Vandebron

Over Vandebron

In 2013 is Vanderbon opgericht en heeft het energiebedrijf zich gevestigd in Amsterdam. Sinds 2020 is Vandebron onderdeel geworden van Essent. Het energiebedrijf levert aan ongeveer 200.000 huishoudens stroom en/of gas. Samen met Essent wil Vandebron toewerken naar een wereld met 100% duurzame energie. De investeerders achter Vandebron zijn het Dutch Greentech Fund, het Wereld Natuur Fonds, Tu-Delft, Universiteit Wageningen, het Triodos Groenfonds en de GSI groep. Vandebron heeft de ambitie om een grote rol te spelen in de transitie naar een autonome energievoorziening.

Snel navigeren naar

Tarieven Vandebron

Het getoonde tarief is gebaseerd op het variabele instaptarief van het modelcontract. Dit tarief is inclusief alle belastingen tot een verbruik van maximaal 10.000 kWh stroom en 170.000 m³ gas. Als je nu een contract afsluit kan het tarief afwijken van onderstaande. Op de energieprijzen pagina vind je de meest actuele tarieven van verschillende leveranciers.

Tarieven Vandebron

beweeg de tabel van links naar rechts
ProductTarief
Stroom enkel€ 0,434
Stroom normaal€ 0,450
Stroom dal€ 0,418
Gas€ 1,349
Terugleververgoeding€ 0,020

Laatste update:

Vandebron kondigt vaste terugleveringskosten aan

Op 15 augustus heeft Vandebron een nieuw prijscomponent aangekondigd: terugleverkosten. De vaste terugleveringskosten worden in rekening gebracht bij klanten met zonnepanelen. De hoogte van het bedrag varieert, maar voor de meeste klanten zal dit betekenen dat ze tussen de €10,- en €20,- per maand extra moeten betalen. Deze kosten komen als reactie op de stijgende kosten voor het terugleveren van zonne-energie aan het net, als gevolg van de groeiende populariteit van zonnepanelen. Bekijk de exacte bedragen op de pagina over vaste terugleveringskosten.

Aanbiedingen Vandebron

Een energieleverancier heeft vaak een aanbieding in de vorm van een loyaliteitsbonus of cashback, deze wordt aan het eind van het eerste contractjaar uitgekeerd. Met deze aanbiedingen komen ze hoger in de vergelijker te staan. Hoe hoger een energieleverancier in de vergelijker staat, hoe goedkoper het energiecontract op jaarbasis is.

Voorheen gaven energieleveranciers een aanbieding in de vorm van een welkomstkorting. Met de wijziging in de opzegvergoedingen zijn ook de regels van de welkomstkortingen aangepast. Een welkomstkorting moet nu binnen twee maanden worden uitgekeerd, daarom kiezen veel energieleveranciers nu voor een loyaliteitsbonus. Op onze aanbiedingen pagina hebben we de meest actuele aanbiedingen op een rijtje gezet.

Waar wordt de energie opgewekt?

Energieleveranciers zijn tegenwoordig verplicht om te laten zien waar hun energie vandaan komt en hoe deze wordt opgewekt. Dit doen ze door het zogenoemde stroometiket. Er is geen vast format voor het stroometiket, daarom hebben wij voor jou uitgezocht waar Vandebron zijn energie vandaan haalt.

Stroometiket Vandebron

Soort product Vandebron Energie Essent NV
60.4% Windenergie NL 42,5% Fossiele bronnen
23,9% Zonne-energie NL 53,2% Hernieuwbaar EU
15,8% Bio-energie NL 4,3% Hernieuwbaar NL
% Duurzaamheid 100% Duurzaam 57,6% Duurzaam

Bron: Stroometiket 2021 Vandebron

Samen naar een duurzame wereld

Vandebron en WISE

Elk jaar onderzoekt WISE in samenwerking met de Consumentenbond hoe duurzaam een energieleverancier daadwerkelijk is. Uiteindelijk krijgt iedere leverancier een cijfer. Dit cijfer is het gemiddelde van drie onderdelen: investeringen, inkoop en levering. Vandebron krijgt van WISE een 9,1.

Ben jij benieuwd naar het hele onderzoek en welke energieleverancier volgens WISE het groenste is? Ga dan naar onze pagina over de groenste energieleverancier.
Het cijfer van WISE is gebaseerd op de gehele organisatie.

tip

Tip

Vink in onze vergelijker het filter duurzaam aan. Je krijgt dan alleen energiecontracten te zien waarvan de energie uitsluitend wordt opgewekt in Nederland vanuit hernieuwbare bronnen: wind, water en zon. Daarnaast wordt het gas minstens CO2 gecompenseerd.

Nieuwe manier van compenseren

In April 2022 heeft Vandebron een nieuwe manier van compenseren geïntroduceerd die aansluit bij hun ambitie. Ze gaan het gasverbruik niet meer elders compenseren, maar in Nederland. Het bedrag wat jij als klant voor gas betaald doneren ze aan een goed doel in Nederland. Waarbij het goede doel moet bijdragen aan een groenere wereld. Iedereen die nu een contract afsluit doet automatisch mee aan deze nieuwe manier van compenseren.

Wat houdt dit precies in voor jou als klant?
Ieder jaar zal er een nieuw goed doel worden uitgekozen en jij als klant mag meebeslissen. Omdat Vandebron het dit jaar heeft geïntroduceerd, hebben ze voor dit jaar zelf een goed doel gekozen: Trees for All.

