De dagwaarde van je auto: wat keert je verzekeraar eigenlijk uit?
Wat is de dagwaarde precies en wanneer is deze waarde van toepassing? In deze blog lees je wat je van je verzekeraar kunt verwachten.


Stel je voor: je auto wordt gestolen of raakt total loss na een ongeluk. In dat geval keren verzekeraars meestal de dagwaarde uit, tenzij je in je autoverzekering een speciale regeling hebt meeverzekerd.
In deze blog leggen we uit wat de dagwaarde is, in welke situaties deze relevant is, hoe de waarde wordt vastgesteld, en hoe je ervoor zorgt dat je bij schade of diefstal niet met lege handen achterblijft.
Wat is de dagwaarde?
De dagwaarde van je auto is simpelweg het bedrag dat deze op dit moment waard is. Autoverzekeraars gebruiken deze waarde om te bepalen wat ze uitkeren bij schade of diefstal. Ze kijken naar factoren zoals de leeftijd, staat en uitvoering van je auto en koppelen daar een waarde aan.
De dagwaarde van een auto daalt ieder jaar. Heb je een nieuwe auto, dan kun je een afschrijving van 10 tot 20% per jaar verwachten. Deze waardevermindering ontstaat door onder meer slijtage, technologische veroudering en het ruime aanbod aan occasions.
Voorbeeld:
Stel, je koopt een nieuwe auto van € 40.000,-. In het eerste jaar daalt de waarde met zo’n 15%, naar ongeveer € 34.000,-. Na vijf jaar is je auto nog zo’n € 15.000,- waard, terwijl deze altijd goed is onderhouden.
Cataloguswaarde, aanschafwaarde, taxatiewaarde… wat is het verschil?
Naast de dagwaarde, kennen we nog veel meer vergelijkbare waarden. Hieronder zetten we vijf waarden op een rij die op de dagwaarde lijken, maar net even wat anders betekenen:
1. Cataloguswaarde
De cataloguswaarde is de officiële nieuwprijs van je auto zoals deze door de fabrikant of importeur is vastgesteld. Dit bedrag is inclusief btw, bpm en fabrieksopties.
2. Aanschafwaarde
De aanschafwaarde is het bedrag dat je hebt betaald toen je de auto kocht. Dat kan de cataloguswaarde zijn, of een lager bedrag omdat je een tweedehands auto hebt gekocht.
3. Inruilwaarde
Ruil je je auto in bij een garage of dealer? Dan krijg je hier de inruilwaarde voor. Deze waarde is meestal lager dan de marktwaarde, omdat de garage marge moet maken op de doorverkoop.
4. Taxatiewaarde
Bij sommige auto’s (denk aan klassiekers, oldtimers of exclusieve modellen) is het lastig om een eerlijke dagwaarde vast te stellen zoals je dit voor meer gangbare modellen zou doen. In dat geval kun je een auto laten taxeren door een erkend specialist.
5. Restwaarde
De restwaarde is wat er nog van je auto overblijft na een schade waarbij deze total loss wordt verklaard. Denk aan de waarde van het wrak of onderdelen die nog bruikbaar zijn. De restwaarde is doorgaans de laagste van alle bovenstaande waarden.
Wanneer is de dagwaarde van toepassing?
In het dagelijks leven ben je waarschijnlijk weinig met de bovenstaande waarden bezig. Claim je echter schade en neem je contact op met je autoverzekeraar, dan worden ze ineens belangrijk. Dit zijn de meestvoorkomende situaties waarin de dagwaarde van toepassing is:
Bij total loss
Als de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde minus de restwaarde, dan is je auto economisch total loss. Je krijgt dan de dagwaarde uitgekeerd, minus de restwaarde. Bij technisch total loss (onherstelbare schade) geldt hetzelfde.
Bij diefstal
Wordt je auto gestolen? Ook dan keert de verzekeraar de dagwaarde uit. De uitbetaling vindt meestal pas plaats na een wachttijd, om zeker te weten dat de auto niet meer wordt teruggevonden.
Bij aankoop
Het aankoopbedrag bij een particulier ligt meestal rond de dagwaarde. Bereken deze dan ook altijd voordat je een auto koopt. Zo voorkom je dat je te veel betaalt.
Bij verkoop of inruil
De dagwaarde geeft een indicatie van wat je auto op de markt waard is. Dealers bieden bij inruil meestal minder vanwege hun winstmarge.
Goed nieuws
In 2024 werd 58% van de gestolen auto’s gelukkig teruggevonden. Dit is relatief veel, maar iets minder dan de voorgaande jaren. In 2023 was dit namelijk nog 66%.
Hoe bepalen verzekeraars de dagwaarde van je auto?
De dagwaarde is geen gok of schatting uit de losse pols. Verzekeraars gebruiken vaste criteria om te bepalen wat jouw auto vlak voor het schadegeval waard was. Dit gebeurt vrijwel altijd door een schade-expert.
Een schade-expert beoordeelt je auto op basis van:
- Bouwjaar en kilometerstand
- Algemene staat van onderhoud
- Eventuele bestaande schade of slijtage
- Uitvoering, opties en accessoires
- Vraag en aanbod op de tweedehandsmarkt
Meestal gebeurt dit op basis van foto’s en een schaderapport, maar bij grotere schade of twijfel kan er een fysieke inspectie plaatsvinden.

