
Tot € 260,- verschil in autoverzekering: woonplaats bepaalt premie
Autoverzekeringen in Nederland stijgen in prijs, met grote verschillen per gemeente
Bij minder dan 0 schadevrije jaren spreken we over negatieve schadevrije jaren. Wat zijn de nadelen? Op deze pagina lees je hoe je negatieve schadevrije jaren krijgt, wat de gevolgen zijn en hoe je zo snel mogelijk weer no-claimkorting opbouwt.
Negatieve schadevrije jaren ontstaan wanneer je meer schadevrije jaren verliest dan je hebt opgebouwd. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je binnen korte tijd meerdere schadeclaims indient waarvoor jij aansprakelijk bent. Voor elke schadeclaim (met aansprakelijkheid) daal je meestal met 5 schadevrije jaren. Had je bijvoorbeeld maar 2 schadevrije jaren en claim je een schade? Dan kom je op -3 uit.
Verzekeraars registreren deze negatieve schadevrije jaren in Roy-data, een centrale database. Daardoor kan een nieuwe verzekeraar zien dat je een schadeverleden hebt en je premie verhogen, of je zelfs weigeren als klant. De meeste verzekeraars hanteren een ondergrens van -5 schadevrije jaren, lager kun je niet zakken.
Negatieve schadevrije jaren heb je dus bij minder dan 0 opgebouwde jaren. Je krijgt negatieve schadevrije jaren als je herhaaldelijk schade claimt terwijl je weinig of geen schadevrije jaren hebt opgebouwd. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij:
Stel, je hebt 2 schadevrije jaren. Je claimt één schade en valt terug naar -3. Claim je binnen hetzelfde verzekeringsjaar nogmaals schade, dan kom je op -5 schadevrije jaren uit.
Het aantal schadevrije jaren dat je verliest per claim verschilt per verzekeraar, maar is meestal 5. Je kunt nooit lager uitkomen dan -5 schadevrije jaren. Dat is de laagste trede op de bonus-malusladder.
Negatieve schadevrije jaren hebben flinke gevolgen voor je verzekeringspremie en de mogelijkheid om überhaupt een autoverzekering af te sluiten.
Je valt terug naar de laagste trede van de bonus-malusladder. Je no-claimkorting verdwijnt en je betaalt de hoogste premie. Zo moet je zelfs een toelage betalen over je basispremie.
Met negatieve schadevrije jaren krijg je in Roy-data een malusregistratie. Dit betekent dat je als risicovolle klant wordt gezien.
Niet alle verzekeraars accepteren klanten met negatieve schadevrije jaren. Je keuze is beperkter en soms word je zelfs geweigerd.
Logischerwijs wil je zo snel mogelijk van je negatieve schadevrije jaren af zijn. Bijvoorbeeld als je een overstap wilt maken naar een nieuwe autoverzekering. Hieronder lees je hoe je afkomt van je malusregistratie.
Elk jaar dat je geen schade claimt, stijg je één trede op de bonus-malusladder. Zo werk je langzaam weer naar positieve schadevrije jaren.
In sommige gevallen kun je negatieve schadevrije jaren terugdraaien, wat betekent dat je de eerder geclaimde schade alsnog aan de verzekeraar terugbetaalt. Hierdoor wordt de schadeclaim teruggedraaid en behoud je je schadevrije jaren.
Het voor eigen rekening nemen van een schade is meestal alleen mogelijk binnen twaalf maanden na de schadedatum en niet iedere verzekeraar biedt deze optie aan. Dit is vooral interessant bij kleinere schades, waarbij het voordeel op je premie opweegt tegen het bedrag van de schade.
Wil je overstappen? Geef altijd je actuele schadevrije jaren door. Sommige verzekeraars accepteren klanten met negatieve jaren, maar de premie is vaak hoger. Kan je niet bij een reguliere verzekeraar terecht? Dan kan je altijd nog een aanvraag doen bij de Vereende.
Sinds 2017 is Jerry Poel expert bij Overstappen.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de autoverzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat jij de beste deals vindt in onze vergelijker en makkelijk kan overstappen naar een andere autoverzekering. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien handig advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Autoverzekeringen in Nederland stijgen in prijs, met grote verschillen per gemeente
Bekijk het overzicht van alle nieuwe verkeersregels in Frankrijk, zodat je goed voorbereid op reis gaat.
Uit onderzoek van de AFM blijkt dat trouwe klanten van autoverzekeraars vaak tot 30 procent meer voor hun autoverzekering betalen vergeleken met nieuwe klanten.
Uit onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat meer dan een kwart miljoen bestelauto’s sinds begin dit jaar de zero-emissiezones in Nederlandse binnensteden niet meer in mogen.
Overstappen.nl zocht uit hoeveel de premies tussen de verschillende gemeenten in Nederland verschillen.
62% van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.