30-05-2025

Dynamische contracten worden vanaf oktober per kwartier afgerekend. Wat betekent dit voor jou?

Er is een nieuw plan waarmee je energietarief voortaan op 96 momenten (24 x 4) per dag wordt bepaald.

3 minuten 30-05-2025
Tom Schlagwein
Energie-expert

Vanaf 1 oktober 2025 verandert de energiemarkt voor mensen met een dynamisch energiecontract: de stroomprijs gaat dan wisselen per kwartier in plaats van per uur. Maar wat houdt dat precies in voor jouw energierekening? En kun je daar slim op inspelen? Momenteel is dit concept nog in de testfase. Een aantal leveranciers hoopt het nieuwe systeem per 1 oktober 2025 uit te kunnen rollen.

Van 24 naar 96 “prijsmomenten” per dag

Er is een nieuw plan waarmee je energietarief voortaan op 96 momenten (24 x 4) per dag wordt bepaald. Bij dynamische contracten ben je gewend dat de stroomprijs per uur verandert. Met de nieuwe werkwijze, onderdeel van Europese afspraken (de zogeheten Single Day-Ahead Coupling), wordt de prijs voortaan elk kwartier vastgesteld. Dat betekent: meer verschillende prijzen, maar ook kansen om stroom goedkoop af te nemen.

Welke leverancier stappen over?

Niet alle dynamische energieleveranciers stappen per 1 oktober 2025 over op kwartierprijzen. Op dit moment hebben alleen Tibber, Coolblue Energie en Noord Energie bevestigd dat zij daadwerkelijk per die datum met kwartierprijzen gaan werken.

Andere leveranciers zijn voorzichtiger. Frank Energie onderzoekt nog of ze kunnen starten, maar heeft nog geen beslissing genomen. NextEnergy geeft aan pas na 1 oktober over te stappen, maar het is nog niet bekend wanneer. Zonneplan laat weten voorlopig helemaal geen plannen te hebben om over te stappen.

Grotere partijen geven aan bij het oude model te blijven. Vattenfall en Essent blijven werken met uurprijzen, maar baseren die op het gemiddelde van vier kwartierprijzen. Zo houden ze vast aan het “oude” systeem voor hun klanten.

Voor andere leveranciers is nog niet bekend of ze op korte termijn overstappen. Zodra er meer duidelijkheid is, wordt dit overzicht aangevuld.

Voor- of nadeel voor jou als klant?

Het voordeel van kwartierprijzen is dat je je stroomverbruik nog preciezer kunt timen. Heb je bijvoorbeeld een elektrische auto, warmtepomp of thuisbatterij, dan kun je straks per kwartier bepalen wanneer je stroom verbruikt of juist teruglevert. Dat biedt meer flexibiliteit: vooral als je apparaten automatisch reageren op lage prijzen.

“Je krijgt hiermee 96 uurprijzen per dag. Als dit echt gaat veranderen, krijg je nóg preciezere prijzen bij je verbruik. Dit kan meer impuls geven om je apparaten te gebruiken op de kwartieren die het beste daarbij aansluiten. Het wordt allemaal helemaal makkelijk als je je huishouden daarmee ‘slim’ aanstuurt en je apparaten zelf (op het moment dat de prijs het beste is) gaan verbruiken. Zonder slimme apparaten zal het wel iets lastiger worden om de optimale prijs te vinden.”
Tom Schlagwein
Tom Schlagwein
Energie-expert

Niet elk apparaat profiteert evenveel

Niet elk huishouden zal direct voordeel hebben. Apparaten zoals wasmachines of vaatwassers draaien vaak een volledig wasprogramma, waardoor het effect van een “goedkoop kwartier” minder groot is. Heb je echter een laadpaal of slimme thermostaat, dan kun je het verschil wel degelijk maken.

Wat kun je nu doen?

  • Check of jouw leverancier overstapt op kwartierprijzen.
  • Stel je apparaten in op verbruik tijdens goedkopere kwartieren.
  • Overweeg “slimme” apparaat-aansturing voor automatisch het beste prijsrendement.
Geschreven door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.
Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.