Alles over het overschrijvingsbewijs
Heb je een auto van 10 jaar of ouder? Dan heb je bij de aankoop waarschijnlijk een overschrijvingsbewijs gekregen. Maar wat is een overschrijvingsbewijs precies? Je leest het op deze pagina!
Wat is het overschrijvingsbewijs?
Het overschrijvingsbewijs is een document dat vroeger het eigendomsbewijs van de auto vormde en hoorde bij het kentekenbewijs. Per 1 januari 2014 is het overschrijvingsbewijs vervangen door de tenaamstellingscode. Heb je een auto van vóór die datum, dan heb je waarschijnlijk nog een papieren overschrijvingsbewijs.
Waarvoor gebruik je het overschrijvingsbewijs of de tenaamstellingscode?
- Verkopen: het overschrijven van een auto aan een nieuwe eigenaar.
- Exporteren: het meenemen van een auto naar het buitenland, of een verkoop in het buitenland.
- Sloop: het inleveren van je auto voor de sloop of recycling.
- Schorsen: het schorsen van de auto door deze tijdelijk uit het verkeer te halen.
Het verschil tussen de tenaamstellingscode en het overschrijvingsbewijs
Terwijl de tenaamstelling en het overschrijvingsbewijs vergelijkbare doelen hebben, zijn het twee verschillende documenten. Het overschrijvingsbewijs is van toepassing op voertuigen die vóór 2014 op naam zijn gesteld, terwijl de tenaamstellingscode geldt voor kentekens die na 1 januari 2014 zijn geregistreerd. Daarnaast is de tenaamstellingscode eigenlijk geen document, maar een code die je in twee delen ontvangt bij de aankoop van je auto:
- Eerste deel: je ontvangt de eerste vier cijfers van de code bij het overschrijven van de auto.
- Tweede deel: je ontvangt de laatste vijf cijfers per post van de RDW, samen met je kentekencard.
Hoe ziet het overschrijvingsbewijs eruit?
Het overschrijvingsbewijs is een groen papieren document van ongeveer 10 bij 15 centimeter. Op de voorkant staat duidelijk “overschrijvingsbewijs”, wat aangeeft dat het om een oud kentekenbewijs gaat. Afhankelijk van het uitgiftejaar zie je hier ook “kentekenbewijs deel II” of “kentekenbewijs deel III” staan.
Aan de achterkant van het overschrijvingsbewijs vind je de belangrijkste voertuiggegevens, zoals het kenteken, de meldcode (de laatste vier cijfers van het chassisnummer), het merk en type van de auto en een aantal aanvullende gegevens.
Het document is voorzien van het RDW-logo en bevat een aantal veiligheidskenmerken om vervalsing tegen te gaan.
Veranderingen overschrijvingsbewijs
In de afgelopen jaren zijn de situaties rondom het overschrijvingsbewijs en de tenaamstellingscode een aantal keer veranderd:
Voor 1 januari 2004
Voor 1 juni 2004 bestond het kentekenbewijs uit drie delen:
- Voertuigbewijs – Deel I: technische informatie over de auto, zoals merk, model en voertuigidentificatienummer (VIN).
- Tenaamstellingsbewijs – Deel II: gegevens van de eigenaar van de auto.
- Overschrijvingsbewijs – Deel III: vereist om het kenteken over te schrijven naar een nieuwe eigenaar.
Van 1 juni 2004 tot 1 januari 2014
Vanaf 1 juni 2004 werden de delen opnieuw ingericht en ontstond er een nieuwe structuur:
- Voertuigbewijs – Deel IA: voertuiggegevens, vergelijkbaar met Deel I in de oude structuur.
- Tenaamstellingsbewijs – Deel IB: gegevens van de eigenaar.
- Overschrijvingsbewijs – Deel II: vereist voor het overschrijven van het kenteken naar een nieuwe eigenaar.
Van 1 januari 2014 tot nu
Sinds 1 januari 2014 is het kentekenbewijs gewijzigd naar een kentekencard in creditcardformaat. Daarnaast is het papieren overschrijvingsbewijs vervangen door de tenaamstellingscode.
- Kentekencard: plastic pasje dat de belangrijkste gegevens met betrekking tot de auto bevat.
- Tenaamstellingscode: een negen-cijferige code die je nodig hebt om het kenteken over te schrijven.
Bij auto’s die na 1 januari 2014 zijn verkocht, is er dus geen papieren overschrijvingsbewijs meer nodig. Voor het exporteren van auto’s is echter nog wel een kentekenbewijs deel II nodig.
Hoe kom ik aan een overschrijvingsbewijs?
Als je je overschrijvingsbewijs kwijt bent (deel II of deel III), ga je naar de website van de RDW. Hier log je in met je DigiD en vraag je een nieuw kentekenbewijs aan. Je krijgt vervolgens een nieuwe kentekencard opgestuurd, samen met een tenaamstellingscode.
Heb je alleen een nieuwe tenaamstellingscode nodig? Lees dan verder op onze pagina over het aanvragen van een tenaamstellingscode.
Kosten nieuw overschrijvingsbewijs
In 2024 ben je voor een nieuw kentekenbewijs met bijbehorende tenaamstellingscode €37,90 kwijt. Voor alleen een tenaamstellingscode ben je goedkoper uit. Deze kost in 2024 €1,20.
Bespaar op je autoverzekering
Op zoek naar een nieuwe autoverzekering? Bij Overstappen.nl helpen we je met het maken van een vergelijking. Vul op onze vergelijker je gegevens in en wij zetten de beste opties voor je op een rij.
Vergelijk en bespaar direct
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient
62% van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?
Maximumsnelheid op snelwegen gaat terug naar 130 kilometer per uur
Lees hier waarom de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB de maximumsnelheid op snelwegen weer willen verhogen en wat voor effecten de maximale snelheid van 100 kilometer per uur heeft gehad.
Dit dekt je autoverzekering onderweg naar wintersport
Ga je binnenkort met de auto op wintersport? Dan wil je natuurlijk wel goed voorbereid de weg op. Overstappen.nl legt uit waarvoor je verzekerd bent als je op wintersport gaat.
HEMA stopt met schadeverzekeringen
Per 26 februari 2024 stopt HEMA met het aanbieden van al hun schadeverzekeringen. Alle schadeverzekeringen van Hema worden overgenomen door InShared. De zorgverzekering blijft bestaan.
Dit zijn de vijf grootste irritaties in het verkeer
Bijna 70 procent van de Nederlanders ergert zich aan rijgedrag andere automobilisten. Maar wat zijn de grootste irritatiefactoren? Overstappen.nl zocht het voor je uit.