Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring Sluiten
Vergelijk & vraag direct je energie aan

Vul je postcode en huisnummer in:

{{energy_consumption_buttons_show ? 'Schat mijn jaarverbruik' : 'Vul je jaarverbruik in'}}

1
2
Kies je huidige leverancier Kies je huidige leverancier

Energie aanvragen

De kans is groot dat je Overstappen.nl bezoekt omdat je overweegt naar een andere energieleverancier over te stappen. Maar, hoe gaat het energie aanvragen of het switchen van energieleverancier precies in zijn werking? Wij leggen alle stappen uit, zodat je precies weet wat je kan verwachten als je overstapt naar een andere energieleverancier.

Stap 1: Vergelijken
In onze energievergelijker zie je een handig overzicht van alle energieleveranciers en de tarieven die zij hanteren. Je moet, voor een kloppend overzicht, de volgende gegevens invullen in de vergelijker: aantal personen in huishouden, postcode, huisnummer en huidige energieleverancier. De tarieven die je te zien krijgt, zijn gebaseerd op het gemiddelde verbruik voor jouw situatie. Weet je precies wat je jaarverbruik is? Dan kan je dit invullen in plaats van het aantal personen in huishouden aan te geven. Je krijgt dan resultaten te zien die volledig zijn gebaseerd op jouw verbruik.

Aan de hand van deze gegevens krijg je een overzicht te zien. De lijst is gerangschikt van voordeligst naar duur. Goed om te weten: het bedrag dat je uiteindelijk gaat betalen, is afhankelijk van je verbruik. Als je minder verbruikt dan je hebt opgegeven, komt je rekening goedkoper uit. Gebruik je meer stroom, dan ben je duurder uit. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Stap 2: Energie aanvragen
Heb je een energiecontract gevonden dat je af wilt sluiten? Dit kan je direct op Overstappen.nl doen, al kan het ook voorkomen dat je wordt doorgestuurd naar de site van de energieleverancier. Nadat je het contract hebt aangevraagd, krijg je binnen een uur een bevestigingsmail van ons. Hierin staan de tarieven en welkomstkorting vermeld, wij leggen in deze mail tevens de voorwaarden uit.

Een overstap duurt gemiddeld zes weken. Wil je sneller aangesloten worden bij je nieuwe energieleverancier? Dat is vaak mogelijk, maar dan moet je wel borg betalen.

Stap 3: De leveringsovereenkomst
Na maximaal 5 werkdagen krijg je het contract (de leveringsovereenkomst) toegestuurd door de energieleverancier. Vanaf het moment dat je dit contract hebt ontvangen, heb je 14 dagen bedenktijd. Mocht je toch van je contract af willen zien, kan dit binnen deze 14 dagen. Lees je contract goed door en controleer of alle gegevens (waaronder de startdatum) kloppen.

Stap 4: Meterstanden doorgeven
Zo’n zeven dagen voor de overstapdatum, moet je je meterstanden doorgeven. Het kan zijn dat je eerder of later wordt benaderd voor de meterstanden, dit verschilt namelijk per energieleverancier. Je energieleverancier neemt contact met je op over je meterstanden. Als je een slimme meter hebt, dan worden je gegevens automatisch doorgegeven.

Stap 5: Eindnota
Je nieuwe energieleverancier zegt maximaal 7 dagen voordat je nieuwe energiecontract ingaat, je huidige energieleverancier en -contract op. Je energiecontract stopt hierdoor op tijd, waarna je oude leverancier een eindnota op zal maken.

Let op: Het komt soms voor dat je oude leverancier denkt dat je langer klant blijft en je daarom nog een rekening stuurt. Je kan deze betalen; het bedrag dat je te veel hebt betaald, krijg je terug met je eindnota. Het bedrag kan ook gestorneerd worden. Je kunt nooit twee energieleveranciers tegelijkertijd hebben, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ook kan een energiecontract niet meer een jaar verlengd worden zonder toezegging van de klant; je contract kan alleen verlengd worden als variabel contract en dit contract is vrij opzegbaar.

Stap 6: Herinnering
Zo’n 11 maanden nadat je je contract hebt aangevraagd, zal je van ons een herinneringsmail ontvangen. In deze mail staat vermeld dat het bijna weer tijd is om over te stappen. Houd zelf in de gaten of je contract ook daadwerkelijk eindigt; wij kunnen de start- en einddatum van je contract niet inzien en houden daarom de datum aan waarop je het contract hebt aangevraagd.

Heb je nog vragen over energie aanvragen? Wij beantwoorden ze graag. Je kan onze klantenservice bereiken op 020 – 760 42 42 (maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur, zaterdag van 10:00u tot 16:00 uur, zondag gesloten).