
Update over de gasprijs: waar staat deze nu?
Lees hier de laatste ontwikkelingen omtrent de gasprijs.
Moeite om je energierekening te betalen? Op deze pagina lees je wat je kunt doen als je jouw energierekening niet meer kan betalen en zie je welke compensatiemaatregelen de overheid heeft genomen voor dit jaar.
Kun je jouw energierekening niet op tijd betalen, door hoge energieprijzen of een betalingsachterstand? Je energieleverancier sluit je niet direct af van energie, maar het is wel belangrijk om snel actie te ondernemen. Je ontvangt eerst een betalingsherinnering van je energieleverancier die je binnen twee weken moet betalen. In totaal stuurt de energieleverancier maximaal drie betalingsherinneringen. Ook kan je energieleverancier extra kosten in rekening brengen en een incassobureau inschakelen.
Lukt het niet nog steeds niet om de rekening te betalen? Neem op tijd stappen en voorkom dat je wordt afgesloten van energie. Gelukkig zijn er nog een aantal laatste opties voordat dat gebeurt: betaal de energierekening in delen, vraag schuldhulpverlening of compensatie vanuit de overheid aan of doe een spoedaanvraag bij een andere leverancier.
Het is belangrijk om zo snel mogelijk aan de bel te trekken wanneer je jouw energierekening niet kunt betalen. De meeste energieleveranciers bieden namelijk een betalingsregeling aan. Dit betekent dat je de rekening in delen mag betalen. Je kunt een betalingsregeling treffen door contact op te nemen met je energieleverancier of je kunt gebruikmaken van de voorbeeldbrief van de Autoriteiteit Consument en Markt (ACM).
Energieleveranciers zijn niet verplicht om een betalingsregeling met je af te spreken. Maar we raden je wel aan om het betalingsverschil met je energieleverancier zo snel mogelijk op te lossen als dit mogelijk is. Laat de betalingsregeling altijd op papier zetten.
Lukt het niet om een betalingsregeling af te spreken of is dat niet mogelijk? Dan kun je je aanmelden voor schuldhulpverlening. Doe dit voor de uiterste betaaldatum van je rekening, die je kunt vinden op de laatste betalingsherinnering. Zodra je je hebt aangemeld, krijg je een bewijs. Stuur dit zo snel mogelijk naar je energieleverancier. De schuldhulpverlener beslist dan of je hulp krijgt. Totdat die beslissing is genomen, mag je energieleverancier je contract niet beëindigen.
Wanneer je aangemeld bent voor schuldhulpverlening mag je energieleverancier je tijdens de wintermaanden (1 oktober tot 1 april) niet afsluiten. Maak je geen melding, doe je dit niet op tijd of wordt je verzoek afgewezen? Dan mag je energieleverancier je afsluiten. Is je verzoek geaccepteerd en houd je je aan de regeling? Dan mag je energieleverancier je niet afsluiten. Tijdens de vorstmaanden (1 oktober tot 1 april) ben je dankzij de Nederlandse wet extra beschermd. Je gas- en/of elektriciteitsaansluiting mag niet worden afgesloten als het langer dan twee dagen vriest in de periode van 1 oktober tot 1 april.
Stichting Nederlandse Schuldhulproute heeft een landelijk telefoonnummer waar mensen met geldzorgen anoniem terecht kunnen voor advies op maat en doorverwezen worden naar passende hulp. Zij zijn te bereiken op 0800-8115. Wil je liever niet bellen? Dan kun je ook via Geldfit.nl een test doen om gericht advies te krijgen. Ook zie je hier bij welke organisaties je in jouw gemeente terecht kunt voor hulp.
Is het toch niet gelukt om op tijd de energierekening te betalen, ook niet na 3 betalingsherinneringen en een aanbod voor een betalingsregeling? Dan mag jouw energieleverancier het contract beëindigen. Je ontvangt daarna een brief ‘Einde levering’. Hierna heb je nog tien dagen de tijd om samen met je energieleverancier naar een oplossing te zoeken. Tijdens deze periode is het mogelijk om via een spoedaanvraag over te stappen naar een andere energieleverancier.