Zelf je dagwaarde berekenen
Ben je benieuwd naar de dagwaarde van jouw auto? Op Overstappen.nl bereken je eenvoudig de dagwaarde op basis van je kenteken. Naast de dagwaarde krijg je nog veel meer handige gegevens in beeld, zoals de cataloguswaarde, de brandstof en de geldigheid van de APK.

Bezwaar maken tegen de vastgestelde dagwaarde
Vind je de vastgestelde dagwaarde te laag? Dan hoef je deze niet zomaar te accepteren. Iedereen heeft namelijk het recht om bezwaar te maken. Dit werkt als volgt:
1. Vraag uitleg aan de verzekeraar
Vraag aan je verzekeraar op welke bronnen en gegevens de dagwaarde gebaseerd is (bijv. koerslijst, vergelijkbare auto’s, restwaarde). Vaak is er ruimte voor toelichting of aanpassing als er iets over het hoofd is gezien.
2. Lever zelf bewijs aan
Lever bewijs aan van het feit dat jouw auto meer waard is dan de vastgestelde waarde.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Facturen van onderhoud of accessoires
- Advertenties van vergelijkbare auto’s die duurder zijn
- De oorspronkelijke aankoopfactuur
3. Vraag een contra-expertise aan
Is het meningsverschil nog niet opgelost? Dan kun je op eigen kosten een contra-expert inschakelen. Als deze een hogere waarde onderbouwt en de verzekeraar akkoord gaat, kan de uitkering worden aangepast.
Soms worden de kosten van de contra-expert (deels) vergoed als je gelijk krijgt, maar dit hangt af van de dekking die jouw verzekeraar biedt.
4. Ga in beroep of schakel hulp in
Kom je er met de verzekeraar niet uit? Dan kun je jouw zaak voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Deze onafhankelijke instantie beoordeelt geschillen tussen consumenten en verzekeraars. Ben je het niet eens met de uitspraak, dan kun je (afhankelijk van het soort procedure) je zaak alsnog aan de rechter voorleggen.
Meer uitgekeerd krijgen dan de dagwaarde: hoe werkt dat?
De dagwaarde ligt vaak aanzienlijk lager dan wat je ooit voor je auto hebt betaald. Bij schade of diefstal kan dit dan ook een flinke financiële tegenvaller zijn. Gelukkig kun je je daartegen verzekeren. Met een nieuwwaarderegeling of aanschafwaarderegeling krijg je in bepaalde gevallen niet de dagwaarde uitgekeerd, maar het volledige bedrag dat je destijds voor de auto hebt betaald. Dat scheelt soms duizenden euro’s.
Nieuwwaarderegeling
Met de nieuwwaarderegeling ontvang je bij total loss of diefstal binnen een bepaalde periode (meestal 1 tot 3 jaar lang) de volledige nieuwwaarde van je auto terug. Deze regeling geldt alleen voor auto’s die als nieuw zijn gekocht bij een erkende dealer.
Aanschafwaarderegeling
Heb je een tweedehands auto? Met de aanschafwaarderegeling krijg je (vaak 1 tot 3 jaar lang) de aanschafwaarde terug in plaats van de dagwaarde. Dit is met name nuttig bij relatief jonge tweedehands auto’s.

Sinds 2017 is Jerry Poel expert bij Overstappen.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de autoverzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat jij de beste deals vindt in onze vergelijker en makkelijk kan overstappen naar een andere autoverzekering. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien handig advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.