Energiekosten stijgen met tientallen euro’s door invoering ‘CO2-belasting’ in 2028 | Overstappen.nl
Skip to content
Eurobiljetten en gaspit
Energie
15 mei 2026

Energiekosten stijgen met tientallen euro’s door invoering ‘CO2-belasting’ in 2028

Leestijd: 4 minuten • Laatste update: 15 mei 2026
Geen reacties
Rick Boenink
Geschreven door
Rick Boenink
Energie-expert

In 2028 gaan Nederlandse huishoudens betalen voor de CO2-uitstoot van hun aardgas, benzine en dieselgebruik. Dat is het gevolg van het nieuwe Europese emissiehandelssysteem ETS2, dat over iets minder dan twee jaar in werking treedt. Hoewel het systeem vaak een 'CO2-belasting' wordt genoemd, is het dat strikt genomen niet, de prijs ontstaat op een Europese markt voor uitstootrechten, en niet door een vast tarief van de overheid. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving kan de energierekening hierdoor al snel met tientallen euro's per maand stijgen. Met het nieuwe systeem wil de EU de overstap naar duurzame energie versnellen. Door fossiele brandstoffen geleidelijk duurder te maken, moet de keuze voor schonere alternatieven aantrekkelijker worden.

Wat is ETS2?

ETS2 staat voor het tweede Emissiehandelssysteem van de Europese Unie. Het is een instrument om de klimaatdoelen te halen door een harde grens (een plafond) te stellen aan de totale hoeveelheid CO2 die mag worden uitgestoten in specifieke sectoren.

Hoe werkt het precies?

Brandstof- en energieleveranciers moeten voor elke ton CO2 die hun klanten uitstoten zogenaamde ‘uitstootrechten’ inkopen. Een belangrijk onderdeel van dit beleid is dat de hoeveelheid beschikbare rechten elk jaar een beetje wordt verlaagd. We krijgen in Europa dus steeds minder recht om CO2 uit te stoten. Omdat deze rechten daardoor schaarser en duurder worden, berekenen de leveranciers deze stijgende kosten direct door in de consumentenprijzen. Momenteel bestaat er al een systeem voor de zware industrie (ETS1), maar met de introductie van ETS2 verschuift de focus naar de gebruikers van fossiele brandstoffen.

Wat zijn de gevolgen van de invoering van ETS2 voor je energierekening?

De invoering van het nieuwe Europese Emissiehandelssysteem 2 (ETS2) betekent dat jouw energierekening naar verwachting zal stijgen. Dit komt doordat er nieuwe kosten ontstaan voor de energiebedrijven. Jouw energieleverancier zal in de toekomst moeten betalen voor elke ton CO2 die vrijkomt bij de verbranding van gas dat jij gebruikt om te koken of je huis te verwarmen.

Deze extra kosten zullen de energiebedrijven naar verwachting niet zelf dragen. In plaats daarvan zullen zij deze doorberekenen aan jou als klant, wat direct resulteert in een hogere gasrekening. Uiteindelijk zijn het dus de consumenten die indirect de kosten van ETS2 dragen. Hoewel de brandstofleveranciers de directe verplichting hebben om de emissierechten aan te kopen, is de algemene verwachting dat deze financiële lasten zullen worden verplaatst naar de prijs van de energie die wij afnemen.

Schatting van de mogelijke kosten

Het PBL onderzocht de kosten van ETS2 en heeft een voorzichtige schatting gemaakt. Hoeveel je extra gaat betalen, hangt uiteindelijk sterk af van je woning en rijgedrag. Bewoners van een klein appartement met een benzineauto waarmee ze zo’n 6.000 kilometer per jaar rijden, zijn vanaf 2030 ongeveer € 10,- tot € 20,- per maand extra kwijt. Voor een gezin in een grote vrijstaande woning dat jaarlijks 20.000 kilometer rijdt, kan dat oplopen tot € 30,-  à € 70,- per maand.

Gebruik je geen fossiele brandstoffen? Dan verandert er niets

Het ETS2-systeem geldt uitsluitend voor fossiele brandstoffen. Dit betekent dat huishoudens die verduurzaamd zijn, de dans ontspringen. Wie elektrisch kookt en verwarmt met een warmtepomp, of is aangesloten op stadsverwarming, betaalt geen extra kosten. Ook voor automobilisten die volledig elektrisch rijden, verandert er aan de laadpaal niets door deze maatregel.

Zorgen over energiearmoede

Het PBL waarschuwt dat vooral huishoudens met een lager inkomen in de problemen kunnen komen. Niet iedereen kan zomaar investeren in woningisolatie, een warmtepomp of een elektrische auto. Huurders zijn bovendien afhankelijk van hun verhuurder als het gaat om verduurzaming van de woning.

Om die reden komt er een Europees Sociaal Klimaatfonds, waaruit kwetsbare huishoudens kunnen worden ondersteund. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bestaat al een vergelijkbare CO2-heffing, waarbij inwoners jaarlijks een vast compensatiebedrag (een ‘klimabonus’) terugkrijgen. Het Nederlandse kabinet werkt aan een Sociaal Klimaatplan met onder meer extra geld voor het Nationaal Warmtefonds en het verdwijnen van de slechtste energielabels (E, F en G) in de huursector vanaf 2029.