Naast dat je mag meebeslissen over het project, willen ze je ook actief deel laten nemen. Daarom organiseren ze aan het eind van ieder jaar de plant-dagen, waar jij zelf een boom mag planten.
Vandebron wil de klant betrekken bij het investeringsproces en daarom krijg je ook ieder jaar een impact rapport, waarin ze terugkijken op het afgelopen jaar en aantonen wat de impact is geweest van het compensatie project. Hierbij kan je denken aan het bedrag dat is geïnvesteerd in het behouden van het bos of het exacte aantal bomen dat is aangeplant.

Mijn situatie is veranderd, wat nu?

Wanneer overstappen

Jouw energiecontract loopt af, dus is het tijd om opzoek te gaan naar jouw beste deal. Je zoekt een nieuwe energieleverancier en overweegt een overstap naar Vandebron. Met een vast contract kan je het beste overstappen wanneer jouw contract afloopt, anders riskeer je een overstapboete.
Bij een variabel contract heb je geen vaste einddatum en kan je overstappen wanneer je dat zelf wilt.

Wat doen wij

Met behulp van onze vergelijker krijg je direct een overzicht van meerdere energieleveranciers, al hun tarieven. Zo kan je eenvoudig en snel in één oogopslag zien welke energieleverancier de beste voorwaarden met de goedkoopste tarieven heeft. Zodra je de overstap compleet maakt, word je aangemeld bij je nieuwe energieleverancier. Zij zorgen ervoor dat jouw oude energiecontract wordt opgezegd. Op deze manier stap je makkelijk en snel over en hoef je zelf niets te doen.

Wat moet je doorgeven

  • De datum waarop je de sleutel van je nieuwe woning ontvangt.
  • De datum waarop je de sleutel van je oude woning inlevert.
  • Het adres van je nieuwe woning.
  • Je contactgegevens tijdens de verhuizing.
  • De meterstanden van je oude huis.
  • De meterstanden van je nieuwe huis.

Vandebron stuurt je een e-mail zodra je de meterstanden door kunt geven. Als je een slimme meter hebt dan leest Vandebron de meterstanden op afstand uit. Je hoeft dan zelf niets te doen.

Contract opzeggen verhuizing

Een verhuizing is geen geldige reden om tussentijds je vaste contract op te zeggen. Je huidige contract verhuist met je mee naar je nieuwe adres.
 
Tijdelijk twee adressen?

Wanneer je tijdelijk twee adressen hebt, levert Vandebron op beide adressen stroom en/of gas. Als je op het oude adres geen energie meer nodig hebt, dan moet je zelf het contract voor je oude woning opzeggen. Wij raden aan om dit altijd telefonisch te doen.

 

Manier van opzeggen

In sommige situaties moet je zelf je energiecontract opzeggen. Bij Vandebron is dit schriftelijk, digitaal of telefonisch mogelijk. Je energieleverancier hanteert de wettelijke opzegtermijn van 30 kalenderdagen.

Vast contract opzeggen

Wanneer jij vroegtijdig je energiecontract opzegt, mag Vandebron een opzegvergoeding in rekening brengen. De ACM heeft bepaald wat de maximale hoogte van de opzegvergoeding mag zijn.

Veelgestelde vragen

    Ik heb een aanvraag gedaan, hoe gaat het nu verder?

    Wanneer jij een aanvraag hebt gedaan bij ons, ontvang jij, van Vandebron binnen 1-2 werkdagen een bevestiging van je aanvraag, r je mijn.vandebron en je contract.
    Na 4-6 weken zal jij energie geleverd krijgen van Vandebron.
    Let op: Als jij vroegtijdig over wilt stappen neemt Vandebron je opzegboete niet over.

    Is het mogelijk om een spoedaanvraag te doen?

    Ja dat is mogelijk, alleen niet via ons. Je zal zelf moeten bellen naar de klantenservice van Vandebron. Zij zullen je aanvraag in behandeling nemen.

    Hoe regelt Vandebron het financieel?

    De hoogte van je maandbedrag wordt [historisch of mondeling] bepaald
    Vandebron schrijft elke 20e van de maand het maandbedrag via automatische incasso af. De afschrijfdatum kan je aanpassen via Mijn Vandebron Je mag het ook handmatig overmaken, maar dan vragen ze een kleine vergoeding per overboeking.
    Ook kan je het maanbedrag zelf aanpassen. Dit kan je zelf doen via de online omgeving. Je mag het maandbedrag met 100% verhogen en met 50% verlagen.

    Heeft Vandebron een app?

    Ja, ze hebben een app én een online omgeving waarin jij al jouw verbruiksgegevens en correspondentie kan zien.

    Wanneer zijn de daluren van Vandebron

    De daluren worden niet door je energieleverancier bepaald. Het hangt af van de regio waar je woont en dus wie jouw netbeheerder is. Daarnaast is het het afhankelijk van de soort meter of jij gebruik kan maken van daluren. Alleen met een dubbel telwerk of een slimme meter kan je gebruik maken van daluren. Wanneer de daluren in jouw regio zijn kan je zien op onze pagina over daluren.

Telefoon 0880-444555
E-mail vragen@vandebron.nl
Tijdelijke financiële steun voor je energierekening door een ongeval of onvrijwillige werkloosheid.
Vergelijk energieleveranciers
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.