Autoschade melden bij je verzekeraar | Overstappen.nl

Autoschade melden bij je verzekeraar

Een kras, gebroken ruit of flinke deuk in je auto opgelopen? Als je de juiste dekking hebt, kun je deze autoschade claimen bij je autoverzekeraar. Maar hoe werkt dit precies? Hoe claim je schade en wat krijg je eigenlijk vergoed? Je leest het hier!

Wat te doen bij autoschade?

Niet alle autoschade is hetzelfde. Een aanrijding heeft andere gevolgen dan diefstal, en ook de stappen na afloop verschillen van elkaar. Dit moet je doen bij de verschillende soorten autoschade:

Aanrijding

  • Veiligheid: zet je auto op een veilige plek, schakel de alarmlichten in of gebruik een gevarendriehoek, en controleer of er gewonden zijn. Bel indien nodig de hulpdiensten.
  • Informatie verzamelen: vul samen met de andere partij het Europees schadeformulier in. Maak foto’s van de situatie en noteer de contactgegevens van de andere bestuurder en eventuele getuigen.
  • Schade melden: meld de schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar. Vaak doe je dit via een online omgeving of app. Voeg een kopie van het Europees schadeformulier toe en eventuele foto’s of ander bewijsmateriaal.

Ergens tegenaan gereden

  • Veiligheid: zet je auto op een veilige plek en zet je alarmlichten aan of gebruik een gevarendriehoek.
  • Schade vastleggen: maak foto’s van de schade en de omgeving.
    Schadeformulier invullen: heb je een WA beperkt casco of all risk verzekering? Vul dan het Europees schadeformulier in.
  • Schade melden: meld de schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar en voeg alle belangrijke documentatie toe.

Ruitschade

  • Veiligheid: zorg dat je op een veilige plek staat.
  • Documenteren: maak foto’s van de ruitschade.
  • Schade melden: controleer in de polisvoorwaarden van je verzekeraar welke stappen je moet nemen. Soms kun je zelf een hersteller inschakelen en hoef je de schade pas achteraf bij je verzekeraar te melden.

Diefstal

  • Aangifte doen: meld de diefstal direct bij de politie en zorg voor een proces-verbaal of bewijs van aangifte.
  • Verzekeraar informeren: meld de diefstal zo snel mogelijk bij je verzekeraar en stuur het proces-verbaal of bewijs van aangifte mee. Dit kan bij de meeste verzekeraars via een online platform of app.

In principe hoef je bij een aanrijding of botsing geen aangifte te doen, zolang er geen conflict is. Ben je het niet met elkaar eens tijdens bijvoorbeeld het invullen van het Europees schadeformulier? Dan kun je natuurlijk wel de politie inschakelen. Hetzelfde geldt voor ernstige schade of wanneer er gewonden zijn. Zet nooit zomaar je handtekening op het schadeformulier onder gegevens die volgens jou niet correct zijn ingevuld.

Schade melden bij je autoverzekeraar

Hoe werkt dat nou, schade melden bij je autoverzekeraar? Dit verschilt per verzekeraar. De meeste verzekeraars hebben een online platform waarop je je gegevens en alle bijbehorende documenten kunt uploaden. Je meldt de schade dus volledig online.

Op de onderstaande pagina’s lees je hoe je schade meldt bij verschillende autoverzekeraars:

Wanneer moet ik schade melden?

Moet je autoschade eigenlijk altijd melden? Dat niet. Er zijn situaties waarin dit niet nodig is, terwijl het in andere situaties juist wel handig — of zelfs verplicht is:

Niet nodig om schade te melden

Schade aan je eigen auto hoef je niet altijd te melden bij je verzekeraar. Het claimen van schade kan namelijk gevolgen hebben voor je schadevrije jaren, en dus je no-claimkorting verminderen. Bij kleine schade met lage reparatiekosten kan het daarom verstandiger zijn om deze zelf te betalen.

