Zonneplan

Over Zonneplan

Zonneplan is een IT-bedrijf wat opgericht is in 2012. Zonneplan werkt aan de elektrificatie van Nederland en de vernieuwing in de energiemarkt. Op dit moment heeft Zonneplan meer dan 100.000 woningen voorzien van zonnepanelen. Zonneplan is gevestigd in Zwolle en heeft 201 tot 500 medewerkers.

Snel navigeren naar

Dynamische energiecontract Zonneplan

Zonneplan biedt een dynamisch energiecontract aan. Dit is een contractvorm waarbij je tarief voor stroom (kWh) per uur en je tarief voor gas (m3) elke ochtend om 6 uur veranderd. De prijzen voor energie zijn namelijk gekoppeld aan de ‘spotmarkt‘. Op deze markt wordt de energie voor de komende dag verhandeld, vandaar dat je een dag van te voren pas weet wat je tarieven voor de volgende dag zullen zijn. Alleen de tarieven per kWh stroom en m3 gas zijn dynamisch. De overige kosten staan wel vast.

dynamische tarieven Zonneplan

Kosten Zonneplan

Voor de dynamische tarieven geldt dat de inkoopprijzen voor alle leveranciers gelijk zijn. Daarnaast zijn ook de overheidsheffingen (energiebelasting & btw) en netbeheerkosten voor alle leveranciers hetzelfde als bij een vast of variabel energiecontract.

Het verschil tussen de leveranciers zit dus in de overige kosten en de voorwaarden van het contract, want de kosten van het vastrecht, de variabele kosten (opslag per kWh en m3) en de opzegtermijn zijn wél verschillend per leverancier.
In de tabel hieronder zie je wat de kosten en de opzegtermijn van deze leverancier is.

Kosten Zonneplan

beweeg de tabel van links naar rechts
ProductTarief
Vastrecht stroom p/m€ 6,25
Opslag stroom p/kWh€ 0,02200
Vastrecht gas p/m€ 6,25
Opslag gas p/m3€ 0,08000
OpzegtermijnGeen

Laatste update:

Aanbiedingen Zonneplan

Een energieleverancier heeft vaak een aanbieding in de vorm van een loyaliteitsbonus of cashback, deze wordt aan het eind van het eerste contractjaar uitgekeerd. Met deze aanbiedingen komen ze hoger in de vergelijker te staan. Hoe hoger een energieleverancier in de vergelijker staat, hoe goedkoper het energiecontract op jaarbasis is.

Voorheen gaven energieleveranciers een aanbieding in de vorm van een welkomstkorting. Met de wijziging in de opzegvergoedingen zijn ook de regels van de welkomstkortingen aangepast. Een welkomstkorting moet nu binnen twee maanden worden uitgekeerd, daarom kiezen veel energieleveranciers nu voor een loyaliteitsbonus. Op onze aanbiedingen pagina hebben we de meest actuele aanbiedingen op een rijtje gezet.

Waar wordt de energie opgewekt?

Energieleveranciers zijn tegenwoordig verplicht om te laten zien waar hun energie vandaan komt en hoe deze wordt opgewekt. Dit doen ze door het zogenoemde stroometiket. Er is geen vast format voor het stroometiket, daarom hebben wij voor jou uitgezocht waar Zonneplan zijn energie vandaan haalt.

Stroometiket Zonneplan

Soort product Groen uit Nederland
100% Zonne-energie NL
% Duurzaamheid 100% Duurzaam

Bron: Stroometiket 2021 Zonneplan

Samen naar een duurzame wereld

Zonneplan en WISE

Elk jaar onderzoekt WISE in samenwerking met de Consumentenbond hoe duurzaam een energieleverancier daadwerkelijk is. Uiteindelijk krijgt iedere leverancier een cijfer. Dit cijfer is het gemiddelde van drie onderdelen: investeringen, inkoop en levering. Zonneplan heeft nog geen cijfer van WISE, naar verwachting worden ze in een volgend onderzoek wel meegenomen.

Ben jij benieuwd naar het hele onderzoek en welke energieleverancier volgens WISE het groenste is? Ga dan naar onze pagina over de groenste energieleverancier.
Het cijfer van WISE is gebaseerd op de gehele organisatie.

tip

Tip

Vink in onze vergelijker het filter duurzaam aan. Je krijgt dan alleen energiecontracten te zien waarvan de energie uitsluitend wordt opgewekt in Nederland vanuit hernieuwbare bronnen: wind, water en zon. Daarnaast wordt het gas minstens CO2 gecompenseerd.

Mijn situatie is veranderd, wat nu?

Wanneer overstappen

Jouw energiecontract loopt af, dus is het tijd om opzoek te gaan naar jouw beste deal. Je zoekt een nieuwe energieleverancier en overweegt een overstap naar Zonneplan. Met een vast contract kan je het beste overstappen wanneer jouw contract afloopt, anders riskeer je een overstapboete.
Bij een variabel contract heb je geen vaste einddatum en kan je overstappen wanneer je dat zelf wilt.

