Energie aanvragen

  • Bespaar tot € 700,- per jaar
  • Meest complete aanbod
  • Met gratis EnergieBeschermer
Tijdelijke financiële steun voor je energierekening door een ongeval of onvrijwillige werkloosheid.
Energie vergelijken & aanvragen
Ga snel naar

Energie aanvragen

De kans is groot dat je Overstappen.nl bezoekt, omdat je overweegt naar een andere energieleverancier over te stappen. Maar, hoe gaat het energie aanvragen of het switchen van energieleverancier precies in zijn werking? Wij leggen alle stappen uit, zodat je precies weet wat je kan verwachten als je overstapt naar een andere energieleverancier.

Stekker

Energie aanvragen in 6 stappen

Energie aanvragen gaat heel gemakkelijk en doe je via onze vergelijker in 6 stappen.

  1. Energie vergelijken
  2. Energie aanvragen
  3. De leveringsovereenkomst
  4. Meterstanden doorgeven
  5. Eindnota
  6. Herinnering

Hieronder leggen we de 6 stappen één voor één uit.

Stap 1

Energie vergelijken

In onze energievergelijker zie je een handig overzicht van alle energieleveranciers en de tarieven die zij hanteren. Je moet, voor een kloppend overzicht, de volgende gegevens invullen in de vergelijker: aantal personen in huishouden, postcode, huisnummer en huidige energieleverancier. De tarieven die je te zien krijgt, zijn gebaseerd op het gemiddelde energieverbruik voor jouw situatie. Weet je niet precies wat je jaarverbruik is? Vul dan het aantal personen in je huishouden in. Je krijgt dan resultaten te zien die volledig zijn gebaseerd op jouw (geschatte) verbruik. Heb je zonnepanelen? Vul dan je verwachte opwek in. De goedkoopste energieleverancier staat bovenaan in de vergelijker.

Het bedrag dat je uiteindelijk gaat betalen, is afhankelijk van je verbruik. Als je minder verbruikt dan je hebt opgegeven, komt je rekening goedkoper uit. Gebruik je meer stroom, dan ben je duurder uit. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Stap 2

Energie aanvragen

Heb je een energiecontract gevonden dat bij je past? Vraag het energiecontract dan aan. Dit kan je direct op Overstappen.nl doen. Nadat je het contract hebt aangevraagd, krijg je binnen een uur een bevestigingsmail van ons. Hierin staan de tarieven en welkomstkorting vermeld, wij leggen in deze mail ook de voorwaarden uit.

Een overstap duurt gemiddeld zes weken. Wil je sneller aangesloten worden bij je nieuwe energieleverancier? Dat is vaak mogelijk, maar dan moet je wel borg betalen.

Vrouw achter laptop met een idee
Stap 3

De leveringsovereenkomst

Na maximaal 5 werkdagen krijg je het contract (de leveringsovereenkomst) toegestuurd door de energieleverancier. Vanaf het moment dat je dit contract hebt ontvangen, heb je 14 dagen bedenktijd. Mocht je toch van je contract af willen zien, kan dit binnen deze 14 dagen. Lees je contract goed door en controleer of alle gegevens (waaronder de startdatum) kloppen.

Contract
Stap 4

Meterstanden doorgeven

Zo’n zeven dagen voor de overstapdatum, moet je je meterstanden doorgeven. Het kan zijn dat je eerder of later wordt benaderd voor de meterstanden, dit verschilt namelijk per energieleverancier. Je energieleverancier neemt contact met je op over je meterstanden. Als je een slimme meter hebt, dan worden je gegevens automatisch doorgegeven.

Meterstanden
Stap 5

Eindnota

Je nieuwe energieleverancier zegt maximaal 7 dagen voordat je nieuwe energiecontract ingaat, je huidige energieleverancier en -contract op. Je energiecontract stopt hierdoor op tijd, waarna je oude leverancier een eindnota op zal maken. Op deze jaarafrekening staat het totale verbruik en alle kosten die je tijdens het contract hebt gemaakt. Heb je te veel betaald? Dan krijg je geld terug.

Je kunt nooit twee energieleveranciers tegelijkertijd hebben, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Energieleveranciers kunnen energiecontracten daarnaast niet zomaar verlengen zonder toezegging van de klant. Wel kan een vast contract na de einddatum automatisch overlopen in een variabel contract: dit contract is vrij opzegbaar.

Rekening
Stap 6

Herinnering

Zo’n 11 maanden nadat je je contract hebt aangevraagd, ontvang je van ons een herinneringsmail. In deze mail staat vermeld dat het bijna weer tijd is om over te stappen. Houd zelf in de gaten of je contract ook daadwerkelijk eindigt; wij kunnen de start- en einddatum van je contract niet inzien en houden daarom de datum aan waarop je het contract hebt aangevraagd.

Vaak krijg je aan het einde van een vast energiecontract een verlengaanbod van je leverancier. Dit is niet altijd voordelig, we raden je daarom aan om altijd een vergelijking te maken.

Met deze leveranciers werken wij samen.

Bij ons kun je bij een groot aantal energieleveranciers energie aanvragen. Energie vergelijken en energie aanvragen kost je via onze vergelijker niks. Stap je via ons over? Dan ontvangen wij een vergoeding van de leverancier. De vergoeding speelt nooit een rol voor jouw vergelijking: wij willen dat jij de beste deal vindt.

Energie aanvragen en direct besparen

  • Bespaar tot € 700,- per jaar
  • Meest complete aanbod
  • Met gratis EnergieBeschermer
Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Wij maken het vergelijken en aanvragen van energie zo eenvoudig mogelijk. Toch kunnen er vragen opkomen vóór, tijdens of na het vergelijken en het aanvragen. Dat begrijpen we! Daarom beantwoorden we hieronder de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Onze klantenservice staat altijd voor je klaar om je verder te helpen.

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Gecontroleerd door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.