Verstandig om schade te melden

In de volgende situaties is het wel verstandig, maar niet verplicht om schade aan je eigen auto bij de verzekeraar te melden:

  • Hoge reparatiekosten: wanneer de kosten voor de reparatie hoog zijn, is het verstandig om de schade te claimen. Een vergoeding is in dit geval de daling in schadevrije jaren waarschijnlijk wel waard.
  • No-claimbeschermer: als je een no-claimbeschermer hebt, kun je (meestal) één keer per jaar schade claimen zonder dat dit invloed heeft op je premie en schadevrije jaren. Ook bij lagere reparatiekosten kun je in dit geval een claim overwegen.
  • Veel schadevrije jaren: heb je veel schadevrije jaren opgebouwd? Dan betekent een schadeclaim niet altijd een daling in no-claimkorting. Wel daal je op de bonus-malusladder en raak je schadevrije jaren kwijt.
  • Schade niet jouw schuld: als de schade niet jouw schuld was, heeft het melden meestal geen invloed op je premie en schadevrije jaren. De verzekeraar van de tegenpartij vergoedt in dit geval de schade aan je auto.

Verplicht om schade te melden

Schade bij een ander: heb je schade bij een ander veroorzaakt? Dan ben je altijd verplicht deze te melden bij je verzekeraar. Dit zorgt ervoor dat de schade correct wordt afgehandeld via jouw WA-verzekering.

Proces na de schademelding

Heb je alle gegevens verzameld en de schade gemeld? Dan zijn dit de vervolgstappen die je kunt verwachten:

  • Controle door de verzekeraar

De verzekeraar controleert of alle gegevens compleet zijn. Je kan gevraagd worden om aanvullende informatie door te sturen als er iets ontbreekt of onduidelijk is.

  • Schade-expert inschakelen

Gaat het om een complexe zaak? Dan kan de verzekeraar een schade-expert inschakelen om de schade te beoordelen. Deze expert zal de omvang van de schade inschatten en een rapport opstellen. Als je het niet eens bent met de beoordeling van de schade-expert, kun je zelf een expert inschakelen om de zaak te beoordelen.

  • Dekking en uitkering

De verzekeraar beoordeelt of de schade gedekt is volgens de polisvoorwaarden.
Aan de hand hiervan wordt de hoogte van de uitkering bepaald.

  • Schadeherstel

De verzekeraar kan een aangesloten schadeherstelbedrijf inschakelen voor de reparatie. Bij gebruik van een aangesloten bedrijf betaal je vaak geen of een lager eigen risico. De exacte hoogte van het eigen risico verschilt per verzekeraar, dus bekijk je polisvoorwaarden voor de specifieke details.

  • Schade niet gedekt

Besluit de verzekeraar dat de schade niet wordt gedekt? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de reparatie en kosten. Wel kun je natuurlijk bezwaar maken tegen het besluit. Dien in dit geval een goed onderbouwd bezwaar in bij je verzekeraar waarin je uitlegt waarom je het niet eens bent met de beslissing. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kun je de zaak voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voor een onafhankelijke beoordeling.

Ben ik verzekerd voor schade?

Helaas ben je niet met iedere autoverzekering verzekerd voor schade aan je eigen auto. Dit zijn de dekkingen per type autoverzekering:

  • WA-verzekering: een WA-verzekering vergoedt alleen schade die je met je auto aan anderen of andermans eigendommen toebrengt. Schade aan de eigen auto is met deze verzekering dus voor je eigen rekening.
  • WA beperkt casco: een WA-beperkt casco verzekering dekt naast schade aan anderen ook schade aan je eigen auto door onder meer diefstal, brand, en storm. Schade die je zelf hebt veroorzaakt valt niet onder deze verzekering.
  • All risk verzekering: een all risk verzekering vergoedt alle bovenstaande schade, plus schade die je per ongeluk zelf hebt veroorzaakt. Denk bijvoorbeeld aan een aanrijding waar jij verantwoordelijk voor bent.

