Wat moet ik doen als mijn energieleverancier failliet gaat?
Mijn energieleverancier is failliet, wat nu?
Het is als eerste goed om te weten dat je nog steeds stroom en gas ontvangt als je energieleverancier failliet gaat. Maar hoe werkt de rest van het proces?
De Autoriteit Consument en Markt (ACM), de toezichthouder in de markt, trekt de leveringsvergunning van de leverancier in op het moment dat een leverancier failliet gaat. Na het intrekken van deze vergunning kom je in een ‘vensterperiode’. In deze periode kijkt de ACM samen met de leverancier of andere leveranciers de klanten kunnen overnemen. Lukt dit niet? Dan verdelen netbeheerders de klanten onder alle overgebleven leveranciers in de markt. Tijdens de vensterperiode ontvang je gewoon stroom en gas, je hoeft je dus geen zorgen te maken. Tijdens de vensterperiode is het niet mogelijk om te wisselen van leverancier. Je krijgt een variabel energiecontract met nieuwe tarieven en kunt overstappen zodra er een nieuwe leverancier is aangewezen. Energie vergelijken raden wij ook altijd aan: de tarieven uit je nieuwe variabele energiecontract liggen vaak veel hoger dan de tarieven in de markt.
Wie wordt mijn nieuwe leverancier?
Na maximaal 20 dagen krijg je een nieuwe energieleverancier aangewezen. Je ontvangt vanzelf bericht van je nieuwe leverancier. De nieuwe leverancier kan ervoor kiezen om je oude contract en voorwaarden over te nemen. In de huidige energiemarkt zien we dat er vaak een nieuw contract wordt aangeboden met daarin de nieuwe markttarieven. Op het moment dat de marktprijzen hoger liggen, kan dat nadelig zijn. Je kunt dit nieuwe contract niet gelijk opzeggen: ook je nieuwe leverancier hanteert een opzegtermijn. De opzegtermijn van het nieuwe contract is maximaal 30 dagen. Na de opzegtermijn ben je vrij om naar een andere leverancier over te stappen. We raden je aan om altijd een energievergelijking te maken om te kijken of je bij de nieuwe leverancier het voordeligst uit bent.
Wat doet de ACM tijdens een faillissement?
Iedere energieleverancier in Nederland heeft een leveringsvergunning van de ACM nodig. Één van de vereisten van de vergunning is dat de energieleverancier betrouwbare levering moet garanderen. Als dit bijvoorbeeld door financiële problemen niet meer zo is, kan de ACM de vergunning intrekken. Ook bij andere problemen kan de ACM de vergunning intrekken, het betreft dus niet altijd een faillissement. Zonder leveringsvergunning mag een energieleverancier geen energie meer leveren en zal een andere leverancier de levering (tijdelijk) overnemen. De ACM heeft verschillende regels opgesteld om dit proces soepel te laten verlopen en om er zeker van te zijn dat iedereen van stroom en gas blijft voorzien.

Ik heb een rekening van mijn oude leverancier ontvangen. Moet ik deze betalen?
De ACM geeft aan dat je altijd moet betalen voor stroom en gas die je hebt verbruikt. Als er volgens de rekening blijkt dat je moet bijbetalen, dan zal je dit moeten doen. Betaal je met een automatische incasso? Dan heb je het recht om te storneren. Hier kunnen gevolgen aan zitten. Je kunt dan bijvoorbeeld een betalingsachterstand oplopen. De ACM geeft aan dat je in sommige gevallen de betalingsachterstand mag verrekenen met het bedrag dat je terugkrijgt van je leverancier. Let op! Hier zijn wettelijke regels voor. Twijfel je over het storneren? Voor gratis persoonlijk juridisch advies kun je terecht bij het juridische loket.
Ik heb een rekening van mijn nieuwe leverancier ontvangen. Moet ik deze betalen?
Ja, op de rekening staat je daadwerkelijke verbruik in de periode dat je stroom en gas hebt afgenomen bij de leverancier. Je bent dan ook wettelijk verplicht om dit te betalen.
Ik krijg nog geld terug van mijn oude leverancier, krijg ik dit terug?
Wanneer een leverancier failliet gaat, kan dit financiële gevolgen voor jou hebben. Bijvoorbeeld als je nog geld tegoed hebt van het bedrijf is de kans groot dat je dit geld niet of gedeeltelijk terugkrijgt. We raden je daarom aan om het termijnbedrag op een passend bedrag te zetten en niet te gebruiken als eventueel spaarpotje.
Krijg ik mijn welkomstkorting/loyaliteitsbonus nog wel?
Het is niet zeker of je de welkomstkorting, loyaliteitsbonus of korting nog ontvangt. De curator van je energieleverancier kijkt of zij aan alle schulden kunnen voldoen. Hier vallen ook de tegoeden van kortingen onder onder. Als je hier vragen over hebt kun je contact opnemen met je leverancier of de curator.
Ik had al een aanvraag lopen bij een nieuwe leverancier, gaat dit nog door?
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Dit is afhankelijk van wanneer de aanvraag is gedaan en wanneer de startdatum van het contract is. Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar de veelgestelde vragen pagina van je oude leverancier.
Aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Als er wordt gevraagd om meterstanden door je oude of nieuwe leverancier, raden we altijd aan om dit door te geven. Als je een slimme meter hebt, lezen leveranciers dit automatisch af.

Zo vergelijk je energie na de vensterperiode
Als je wilt veranderen van leverancier, dan is dit mogelijk na de vensterperiode. Je kunt wel alvast een aanvraag doen die na de opzegtermijn ingaat. Volg de onderstaande stappen om gemakkelijk te vergelijken:
- Vul je gegevens in bij onze energievergelijker en start de vergelijking.
- Vergelijk de deals op de website met de tarieven van je nieuwe leverancier.
- Kies de voordeligste leverancier voor jouw situatie.
- Zet de einddatum van je contract op de laatste dag van de opzegtermijn (vensterperiode). Je nieuwe leverancier begint daarna pas met leveren.
- Je ontvangt dan binnen 5 werkdagen het energiecontract. Houd je mail in de gaten.

Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!