08-09-2025

Ruim de helft van woonverzekering claims bij Kifid opgelost met bemiddeling

Polisvoorwaarden zijn struikelblok voor consumenten, maar oplossing vaak zonder uitspraak

3 minuten 11-09-2025
Jeremy Broekman
Expert schadeverzekeringen

Dit bericht is een rectificatie op een eerder bericht. Uit een analyse van vergelijkingssite Overstappen.nl blijkt dat consumenten met een klacht over hun woonverzekering bij Kifid in de meeste gevallen tot een oplossing komen via bemiddeling. In ruim de helft van de gevallen bereiken consument en verzekeraar een resultaat waar beide partijen tevreden mee zijn, zonder dat een formele uitspraak nodig is. In een klein deel van de klachten doet de Geschillencommissie een juridisch oordeel, waarbij de claims vaker ongegrond dan gegrond worden verklaard.

Bemiddeling levert vaak uitkomst op

Tussen 2020 en 2024 werd gemiddeld meer dan de helft van alle behandelde klachten over schadeverzekeringen, waaronder woonverzekeringen, opgelost via bemiddeling of schikking. Dat aandeel lag in 2023 zelfs boven de 60%. In de eerste acht maanden van 2025 is dat beeld vergelijkbaar: 58% van de klachten over woonverzekeringen werd via bemiddeling opgelost.

Minder dan een derde leidt tot uitspraak

Slechts een klein deel van de klachten eindigt met een formele uitspraak. In de periode 2020 t/m 2024 varieerde dit van 20% tot 32%. In 2025 is dat tot nu toe 19%. In die zaken blijkt de uitkomst voor consumenten minder gunstig: klachten worden vaak ongegrond verklaard dan (gedeeltelijk) toegewezen. Dat komt vooral doordat de schade in veel gevallen simpelweg niet onder de dekking van de polis valt, of expliciet is uitgesloten in de voorwaarden. Ook het ontbreken van voldoende bewijs, bijvoorbeeld om aan te tonen dat de schade het gevolg is van een plotselinge en onverwachte gebeurtenis, speelt hierbij een rol.

De cijfers op een rij

1 januari 2025 – 1 september 2025 (woon-, opstal- en inboedelverzekering)

  • Totaal aantal zaken: 139
  • Opgelost met bemiddeling: 80 (58%)
  • Uitspraak: 27 (19%)
  • Waarvan deels gegrond: 4
  • Waarvan ongegrond: 23
  • Overig (ingetrokken/sluiting): 32

2020-2024 (schadeverzekeringen, incl. woonverzekeringen)

  • Gemiddeld aantal zaken per jaar: 975
  • Bemiddeld: 54% – 62%
  • Uitspraak: 20% – 32%

Lessen voor consument én verzekeraar

Jeremy Broekman, schadeverzekering expert bij Overstappen.nl, vertelt wat klanten en verzekeraars uit dit onderzoek kunnen halen:

“Voor consumenten is het belangrijk te weten dat een klacht bij Kifid vaak niet zwart-wit wordt beslist, maar in veel gevallen via bemiddeling wordt opgelost. Toch zien we dat klachten die tot een uitspraak leiden vaak stranden op de polisvoorwaarden of het ontbreken van bewijs. De les voor consumenten is daarom: lees je polis zorgvuldig door en zorg dat je bewijs goed op orde is. Voor verzekeraars ligt er een duidelijke taak om voorwaarden helder te formuleren en duidelijk te communiceren wat wel en niet gedekt is. Dat voorkomt teleurstellingen én onnodige geschillen.”
Jeremy Broekman Expert schadeverzekeringen
Jeremy Broekman
Expert schadeverzekeringen
Geschreven door
Jeremy Broekman Expert schadeverzekeringen
Jeremy Broekman
Expert schadeverzekeringen
Laatste update
Over Jeremy Broekman

Sinds 2023 is Jeremy Broekman schadeverzekeringsexpert bij Overstappen.nl. Hij voorziet je van onafhankelijk advies over schadeverzekeringen. Hieronder vallen woonverzekeringen, zorgverzekeringen, reisverzekeringen, fietsverzekeringen, motorverzekeringen en scooterverzekeringen. Jeremy is sinds 2016 werkzaam in de online vergelijkingsbranche. Daarnaast heeft hij bij een grote verzekeraar gewerkt, waardoor hij je kan voorzien van advies over schadeverzekeringen. Ook houdt hij je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de verzekeringsbranche.

Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.