Fietsdieven worden steeds slimmer: met deze tips blijf jij ze voor
Lees onze handige tips om je fiets te beveiligen en te tracken, zodat je fiets niet gestolen wordt.
Fietsers en scooterrijders krijgen in 2026 te maken met aangescherpte verzekeringsvoorwaarden, hogere verkeersboetes en nieuwe regelgeving rond bromfietsen. Tegelijk blijven sommige veelbesproken maatregelen, zoals een kentekenplicht voor fatbikes of een verplichte WA-verzekering voor fietsers, voorlopig uit. Vergelijkingssite Overstappen.nl zocht de belangrijkste ontwikkelingen voor 2026 uit.
Vanaf 1 januari 2026 stijgen de verkeersboetes naar verwachting met gemiddeld 3 tot 4%. De verhoging geldt voor alle verkeersdeelnemers, inclusief fietsers en scooterrijders. Boetes voor onder meer door rood licht rijden of het vasthouden van een telefoon op de fiets vallen daardoor hoger uit dan in 2025. Dit is vermoedelijk € 5,- tot € 10,- meer. De verhoging maakt deel uit van de jaarlijkse indexatie van boetebedragen. De definitieve bedragen worden later officieel bekendgemaakt.
Fietsverzekeraars scherpen hun voorwaarden verder aan. Voor diefstaldekking eisen veel verzekeraars in 2026 minimaal twee ART2-goedgekeurde sloten, waar eerder één slot vaak voldoende was. Voor duurdere e-bikes en fatbikes worden soms ook aanvullende beveiligingsmaatregelen gevraagd, zoals een ingebouwde gps-tracker.
Vooral fatbikes blijken lastig te verzekeren. Verschillende verzekeraars sluiten deze voertuigen volledig uit of hanteren beperkte dekking onder strikte voorwaarden. De strengere eisen zijn een reactie op het hoge aantal diefstallen en de relatief hoge schadelast binnen deze categorie.
Wie in 2026 een bromfiets of scooter wil laten slopen, kan het kenteken waarschijnlijk niet meer zelf beëindigen via ‘sloop in eigen beheer’. Het voertuig moet worden ingeleverd bij een RDW-erkend demontagebedrijf om een vrijwaringsbewijs te ontvangen. Zonder deze stap blijft het kenteken op naam van de eigenaar staan en blijft de verzekeringsplicht van kracht.
Ondanks politieke en maatschappelijke discussies wordt per 1 januari 2026 geen kenteken- of rijbewijsplicht ingevoerd voor fatbikes. Zolang een fatbike voldoet aan de wettelijke eisen voor een elektrische fiets – trapondersteuning, een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur en geen gashendel – blijft het voertuig juridisch gelijk aan een e-bike. Daarmee verandert er voor bezitters van fatbikes in 2026 niets aan de basisregels voor gebruik op de openbare weg.
Ook in 2026 geldt geen wettelijke verplichting voor fietsers om een WA-verzekering af te sluiten. Schade die met een (elektrische) fiets wordt veroorzaakt aan derden valt onder de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Die dekking geldt alleen wanneer de fiets aan de wettelijke eisen voldoet. Wordt een e-bike of fatbike opgevoerd of rijdt deze zonder trappen, dan kwalificeert het voertuig als motorrijtuig en vervalt de AVP-dekking. In dat geval kan een WA-verzekering alsnog verplicht zijn.
De overheid werkt aan een voorstel om een helmplicht voor jongeren op e-bikes en fatbikes in te voeren. Het wetsvoorstel wordt naar verwachting in het najaar van 2026 ingediend bij de Tweede Kamer. Het streven is om de maatregel in 2027 in te laten gaan. Aanleiding voor het plan is het toenemende aantal verkeersongelukken met elektrische fietsen waarbij jongeren betrokken zijn.
Sinds 2025 is Nick Brendel verzekeringsexpert bij Overstappen.nl. Hij voorziet overstappers van de juiste informatie over verschillende verzekeringen, waaronder: uitvaartverzekeringen, dierenverzekeringen, fietsverzekeringen, motorverzekeringen en scooterverzekeringen. Nick is sinds 2007 werkzaam in de online vergelijkingsbranche. Hij houdt je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de verzekeringsbranche.
Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
Morgen open vanaf 08:30 uur Klantenservice
Reacties