nl licht toe:

“De cijfers geven een interessant beeld van hoe leeftijd het gedrag beïnvloedt. Jongere consumenten vergelijken en stappen vaker over, terwijl ouderen vaak bij hun huidige provider blijven. Veel Nederlanders missen dus kansen om te besparen op hun vaste lasten.”
Jean-Paul Würsten Telecom- en verzekeringsexpert
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert

Zorgen zijn vaak groter dan de werkelijkheid

  • 12,9% van alle ondervraagden stapte over van provider
  • 40,9% controleerde hun abonnement, maar bleef bij hun huidige provider
  • 46,2% controleerde helemaal niet
  • Jongeren (18-34 jaar) controleren vaker en stappen vaker over: 19,6% stapte over
  • 35-54 jarigen bevinden zich daar precies tussenin: 54% controleerde hun abonnement, bijna
  • 14% stapte over
  • Ouderen (55+) controleren minder en stappen minder vaak over: 10,9% overstappers

Niet overstappers bang voor gedoe

Een verklaring voor het beperkte overstapgedrag ligt mogelijk in de praktische drempels. Veel consumenten ervaren overstappen als gedoe, of zijn bang hun huidige service of internetkwaliteit te verliezen. Vooral ouderen voelen vaak minder de noodzaak om te vergelijken of over te stappen. Bij de middenmoot (35-54) lijkt er meer bewustzijn te zijn, maar ook daar leidt een controle lang niet altijd tot een overstap.

Würsten vertelt:

“Wat veel mensen niet weten, is dat providers overstappen juist zo eenvoudig mogelijk moeten maken. Door de overstapservice merken klanten meestal niets van de overgang: de nieuwe provider regelt de beëindiging van het oude contract en zorgt dat je niet zonder internet of tv komt te zitten. Toch blijft de drempel hoog, omdat veel consumenten denken dat ze van alles zelf moeten regelen. In de praktijk valt het gedoe dus reuze mee, terwijl de besparing hoog kan oplopen.”
Jean-Paul Würsten Telecom- en verzekeringsexpert
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert
Geschreven door
Jean-Paul Würsten Telecom- en verzekeringsexpert
Jean-Paul Würsten
Telecom- en verzekeringsexpert
Laatste update
Over Jean-Paul Würsten

Sinds 2023 is Jean-Paul Würsten werkzaam als onze telecom- en verzekeringsexpert. Hij voorziet overstappers van de belangrijkste informatie over de telecom-, dierenverzekering- en uitvaartverzekeringsmarkt. Met zijn ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de telecom- en verzekeringsmarkt in elkaar zit. Jean-Paul wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder op BNR.

Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.