Energieleverancier failliet: wat nu?

Ook energieleveranciers kunnen helaas failliet gaan. Een energieleverancier kan de betalingsverplichtingen bijvoorbeeld niet meer nakomen of een onstuimige energiemarkt ligt aan het faillissement ten grondslag. Gaat jouw leverancier failliet en weet je niet wat je moet doen? We begrijpen dat een faillissement veel vragen met zich meebrengt. We geven daarom antwoord op de meestgestelde vragen.

Faillissementen energieleveranciers

Door de stijgende energieprijzen zijn er in 2021 verschillende leveranciers failliet gegaan. Bekijk hieronder het overzicht van leveranciers die in 2021 failliet zijn verklaard. In 2022, 2023 en 2024 zijn er geen leveranciers failliet verklaard.

  1. Welkom Energie
  2. Allure Energie
  3. Anode Energie
  4. Sepa Green Energy
  5. Fenor
  6. Naked Energy

Mijn energieleverancier is failliet, wat nu?

Op het moment dat een leverancier failliet wordt verklaard, trekt de ACM de leveringsvergunning van de leverancier in. De ACM is de toezichthouder in de markt. Na het intrekken van deze vergunning kom je in een ‘vensterperiode’. In deze periode kijkt de ACM samen met de leverancier of andere leveranciers de klanten kan overnemen. Wanneer dit niet mogelijk blijkt, worden de klanten door de netbeheerders verdeeld onder alle overgebleven leveranciers in de markt. In deze vensterperiode krijg je gewoon stroom en gas geleverd. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je in de kou komt te zitten.

Tijdens de vensterperiode is het niet mogelijk om te wisselen van leverancier. Je kunt overstappen zodra er een nieuwe leverancier is aangewezen. Zeg niet zomaar je huidige contract op zonder dat je een nieuwe energieleverancier hebt. Wanneer je dit wel doet kun je wel zonder stroom of gas komen te zitten.

Als je huidige leverancier failliet is verklaard, worden er vaak op korte termijn vragen en antwoorden op de website gepubliceerd. Zodra de nieuwe leverancier bekend is, wordt er ook vaak vanuit hen een veelgestelde vragen pagina gepubliceerd met meer informatie. Bij een faillissement wordt er ook altijd een curator aangesteld, die je kunt benaderen voor financiële vragen. Deze informatie wordt gecommuniceerd op de website van de oude leverancier.
Tom Schlagwein
Tom Schlagwein
Energie-expert

Wie wordt mijn nieuwe leverancier?

Na maximaal 20 dagen krijg je een nieuwe energieleverancier aangewezen. Je ontvangt vanzelf bericht van je nieuwe leverancier. De nieuwe leverancier kan ervoor kiezen om je oude contract en voorwaarden over te nemen. In de huidige energiemarkt zien we echter dat er vaak een nieuw contract wordt aangeboden met daarin de nieuwe markttarieven. Op het moment dat de marktprijzen hoger liggen, kan dat nadelig zijn. Je kunt dit nieuwe contract niet gelijk opzeggen, je nieuwe leverancier hanteert een opzegtermijn. De opzegtermijn van het nieuwe contract is maximaal 30 dagen. Na de opzegtermijn ben je vrij om naar een andere leverancier over te stappen. We raden je aan om altijd een energievergelijking te maken om te kijken of je bij de nieuwe leverancier het voordeligst uit bent.

Wat doet de ACM tijdens een faillisement?

Iedere energieleverancier in Nederland heeft een leveringsvergunning van de ACM nodig. Eén van de vereisten van de vergunning is dat de energieleverancier betrouwbare levering moet garanderen. Als dit bijvoorbeeld door financiële problemen niet meer gegarandeerd kan worden, kan de ACM de vergunning intrekken. Ook bij andere problemen kan de ACM de vergunning intrekken, het betreft dus niet altijd een faillissement. Zonder leveringsvergunning mag een energieleverancier geen energie meer leveren en zal een andere leverancier de levering (tijdelijk) overnemen. De ACM heeft verschillende regels opgesteld om dit proces soepel te laten verlopen en om er zeker van te zijn dat iedereen van stroom en gas blijft voorzien.