Benieuwd naar de exacte dekkingen bij jouw verzekeraar? Controleer je polisvoorwaarden om te zien welke dekking je hebt en welke soorten schade gedekt zijn.

Schadevrije jaren

We gaven het al eerder aan: bij het claimen van autoschade verlies je schadevrije jaren. Elk jaar zonder claim levert je één schadevrij jaar op, wat bij de meeste verzekeraars resulteert in een lagere premie dankzij de no-claimkorting. Als je schade claimt, verlies je direct meerdere schadevrije jaren en daal je op de zogenaamde bonus-malusladder.

“Vallen de reparatiekosten mee? Overweeg dan om deze zelf voor je rekening te nemen en de schade dus niet te claimen. Zo raak je geen schadevrije jaren kwijt en behoud je je no-claimkorting. Dit kan een flink verschil maken op je maandelijkse premie.”
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen

No- claimbeschermer

Heb je een mooie no-claimkorting opgebouwd? Dan kan het handig zijn om een no-claimbeschermer aan je autoverzekering toe te voegen. Een no-claimbeschermer is een aanvullende dekking bij je autoverzekering die je schadevrije jaren en no-claimkorting beschermt. Meestal kun je hiermee één keer per jaar schade melden zonder dat dit invloed heeft op je premie of schadevrije jaren.

Verzekeringen vergelijken

Op zoek naar een voordelige autoverzekering? Bij Overstappen.nl helpen we je bij het maken van de juiste keuze. Vul onze vergelijker in en wij zetten de beste opties voor je op een rij. Zo bespaar je tijd en weet je zeker dat je niet te veel betaalt!

Gecontroleerd door
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
9 minuten 31-05-2024

Over onze expert

Sinds 2017 is Jerry Poel onderdeel van de Kizi familie. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de autoverzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat jij de beste deals vindt in onze vergelijker en makkelijk kan overstappen naar een andere autoverzekering. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien handig advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Vul in en bereken je premie
Onze klanten zeggen:

Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Nee, je hoeft niet altijd de politie te bellen bij een aanrijding. Wel is het aan te raden om de politie te bellen als er flinke schade is of gewonden zijn, als er sprake van opzet is of als er onenigheid is over het invullen van het Europees schadeformulier.

Is er iemand ernstig gewond geraakt? Bel dan direct de hulpdiensten (112).

Wanneer je schade claimt, verlies je meestal een aantal schadevrije jaren en stijgt je premie. Hoeveel je premie precies stijgt, hangt af van de regelingen van je verzekeraar. Controleer de bonus-malusladder van jouw verzekeraar voor meer informatie over de stijgingen per schademelding.

Je moet autoschade altijd zo snel mogelijk melden bij je verzekeraar, bij voorkeur binnen 24 tot 48 uur na het incident. Veel verzekeraars hebben als richtlijn dat schade binnen 3 dagen gemeld moet zijn. Snel melden helpt bij een snelle en efficiënte afhandeling van je claim.

Als er iemand gewond is geraakt bij een ongeluk, bel dan direct de hulpdiensten (112) voor medische hulp. Breng alle betrokkenen in veiligheid en volg de instructies van de hulpdiensten op. Meld daarna de schade bij je verzekeraar met behulp van een Europees schadeformulier en geef duidelijk aan dat er gewonden zijn gevallen. Dit kan invloed hebben op de afhandeling van de schade en de aansprakelijkheid.

Bij een aanrijding met een voertuig met een buitenlands kenteken volg je dezelfde stappen als bij een Nederlands kenteken. Vul samen het Europees Schadeformulier in, maak foto’s van de schade en noteer alle relevante informatie van de andere partij. Vervolgens meld je de schade bij je verzekeraar. In Nederland kun je gebruikmaken van de Nederlandse vertegenwoordiger van de buitenlandse verzekeraar voor de afhandeling.

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 

Het laatste nieuws