Schade aan je auto door een ander: wat nu?
Schade aan je auto door iemand anders
Schade aan je auto door iemand anders kan verschillende vormen hebben. Om een paar veelvoorkomende voorbeelden te noemen:
- Aanrijding van achteren: een medeweggebruiker let niet goed op of houdt onvoldoende afstand, en botst zo tegen de achterkant van jouw auto aan.
- Parkeerschade: een andere auto beschadigt jouw auto tijdens het parkeren of uitparkeren.
- Vandalisme: iemand beschadigt opzettelijk je auto, bijvoorbeeld door krassen met een sleutel, het inslaan van ruiten, of het leksteken van banden.
- Schade door lading van een ander voertuig: een lading (denk bijvoorbeeld aan bouwmaterialen) valt van een andere auto en beschadigt die van jou.
- Schade door openzwaaiende deuren: iemand opent de deur van een geparkeerde auto zonder goed te kijken en raakt daarmee jouw auto.
- Aanrijding bij het wisselen van rijstrook: een andere bestuurder wisselt van rijstrook zonder goed te kijken en veroorzaakt een botsing.
Wel bekend wie de schade veroorzaakt heeft?
Weet je wie de schade heeft veroorzaakt? Probeer deze dan op de verzekering van de dader te verhalen. Dit kan een autoverzekering zijn (wanneer de schade met de auto is veroorzaakt) of een aansprakelijkheidsverzekering. Je doet dit als volgt:
- vul samen het schadeformulier in. Wees zorgvuldig en sla geen enkel detail over.
- zet allebei je handtekening en neem een kopie mee naar huis.
- stuur het schadeformulier beide op naar je eigen verzekeraar. Deze nemen vervolgens contact met je op om de schade af te handelen — als de andere partij inderdaad aansprakelijk blijkt.
Wanneer je een all risk verzekering hebt, wordt de schade vergoed en verhaalt je verzekeraar de schade zelf bij de verzekering van de dader.
Kom je er niet uit? Een rechtsbijstandverzekering kan je helpen om de schade op de dader te verhalen. Deze verzekering biedt juridische hulp en dekt de kosten van rechtshulp bij bepaalde juridische geschillen.
Niet bekend wie de schade veroorzaakt heeft?
Helaas weet je lang niet altijd wie de dader is. Wat moet je doen als deze nergens te bekennen is?Als eerste geldt: leg de situatie vast. Maak video’s en foto’s van alle details die je opvallen en vraag aan eventuele omstanders of ze iets gezien hebben. Ga met deze gegevens naar de politie en doe aangifte.
Wanneer er geen dader bekend is, kun je deze natuurlijk niet aansprakelijk stellen. Wel kun je, in sommige gevallen, een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. Deze instantie dekt schade wanneer:
- deze is veroorzaakt door een onbekende;
- de dader bekend, maar niet verzekerd is;
- de verzekeraar van de dader failliet is gegaan;
- de dader bewust in een gestolen auto reed of
- de dader geen verzekeringsplicht heeft.
Doe je een melding bij het Waarborgfonds, dan moet je kunnen aantonen dat je zelf naar de dader hebt gezocht. Ook heb je een getuige nodig die de situatie bevestigt en moet je de binnen 14 dagen na het ontstaan van de schade aangifte hebben gedaan bij de politie.
Heb je een all risk autoverzekering verzekering? Dan is een aanvraag bij het Waarborgfonds niet nodig. Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, krijg je de schade hoogstwaarschijnlijk vanuit je verzekering vergoed.
Wordt de schade wel of niet vergoed?
Zoals je hierboven hebt gelezen, hangt de eventuele vergoeding van verschillende factoren af, zoals het type schade, de (on)bekendheid van de dader en de dekking van je verzekering.
Heb je een all risk verzekering? Dan zit je hoogstwaarschijnlijk goed. Bij een WA- verzekering of WA beperkt casco autoverzekering zul je echter zelf in actie moeten komen en de schade bij de dader moeten verhalen.
Vind de beste autoverzekering
Op zoek naar de beste autoverzekering? WA-, WA-casco of All Risk, voor extra zekerheid bij schade door een ander? Bij Overstappen.nl zetten we de voordeligste opties voor je op een rij. Jij vult je gegevens in, en binnen een paar minuten weet je precies welke verzekering het beste bij jou past.
Nieuwsgierig geworden? Begin nu met besparen en vul onze vergelijker in!
Vergelijk en bespaar direct
- Vergelijk op prijs & kwaliteit
- 100% onafhankelijk
- Bespaar gemiddeld € 265 p.j.
Snel antwoord
Veelgestelde vragen
Klantenservice
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient
62% procent van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
ANWB voorziet toename in pechgevallen door hitte
Lees hier wat je zelf kunt doen om autopech als gevolg van hitte te voorkomen.
Steeds meer Nederlanders gaan met elektrische auto op vakantie
Lees hier hoeveel Nederlanders met een elektrische auto op vakantie gaan en waar je rekening mee moet houden als je zelf met een elektrische auto op reis gaat.
Stijging autoschade door extreem weer
In 2023 zorgde extreem weer voor aanzienlijke schade aan Nederlandse voertuigen, zowel thuis als op vakantie. Door de heftige stormen en hagelbuien kregen verzekeraars flink wat claims te verwerken.
Op vakantie met de auto: vergeten verkeersregels in het buitenland
Ga je met de auto op vakantie naar het buitenland? Houd er dan rekening mee dat daar afwijkende verkeersregels kunnen zijn.
Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?
Klantenservice
Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.