Als je het openstaande bedrag niet kunt betalen, kun je een spoedaanvraag doen bij een andere energieleverancier. Die doet vervolgens een kredietcheck om te kijken of je een betalingsachterstand hebt. Vanwege je betalingsachterstand accepteert de nieuwe energieleverancier je alleen als je een waarborgsom betaalt. Dit bedrag gebruikt de energieleverancier als een reservepotje voor wanneer je jouw energierekening niet betaalt. De hoogte van deze waarborgsom verschilt per leverancier en ligt meestal tussen de € 175,- en € 575,-.
Betaal je tijdens de contractperiode van je nieuwe energieleverancier al je termijnbedragen op tijd? Dan krijg je de borg terug bij je jaarafrekening.
Wil je graag een spoedaanvraag doen? Bekijk dan onze spoedaanvraag-pagina voor overzicht van alle leveranciers die spoedaanvraag aanbieden en de waarborgsommen die zij hanteren.
Check of je recht hebt op de regelingen die de overheid treft ter compensatie van de energierekening. De overheid sprong de afgelopen jaren bij om te helpen met het betalen van de energierekening. In 2024 stopte het prijsplafond. In 2025 gelden de volgende regels:
Vind je geen oplossing met je huidige leverancier en heb je alles geprobeerd? In dit geval komt je netbeheerder 14 dagen nadat jouw energiecontract afloopt langs om je energie af te sluiten. Hiervoor brengen netbeheerders naast afsluitkosten ook vaak bezoekkosten in rekening. Totdat je een nieuwe energieleverancier hebt, krijg je geen stroom en gas meer geleverd.
Houd er rekening mee dat het ook geld kost om je huishouden opnieuw aan te sluiten op het energienet. En vergeet niet dat je nog steeds de openstaande rekening bij je oude leverancier moet betalen.
Waarschijnlijk probeer je zelf al zoveel mogelijk te besparen op je energiekosten, maar voor de zekerheid hebben wij de belangrijkste tips voor jou op een rijtje gezet. Neem een kijkje op onze pagina met energiebespaartips. We raden je ook altijd aan om je energiecontract eens onder de loep te nemen. Op de pagina ‘ons advies voor de huidige energiemarkt‘ leggen we je precies uit wat je het beste kunt doen met je energiecontract in de huidige energiemarkt. We zorgen ervoor dat deze pagina altijd up-to-date is.
De ACM heeft onlangs laten weten dat het aantal huishoudens met energiearmoede steeg in 2024 naar 510.000, oftewel 6,1% van alle huishoudens. Dat zijn er 180.000 meer dan het jaar ervoor. Dit komt onder andere doordat verschillende overheidsmaatregelen zijn stopgezet, zoals de energietoeslag en het prijsplafond. Huishoudens met een laag inkomen gaven vorig jaar gemiddeld 11,5% van hun inkomen uit aan energie, meer dan het dubbele van het landelijk gemiddelde.
In 2022 en 2023 konden huishoudens met een laag inkomen een energietoeslag van maximaal €1300 krijgen. Ook ontvingen alle huishoudens eind 2022 tweemaal €190 korting op hun energierekening. In 2023 gold er bovendien een prijsplafond. Deze steunmaatregelen zijn in 2024 stopgezet, waardoor de energiearmoede fors is toegenomen. Volgens TNO en het CBS hadden zonder die maatregelen in 2023 zelfs 9% van de huishoudens energiearmoede ervaren, in plaats van 4%.
Energiearmoede komt vaker voor bij alleenstaanden, mensen met een uitkering of pensioen, en bewoners van sociale huurwoningen. Dat komt niet doordat corporatiewoningen slechter geïsoleerd zijn, maar doordat bewoners met een laag inkomen er vaker wonen.
Volgens het TNO ligt de meest structurele oplossing in het verduurzamen van woningen: als je woning goed geïsoleerd is en je bent van het gas af, dan heb je gewoon minder last van die hoge prijzen.
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Lees hier de laatste ontwikkelingen omtrent de gasprijs.
WoonEnergie stopt per 1 oktober 2025 als energieleverancier. Wat betekent dit voor jou als klant? Je leest het in dit artikel.
Vanaf 2026 is de overstap naar een slimme meter voor alle huishoudens verplicht. Wat betekent dit voor zonnepaneelbezitters?
In deze maandelijkse update vind je een overzicht van de voordeligste energiecontracten voor augustus 2025.
Zonnepaneelbezitters gaan opnieuw meer betalen voor de extra kosten voor stroom die terug het net op gaat.
Steeds meer dynamische energieleveranciers brengen terugleverkosten in rekening.
Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.