“De noodzaak om te verduurzamen was al voelbaar door de oplopende belastingen op gas, maar met de invoering van ETS2 in 2028 wordt die financiële prikkel exponentieel groter. Het is nu belangrijker dan ooit om je verbruik te minimaliseren: hoe minder afhankelijk je bent van fossiele brandstoffen, hoe minder zwaar ETS2 op je energierekening drukt.”
Rick Boenink
Rick Boenink
Energie-expert

Wat kun je zelf doen?

Hoewel 2028 nog zo’n anderhalf jaar op zich laat wachten, zijn er nu al stappen die je kunt zetten om straks minder te betalen:

  • Verduurzaam je woning, bijvoorbeeld met betere isolatie of een (hybride) warmtepomp.
  • Overweeg elektrisch rijden of pak vaker het openbaar vervoer.
  • Vergelijk energie en kies bewust voor een energiecontract dat bij jouw verbruik past, zeker nu de energieprijzen al onder druk staan door geopolitieke ontwikkelingen.

Uiteindelijk geldt: hoe lager je verbruik, hoe minder je straks merkt van ETS2.

Geschreven door
Rick Boenink
Rick Boenink
Energie-expert
Laatste update: 15 mei 2026
Over Rick Boenink

Rick is onze energie-expert. Sinds 2016 is hij actief binnen ons team en inmiddels eindverantwoordelijk voor alles wat met energie te maken heeft – zowel particulier als zakelijk. Door de jaren heen heeft Rick uitgebreide kennis van de energiemarkt opgebouwd. Van zijn tijd als accountmanager tot zijn rol als sales- en servicemanager: hij weet precies wat er speelt in de markt én bij de klant. Die kennis deelt hij dagelijks met collega’s. Zo zorgt hij ervoor dat collega’s en overstappers altijd goed geïnformeerd zijn.

Reacties

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond.

Andere berichten

Dit zijn de goedkoopste energieleveranciers in juni 2026
Energie
3 juni 2026

Dit zijn de goedkoopste energieleveranciers in juni 2026

De energiemarkt blijft in beweging en ook deze maand zien we weer verschuivingen in de top 5 van de goedkoopste energieleveranciers. Ten opzichte van vorige maand zijn de jaarkosten van het goedkoopste contract verder opgelopen: waar je in mei nog rond de € 1.846,- per jaar kon uitkomen, ligt de goedkoopste optie in juni op zo’n € 1.975,- per jaar. Vooral de variabele tarieven stegen flink, terwijl de langere vaste contracten juist licht daalden.

Energie met zonnepanelen vergelijken Zo werkt dat nu de salderingsregeling stopt
Energie
29 mei 2026

Energie met zonnepanelen vergelijken? Zo werkt dat nu de salderingsregeling stopt

Heb je zonnepanelen op het dak? Dan werkt het vergelijken van energiecontracten net even anders als de salderingsregeling op 1 januari 2027 stopt. Een contract dat je nu afsluit, valt deels wel en deels niet onder de salderingsregeling. Gelukkig hoef je deze ingewikkelde vergelijking niet zelf te maken. Als je via ons energiecontracten met zonnepanelen vergelijkt, dan nemen we het stoppen van de salderingsregeling mee in onze berekening. Lees hier hoe we dat doen.

Ons klantenservice team

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.

Klantenservice

Zekerheid in tijden van crisis? Wij beschermen je standaard met de EnergieBeschermer.

Als het gaat om de energiecrisis of andere onverwachte gebeurtenissen in het leven, snappen wij bij Overstappen.nl dat je behoefte hebt aan zekerheid. Je wilt simpelweg niet wakker liggen over je vaste lasten wanneer het ineens tegenzit. Precies daarom krijg je bij ons standaard de EnergieBeschermer bij je contract.

Wat krijg je met de EnergieBeschermer?

  • Tijdelijke ondersteuning: Kun je door een ongeval tijdelijk niet werken of word je onvrijwillig werkloos? Dan krijg je jouw termijnbedrag voor energie (tot maximaal € 300,- per maand) uitgekeerd, voor een periode van maximaal 6 maanden.
  • Eenmalige uitkering bij blijvende invaliditeit: Raak je door een ongeval blijvend invalide? Dan ontvang je een eenmalige uitkering van € 1.500,-.
  • Eenmalige uitkering bij overlijden: In geval van overlijden door een ongeval, ontvangen je nabestaanden een eenmalige uitkering van € 1.500,- om de eerste financiële klap op te vangen.

Hoe werkt het? Heel simpel.

  • Volledig gratis: Dit product kost je helemaal niets – je betaalt 0 euro premie!
  • Automatisch actief: De EnergieBeschermer gaat in op de ingangsdatum van je energiecontract en loopt maximaal 1 jaar (zolang je energiecontract actief is).
  • Stopt vanzelf: Na een jaar wordt de beschermer automatisch beëindigd. Je zit nergens aan vast en hoeft hier zelf helemaal niets voor te doen.
  • Flexibel: Bij een vroegtijdige opzegging van je energiecontract stopt de dekking automatisch mee.