ACM: Vergelijken van energiecontracten moet duidelijker voor consumenten
Volgens onderzoek van ACM blijkt dat het voor veel huishoudens lastig is om energiecontracten te vergelijken, mede door de prijsverschillen tussen leveranciers, ondoorzichtige voorwaarden en tijdelijke kortingen.


Veel huishoudens zijn actief bezig met hun energiecontract, maar het blijft lastig om te zien wat je nu eigenlijk betaalt en waarvoor. Dat blijkt uit de nieuwe Energiemonitor Klantbeleving van toezichthouder ACM. Het aanbod van leveranciers in de energiemarkt groeit en er komen steeds nieuwe acties, tijdelijke kortingen en ondoorzichtige voorwaarden bij. Daardoor wordt vergelijken voor veel consumenten juist lastiger, aldus het onderzoek van de toezichthouder. Volgens de ACM is heldere informatie hard nodig. Vooral omdat de prijsverschillen tussen energiecontracten flink kunnen oplopen. Het gebruik van een prijsvergelijker helpt consumenten om snel en eerlijk te zien wat een contract écht kost.
Consumenten willen vergelijken, maar lopen vast
Uit de monitor blijkt dat:
- 59% het overzicht kwijtraakt door het grote aantal leveranciers.
- 55% moeite heeft om prijzen te begrijpen door tijdelijke acties en kortingen.
- 28% energiecontracten lastig vindt te vergelijken.
De ACM kijkt daarom hoe de transparantie verbeterd kan worden, zodat je als consument beter begrijpt waar je precies voor kiest.
“Consumenten willen heel graag een goede deal vinden, maar door onduidelijke voorwaarden of kortingen worden ze eerder afgeleid dan geholpen. Het helpt ook niet mee als de ene leverancier op de eigen website alleen de all-in tarieven laat zien, en de ander alleen de kale leveringsprijs. Je vergelijkt al snel appels met peren. Een goede prijsvergelijker sorteert alles netjes op dezelfde manier, waardoor je direct ziet wat je daadwerkelijk gaat betalen aan de hand van een netto-jaarprijs. Bijvoorbeeld: een hoge korting met slechte tarieven is namelijk helemaal niet gunstig. In een vergelijker zie je zoiets direct, terwijl de korting aanvankelijk wel gunstig kan lijken.”
Telefonische werving zorgt voor onvrede
Veel mensen worden nog steeds telefonisch benaderd voor een nieuw energiecontract:
- 26% van de huishoudens is het afgelopen jaar gebeld.
- 45% voelde zich daarbij onder druk gezet.
- 67% vond het vervelend om ongevraagd te worden gebeld.
De ACM benadrukt dat er veel onvrede is over telefonische verkoop. Al langer zijn er klachten over telefonische werving. Onder andere het consumentenprogramma Radar besteedt daar veel aandacht aan.
Warmtenetten (stadsverwarming) kent lagere tevredenheid
Huishoudens met een warmtenetaansluiting (stadsverwarming) zijn minder tevreden dan huishoudens met gas of elektriciteit (54% vs. 71%). Ze zijn blij met de warmtevoorziening zelf, maar missen vooral inzicht in:
- de hoogte van de tarieven
- het verbruik
- de opbouw van de kosten
Omdat klanten met stadsverwarming niet kunnen overstappen, vindt de ACM dat warmteleveranciers begrijpelijker moeten uitleggen hoe tarieven worden opgebouwd en bijvoorbeeld waarom prijzen stijgen.
Veel huishoudens willen verduurzamen, maar niet iedereen kan dat
Bijna de helft van de consumenten (48%) is actief bezig met verduurzaming. De belangrijkste motivaties zijn:
- geld besparen (70%)
- bijdragen aan het klimaat (44%)
- minder afhankelijk zijn van andere landen (34%)
Wie niet verduurzaamt, geeft vaak aan dat dit komt door het wonen in een huurwoning (42%) of door een gebrek aan overzicht van subsidies en stappenplannen. Duidelijke informatie en begeleiding kunnen dus veel mensen helpen om wél te starten met verduurzamen.
Grote prijsverschillen tussen leveranciers
De ACM ziet deze maand duidelijke prijsverschillen tussen variabele contracten van verschillende aanbieders. Ook bij de modelcontracten (de wettelijk verplichte standaardcontracten met variabele tarieven) zijn er flinke verschillen zichtbaar.
Omdat deze prijsverschillen zo groot zijn, is het voor consumenten lastig om zelf te bepalen wat financieel het meest gunstig is. De ACM benadrukt daarom opnieuw hoe belangrijk het is om een prijsvergelijker te gebruiken.
“De potentiële besparing is momenteel erg hoog door de grote prijsverschillen. Ik kan daarom aanraden om momenteel echt even goed onze vergelijker te checken of je nog goed zit met je energiecontract.”
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.