Dure auto verzekeren
Het verzekeren van een dure auto kan soms behoorlijk ingewikkeld zijn. Er zijn een aantal verzekeraars die zich exclusief richten op dure auto's. Wij hebben alle informatie voor u op een rij gezet.
Wat is een dure auto?
Onder een dure auto verstaan verzekeraars een auto met een cataloguswaarde, oftewel de officiële nieuwprijs van de wagen, van meer dan € 70.000. Ga dus niet uit van de huidige waarde van je auto, oftewel de dagwaarde. Dure merken, met auto’s boven de € 70.000 zijn bijvoorbeeld: Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Maserati en Jaguar. Wanneer de cataloguswaarde boven dit bedrag ligt, kan je ervan uit gaan dat je toekomstige verzekeraar meer van je eist. Denk bijvoorbeeld aan een goed beveiligingssysteem voor je auto.
Waarom verzekeren (sommige) verzekeraars geen dure auto?
Je kunt niet bij elke verzekeringsmaatschappij terecht als je een dure auto wilt verzekeren. Hoe duurder de auto, hoe hoger het risico voor de verzekeraar. Dit soort auto’s zijn namelijk erg gewild bij criminelen. Als je auto wordt gestolen, moet de verzekeraar een hoog schadebedrag uitkeren. Dit is een reden voor verzekeraars om geen dure auto te verzekeren. Bij een aantal verzekeraars is dit wel mogelijk, maar hier zijn wel een aantal eisen aan het beveiligingssysteem aan verbonden. Denk aan een SCM-beveiligingsklasse drie in combinatie met klasse vier en vijf.
De beveiligingseisen voor een dure auto
Als je een dure auto wilt verzekeren, moet je doorgaans minimaal een klasse 3 beveiligingsysteem moet hebben. Dit houdt in dat je auto een alarmsysteem moet hebben met automatische blokkering en hellingdetectie. Klasse vier houdt in dat er in je auto een voertuigvolgsysteem moet zitten en als dit met automatische activering is, valt dit onder klasse 5. Per verzekeraar kunnen de voorwaarden verschillen.
Het kan zijn dat er al een “af-fabriek” in je auto zit. Dit houdt in dat als je auto uit de fabriek komt, het beveiligingssysteem al is geplaatst. Soms is deze zelfs al gelijk aan een SCM-klasse drie beveiligingssysteem, maar niet altijd. De klasse vier en vijf moet je altijd los aanschaffen.
Check de nieuwwaarderegeling
Kijk altijd naar de mogelijkheden voor een nieuwwaarderegeling als je een auto die het hogere prijssegment valt, wilt verzekeren. Er valt veel geld bij schade mee te besparen. Omdat nieuwe auto’s snel in waarde dalen, is de nieuwwaarderegeling zeer aantrekkelijk. Sluit je namelijk een autoverzekering af met deze regeling, dan ontvang je bij veel schade het bedrag dat gelijk staat aan het nieuwwaardebedrag van je auto.
Je kunt de nieuwwaarderegeling alleen afsluiten als je de eerste eigenaar van de auto bent en de regeling geldt meestal een tot drie jaar. De voorwaarden kunnen per verzekeraar verschillen. Als je niet de eerste eigenaar van de auto bent, verdiep je dan in een aanschafwaarderegeling. Hierbij ontvang je het aankoopbedrag van je auto van de verzekeraar bij total loss.
Waar kan ik een dure auto verzekeren?
Tegenwoordig zijn er een aantal gespecialiseerde autoverzekeraars bekend die zich exclusief richten op het verzekeren van auto’s die in het hogere prijssegment vallen. Houd er wel rekening mee dat je dan zo’n 150% meer premie betaalt dan bij een reguliere autoverzekeraar. De laatste tijd komt er wel steeds meer beweging in de verzekeringsmarkt en wordt de categorie “dure auto’s” ook steeds meer toegevoegd bij de reguliere autoverzekeraars.
Via onze vergelijker is het vaak ook mogelijk om een autoverzekering voor je dure auto af te sluiten. Vul je gegevens in en bekijk direct de mogelijkheden. In ieder geval kan je bij InShared en Centraal Beheer je dure auto verzekeren.
Welke dekking voor mijn dure auto?
Het is begrijpelijk wanneer jij een duurde auto hebt, dat jij graag goed verzekerd bent voor schade en diefstal. Een verzekering die in principe alle soorten schade dekt, van jouw auto en de ander, is een all risk dekking. Toch is een all risk dekking niet de juiste keuze wanneer de premie niet opweegt tegen het financiële risico dat je loopt. Dit gebeurt al snel wanneer je auto ouders is dan 6 jaar. Is de premie te hoog? Kijk dan naar een WA+ beperkt casco, die iets minder uitgebreid is dan een all risk dekking.
WA-verzekering
Wel gedekt
- Schade aan anderen
Niet gedekt
- Diefstal of inbraak
- Ruitschade
- Stormschade en brandschade
- Schade door eigen toedoen
- Vandalisme
Meest gekozen voor: auto’s ouder dan 10 jaar.
WA + beperkt casco
Wel gedekt
- Schade aan anderen
- Diefstal of inbraak
- Ruitschade
- Stormschade en brandschade
Niet gedekt
- Schade door eigen toedoen
- Vandalisme
Meest gekozen voor: 6-10 jaar oude auto’s.
All Risk
Wel gedekt
- Schade aan anderen
- Diefstal of inbraak
- Ruitschade
- Stormschade en brandschade
- Schade door eigen toedoen
- Vandalisme
Meest gekozen voor: 0-6 jaar oude auto’s.
Bekijk hoeveel jij kan besparen op je autoverzekering
- Vergelijk op prijs & kwaliteit
- 100% onafhankelijk
- Bespaar gemiddeld €290 p.j.
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Automobilisten vinden dat smartphonegebruik in verkeer de hoogste verkeersboete verdient
62% van de Nederlanders wil dat smartphonegebruik in het verkeer in de top 5 van hoogste verkeersboetes staat.
Zwarte zaterdag 2024: welke dagen moet je vermijden op zomervakantie?
In de zomer zijn er bepaalde dagen waarop er topdrukte op de wegen is. Wat is zwarte zaterdag en hoe ontwijk je het?
Maximumsnelheid op snelwegen gaat terug naar 130 kilometer per uur
Lees hier waarom de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB de maximumsnelheid op snelwegen weer willen verhogen en wat voor effecten de maximale snelheid van 100 kilometer per uur heeft gehad.
Dit dekt je autoverzekering onderweg naar wintersport
Ga je binnenkort met de auto op wintersport? Dan wil je natuurlijk wel goed voorbereid de weg op. Overstappen.nl legt uit waarvoor je verzekerd bent als je op wintersport gaat.
HEMA stopt met schadeverzekeringen
Per 26 februari 2024 stopt HEMA met het aanbieden van al hun schadeverzekeringen. Alle schadeverzekeringen van Hema worden overgenomen door InShared. De zorgverzekering blijft bestaan.
Dit zijn de vijf grootste irritaties in het verkeer
Bijna 70 procent van de Nederlanders ergert zich aan rijgedrag andere automobilisten. Maar wat zijn de grootste irritatiefactoren? Overstappen.nl zocht het voor je uit.