Internetabonnementen in 2025 opnieuw duurder: stijgingen bij grote providers tot 3,3%
KPN en Ziggo verhogen per 1 juli hun tarieven met 3,3% en Odido verhoogde hun prijzen al eerder dit jaar met 3,2%.


De prijzen voor internetabonnementen stijgen ook in 2025. KPN en Ziggo verhogen per 1 juli hun tarieven met 3,3%, terwijl Odido dit al in januari deed met een stijging van 3,2%. Beide verhogingen liggen daarmee in lijn met de inflatie over 2024, die door het CBS is vastgesteld op 3,3% Toch blijven de gevolgen voor de consument merkbaar: sinds 2023 stegen de tarieven bij KPN in totaal met 14,1%, bij Ziggo met 14,9% en bij Odido zelfs met 18,5%. Huishoudens betalen hierdoor bij sommige providers € 90,- tot € 120,- per jaar meer dan begin 2023 voor hetzelfde internet- en tv-abonnement.
Inflatie blijft oorzaak van prijsverhogingen: drie jaar op rij duurdere internetabonnementen
“De prijsverhogingen van KPN, Ziggo en Odido passen binnen een trend die zich jaar op jaar herhaalt: internetabonnementen blijven duurder worden. Dit is vooral het gevolg van de hoge inflatie. Providers mogen jaarlijks hun tarieven indexeren aan de hand van de inflatiecijfers van het CBS. Die zogenoemde inflatiecorrectie wordt steeds gebaseerd op de inflatie van het voorgaande jaar,” zegt Jean-Paul Würsten, Telecomexpert bij Overstappen.nl:

Odido grootste stijger
Odido voerde in 2023 een forse prijsverhoging van 8,6% door, gevolgd door 5,7% in 2024 en 3,2% in 2025. Over drie jaar is het maandbedrag van veel klanten daarmee met bijna 20% gestegen. KPN verhoogde zijn tarieven met 6,4% in 2023, 3,8% in 2024 en nu 3,3% in 2025. Bij Ziggo ging het om een stijging van 8,5% in 2023, gevolgd door 2,5% in 2024 en eveneens 3,3% in 2025. Hoewel de stijgingspercentages iets zijn afgenomen ten opzichte van de piek in 2023, blijven internetabonnementen ook dit jaar opnieuw duurder.
Zo houd je grip op je abonnement
Is de prijsverhoging lager of gelijk aan de inflatiecorrectie, dan mogen klanten hun contract meestal niet kosteloos opzeggen. Toch loont het om het huidige abonnement onder de loep te nemen, aldus Jean-Paul Würsten:

