Jaarafrekening

De jaarafrekening is een jaarlijkse energierekening die je ontvangt. Op deze pagina lees je wat de jaarafrekening is, wanneer je hem ontvangt, wat het verschil is met de eindafrekening en wat je moet doen als het niet klopt.

Wat is een jaarafrekening?

De jaarafrekening is een jaarlijkse energierekening. Op de jaarafrekening staat het totale verbruik en kosten die je aan energie hebt gemaakt. Op de jaarnota baseert de energieleverancier het nieuwe termijnbedrag voor het volgende jaar. Ook wordt een eventuele welkomstkorting verrekend.

Wanneer krijg je de jaarafrekening?

Elk jaar ontvang je van de energieleverancier een jaarafrekening of jaarnota. Dit hoeft niet samen te vallen met het einde van het kalenderjaar. Een jaar nadat je een contract hebt afgesloten krijg je deze opgestuurd van je energieleverancier. Daarna blijf je de jaarrekening rond dezelfde tijd van het jaar ontvangen. Stap je tussentijds over? Dan krijg je een eindafrekening in plaats van een jaarafrekening.

Waarom ontvang je de jaarafrekening?

Iedere maand betaal je een voorschotbedrag aan de energieleverancier. Dit bedrag is gebaseerd op een schatting van hoeveel je in één jaar aan energie zal verbruiken. Op de jaarafrekening wordt gekeken naar het daadwerkelijke verbruik en of dit meer of minder is dan het geschatte verbruik. Heb je meer verbruikt dan de schatting? Dan moet je bijbetalen. Heb je juist minder energie verbruikt? Dan krijg je een bedrag op je rekening teruggestort.

Jaarafrekening of eindafrekening energie?

Ga je verhuizen of stap je tussentijds over? Dan krijg je in plaats van een jaarafrekening een eindafrekening. Ook op eindafrekening worden de al in rekening gebrachte voorschotten verrekend met het daadwerkelijke energieverbruik. Je krijgt de eindafrekening tot 6 weken na beëindiging van het van energiecontract.

Wat staat er op de jaarafrekening?

De jaarafrekening bestaat uit verschillende onderdelen, zoals belasting en verbruikskosten. De volgorde kan per leverancier verschillen, maar in het algemeen vind je het volgende terug:

  • Leveringskosten: verbruiks- en vaste leveringskosten
  • Netbeheerkosten: aansluitkosten en een capaciteitstarief
  • Belastingen: energiebelasting, btw en opslag duurzame energie (ODE wordt vanaf 2023 samengevoegd met energiebelasting en staat dus mogelijk niet meer als losse post op je jaarafrekening)
  • Betaalde bedragen (voorschotten)
  • Eventuele welkomstkorting
  • Overzicht van je verbruik

Op uitleg energierekening vind je een complete beschrijving van alle kosten.

Hoe komt de leverancier aan mijn verbruiksgegevens?

De energieleverancier kan pas een jaar- of eindafrekening opstellen als er verbruiksgegevens zijn. Dat kan op verschillende manieren:

  1. Je hebt zelf je meterstanden doorgegeven
  2. Er is een meteropnemer bij je thuis langs geweest
  3. Je hebt een slimme meter, deze verstuurt zelf de informatie naar je leverancier
  4. De leverancier heeft geen gegevens ontvangen en maakt een schatting

Het verbruik op mijn jaarafrekening klopt niet, hoe kan dit?

Als de jaarafrekening moet worden opgesteld, zal de energieleverancier je vragen de meterstanden door te geven. Hiervoor moet je de meterstanden aflezen. Ben je dit vergeten of heb je de meterstanden te laat doorgestuurd? Dan zal je leverancier een schatting van het verbruik maken.

Op je jaarafrekening staat dan dat het een schatting is. Als dit is gebeurd, is het mogelijk dat het daadwerkelijke verbruik anders is dan op de jaarafrekening staat. Je kunt in dit geval gewoon je leverancier opbellen om de juiste meterstanden door te geven. De jaarafrekening wordt in de meeste gevallen aangepast.

Wat doe je als je de jaarafrekening ontvangt?

Het eerste wat je doet is controleren of de jaarafrekening überhaupt klopt. Bekijk op de jaarnota wat het verbruik van het afgelopen is en vergelijk dit met je eigen meterstanden.

Mijn jaarafrekening klopt

Als je jaarrekening niet klopt, lees je hier wat je moet doen. Klopt de jaarrekening wel en is je contractduur afgelopen? Volg deze stappen om weer op je energierekening te besparen.

Stap 1. Verbruik noteren

De jaarafrekening geeft je bruikbare informatie die je kunt gebruiken om weer te besparen op je energierekening. Noteer wat je verbruik was in het afgelopen jaar. Noteer ook wat je over het hele jaar hebt betaald.

Stap 2. Vaste of variabele tarieven

Had je een energiecontract met vaste tarieven? Als je contractduur is afgelopen gaat het contract over naar variabele tarieven. Je gaat dus sowieso een ander tarief betalen. Let ook op het volgende: Heb je in het vorige jaar een welkomstkorting ontvangen? Vergeet dan niet dat je dit in het volgende jaar niet meer ontvangt. Neem dit mee als je jaarprijzen gaat vergelijken. Je krijgt alleen weer zo’n welkomstkorting als je overstapt van energieleverancier.

Stap 3. Kies opnieuw de beste deal

Je vindt in de jaarafrekening precies de gegevens die je nodig hebt om een nieuwe energieleverancier te vinden. Gebruik de verbruiksgegevens uit de jaarafrekening in de energievergelijker en vind de leverancier met de beste voorwaarden voor jouw specifieke situatie.

Mijn jaarafrekening klopt niet

Als je jaarafrekening niet klopt, kan je de volgende stappen ondernemen om het op te lossen:

Stap 1. Contact met je energieleverancier

Neem eerst contact met je energieleverancier op. Misschien zijn de juiste meterstanden nog niet bekend. Dan moet op basis van een schatting de jaarafrekening worden opgesteld. Breng de leverancier in ieder geval op de hoogte van je huidige meterstand.

Stap 2. Officiële klacht

Heeft de vorige stap niets opgeleverd? Als je er niet uit komt met je leverancier, kan je een officiële klacht indienen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe je dat kan doen. Daar vind je ook de termijn waarin je bezwaar moet maken.

Wees zo concreet mogelijk in je bezwaarbrief en geef een duidelijke termijn aan waarbinnen je een reactie verwacht. Een termijn van bijvoorbeeld vier weken is heel schappelijk. Verstuur je klacht per aangetekende post. Als de leverancier niet heeft gereageerd binnen de termijn, kun je wachten met betalen totdat je een besluit hebt ontvangen.

Stap 3. Geschillencommissie Energie en Water

Ben je het niet eens met het besluit van de energieleverancier? Dan kun je stappen naar de Geschillencommissie Energie en Water. Bijna alle energiebedrijven zijn hier bij aangesloten. Je moet wel een kleine bijdrage betalen. Als je in het gelijk wordt gesteld, betaalt de energieleverancier deze bijdrage.

Wat kan er nog meer?

Als je er niet uitkomt met je energieleverancier, staat het je natuurlijk vrij om met een andere partij in zee te gaan. Vergelijk energieleveranciers en stap binnen een paar minuten over naar een nieuw, goedkoper contract. Met een nieuwe energieleverancier.

Gecontroleerd door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.

Vergelijk energie en bespaar

  • Bespaar tot € 700,- per jaar
  • Meest complete aanbod
  • Met gratis EnergieBeschermer
Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.