Ik heb een rekening van mijn oude leverancier ontvangen. Moet ik deze betalen?

De ACM geeft aan dat je altijd moet betalen voor stroom en gas die je hebt verbruikt. Als er volgens de rekening blijkt dat je moet bijbetalen, dan zal je dit moeten doen. Betaal je met een automatische incasso? Dan heb je het recht om te storneren. Hier kunnen gevolgen aan zitten. Je kunt dan bijvoorbeeld een betalingsachterstand oplopen. De ACM geeft aan dat je in sommige gevallen de betalingsachterstand mag verrekenen met het bedrag dat je terugkrijgt van je leverancier. Let op! Hier zijn wettelijke regels voor. Twijfel je over het storneren? Voor gratis persoonlijk juridisch advies kun je terecht bij het juridische loket.

Ik heb een rekening van mijn nieuwe leverancier ontvangen. Moet ik deze betalen?

Ja, op de rekening staat je daadwerkelijke verbruik in de periode dat je stroom en gas hebt afgenomen bij de leverancier. Je bent dan ook verplicht om dit te betalen.

Ik krijg nog geld terug van mijn oude leverancier, krijg ik dit terug?

Wanneer een leverancier failliet gaat, kan dit financiële gevolgen voor jou hebben. Bijvoorbeeld als je nog geld tegoed hebt van het bedrijf is de kans groot dat je dit geld niet of gedeeltelijk terugkrijgt.

Krijg ik mijn welkomstkorting nog wel?

Het is niet zeker of je de welkomstkorting ontvangt. De curator van je energieleverancier kijkt of alle schulden betaald kunnen worden. Hier vallen ook de tegoeden van welkomstkortingen onder. Als je hier vragen over hebt kun je contact opnemen met je leverancier of de curator.

Ik had al een aanvraag lopen bij een nieuwe leverancier, gaat dit nog door?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Dit is afhankelijk van wanneer de aanvraag is gedaan en wanneer de startdatum van het contract is. Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar de veelgestelde vragen pagina van je oude leverancier.

Aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Als er wordt gevraagd om meterstanden door je oude of nieuwe leverancier, raden we altijd aan om dit door te geven. Als je een slimme meter hebt wordt dit automatisch uitgelezen.

Vaak zijn de nieuwe tarieven erg hoog. Vergelijk de tarieven daarom altijd met het aanbod van andere leveranciers om de beste deal te vinden. Dit kun je doen zodra de vensterperiode voorbij is!  In deze vensterperiode krijg je gewoon stroom en gas geleverd. Als je wilt veranderen van leverancier, dan is dit mogelijk na de vensterperiode. Je kunt wel alvast een aanvraag doen die na de opzegtermijn ingaat. Gebruik onze energievergelijker en we laten je het beste aanbod zien voor jouw situatie!
Tom Schlagwein
Tom Schlagwein
Energie-expert

Energie vergelijken na de vensterperiode

Als je wilt veranderen van leverancier, dan is dit mogelijk na de vensterperiode. Je kunt wel alvast een aanvraag doen die na de opzegtermijn ingaat. Volg de onderstaande stappen om gemakkelijk te vergelijken:

  • Vul je gegevens in bij onze energievergelijker en start de vergelijking.
  • Vergelijk de deals op de website met de tarieven van je nieuwe leverancier.
  • Kies de voordeligste leverancier voor jouw situatie.
  • Zet de einddatum van je contract op de laatste dag van de opzegtermijn (vensterperiode). Je nieuwe leverancier begint daarna pas met leveren.
  • Je ontvangt dan binnen 5 werkdagen het energiecontract. Houd je mail in de gaten.
Gecontroleerd door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.

Vergelijk en bespaar direct

  • Bespaar tot € 700,- per jaar
  • Meest complete aanbod
  • Met gratis EnergieBeschermer
Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.