Wat doen wij

Met behulp van onze vergelijker krijg je direct een overzicht van meerdere energieleveranciers, al hun tarieven. Zo kan je eenvoudig en snel in één oogopslag zien welke energieleverancier de beste voorwaarden met de goedkoopste tarieven heeft. Zodra je de overstap compleet maakt, word je aangemeld bij je nieuwe energieleverancier. Zij zorgen ervoor dat jouw oude energiecontract wordt opgezegd. Op deze manier stap je makkelijk en snel over en hoef je zelf niets te doen.

Wat moet je doorgeven

  • De datum waarop je de sleutel van je nieuwe woning ontvangt.
  • De datum waarop je de sleutel van je oude woning inlevert.
  • Het adres van je nieuwe woning.
  • Je contactgegevens tijdens de verhuizing.
  • De meterstanden van je oude huis.
  • De meterstanden van je nieuwe huis.

Zonneplan stuurt je een e-mail zodra je de meterstanden door kunt geven. Als je een slimme meter hebt dan leest Zonneplan de meterstanden op afstand uit. Je hoeft dan zelf niets te doen.

Contract opzeggen verhuizing

Een verhuizing is geen geldige reden om tussentijds je vaste contract op te zeggen. Je huidige contract verhuist met je mee naar je nieuwe adres.

Tijdelijk twee adressen?

Wanneer je tijdelijk twee adressen hebt, levert Zonneplan op beide adressen stroom en/of gas. Als je op het oude adres geen energie meer nodig hebt, dan moet je zelf het contract voor je oude woning opzeggen. Wij raden aan om dit altijd telefonisch te doen.

 

Manier van opzeggen

In sommige situaties moet je zelf je energiecontract opzeggen. Bij Zonneplan is dit schriftelijk, digitaal of telefonisch mogelijk. Je energieleverancier hanteert de een opzegtermijn van 30 kalenderdagen.

Vast contract opzeggen

Wanneer jij vroegtijdig je energiecontract opzegt, mag Zonneplan een opzegvergoeding in rekening brengen. De ACM heeft bepaald wat de maximale hoogte van de opzegvergoeding mag zijn.

Veelgestelde vragen

    Ik heb een aanvraag gedaan, hoe gaat het nu verder?

    Wanneer jij een aanvraag hebt gedaan bij ons, ontvang jij, van Zonneplan een bevestiging van je aanvraag.
    Na 4-6 weken zal jij energie geleverd krijgen van Zonneplan.

    Let op: Als jij vroegtijdig over wilt stappen neemt Zonneplan je opzegboete niet over.

    Hoe gaat de leverancier om met het voorschotbedrag?

    Bij Zonneplan betaal je de energiekosten achteraf. Je ontvang je maandfactuur in de eerste week na de leveringsmaand.

    De hoogte van je maandbedrag wordt op basis van de door jou ingevoerde gegevens bepaald.

    Bij Zonneplan kun je ervoor kiezen om het maandbedrag automatisch te incasseren of het maandbedrag over te maken via een betaallink.

    Is het mogelijk om een spoedaanvraag te doen?

    Nee, Zonneplan accepteert geen spoedaanvragen.

    Heeft Zonneplan een app?

    Ja, ze hebben een app én een online omgeving waarin jij al jouw verbruiksgegevens en correspondentie kan zien.

    Hoe gaat de leverancier om met zonnepanelen, salderen & terugleveren?

    Zonneplan accepteert klanten die zonnepanelen hebben of willen aanschaffen. Heb je meer energie teruggeleverd aan het net dan zelf verbruikt? Dan krijg je een terugleververgoeding. De terugleververgoeding is gebaseerd op de actuele inkoopprijzen en zijn daarom per uur verschillend. Als je over een jaar bekeken meer teruglevert dan je verbruikt van het net, dan ontvang je hiervoor alleen de kale inkoopprijs. Zonneplan saldeert over je totale jaarverbruik. De belasting wordt gelijkmatig verspreid over twaalf maanden, gebaseerd op je verwachte jaarverbruik. Aan het eind van het jaar wordt dit gecorrigeerd wanneer het verschil tussen opwek en verbruik anders blijkt te zijn dan vooraf verwacht.

    Wanneer zijn de daluren van Zonneplan?

    De daluren worden niet door je energieleverancier bepaald. Het hangt af van de regio waar je woont en dus wie jouw netbeheerder is. Daarnaast is het het afhankelijk van de soort meter of jij gebruik kan maken van daluren. Alleen met een dubbel telwerk of een slimme meter kan je gebruik maken van daluren. Wanneer de daluren in jouw regio zijn kan je zien op onze pagina over daluren.

    Kan ik een zakelijk dynamisch energiecontract afsluiten?

    Nee, Zonneplan levert alleen aan de consument.

Telefoon 088 - 020 3000
E-mail service@zonneplan.nl
Website www.zonneplan.nl
Tijdelijke financiële steun voor je energierekening door een ongeval of onvrijwillige werkloosheid.
Vergelijk energieleveranciers
Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.