Spoedaanvraag energie

Heb je snel energie nodig op je nieuwe of huidige adres? Met een spoedaanvraag regel je energie binnen de 14 dagen wettelijke bedenktijd. Handig als je bijna gaat verhuizen of zelfs bent afgesloten van energie. Op deze pagina lees je hoe het werkt.

Hoe werkt een spoedaanvraag voor energie?

Een spoedaanvraag voor energie betekent dat je binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen energie wilt. Daarvoor moet je bij de meeste energieleveranciers afzien van de bedenktijd, dus kosteloos opzeggen binnen 14 dagen is dan niet meer mogelijk. Bij andere leveranciers is die bedenktijd er wel, maar moet je betalen voor de energie die je in de eerste 14 dagen verbruikt. Een energie-spoedaanvraag werkt als volgt:

  1. Kom zo snel mogelijk in actie. Heb je een brief van je netbeheerder ontvangen dat je wordt afgesloten? Bel de leverancier dan direct op. Ben je al afgesloten? Dan is het belangrijk om een spoedaanvraag te doen.
  2. Schat je energieverbruik in. Check hiervoor je werkelijke verbruik van de laatste tijd of bekijk het gemiddelde energieverbruik om een schatting te maken.
  3. Kies het type contract. Heb je een nieuw energiecontract nodig? Beslis dan of je een variabel, vast of dynamisch contract wilt. Bekijk ook ons advies voor je energiecontract.
  4. Dien je spoedaanvraag in. Doe dat bij je huidige energieleverancier als je al een contract had. Heb je nog geen energieleverancier? Dien dan een aanvraag in bij een energieleverancier van jouw keuze.
  5. Betaal de eventuele waarborgsom. Is er sprake van een waarborgsom? Betaal deze direct om zo snel mogelijk weer aangesloten te worden. Let op: sommige leveranciers vragen extra documenten als bewijs, zoals een inkomensverklaring of huurcontract.
  6. Geniet weer van stroom. Daarna heb je binnen een paar uur tot een paar dagen weer energie

Via de vergelijker van Overstappen.nl kun je geen spoedaanvraag doen. In het overzicht op deze pagina zie je bij welke leveranciers je voor een spoedaanvraag terecht kunt. Neem voor een spoedaanvraag altijd contact op met de energieleverancier zelf.

Hoe snel gaat een spoedaanvraag?

Het verschilt per energieleverancier hoe snel je spoedaanvraag wordt verwerkt en het energiecontract ingaat. Dat kan variëren van binnen 1 uur tot een paar werkdagen.

Vraag bij je leverancier na wat de verwachte leverdatum is. Dan weet je zeker dat je niet zonder gas en licht komt te zitten.

Wanneer heb je een spoedaanvraag nodig?

Een spoedaanvraag voor energie kan nodig zijn bij een verhuizing of als je van energie bent afgesloten. Ook als afsluiting dreigt, is een spoedaanvraag nodig.

Bij een verhuizing

Een spoedaanvraag kan nodig zijn als je al heel binnenkort verhuist naar een andere woning en nog geen energiecontract hebt. Dankzij een spoedaanvraag kun je dan wellicht alsnog op tijd een contract regelen.

Maak je geen zorgen: de kans dat je écht zonder energie komt te zitten, is klein. De netbeheerder sluit je niet zomaar af. Heb je wel een energiecontract in je huidige woning? Dan neem je je energiecontract waarschijnlijk mee als je een vast contract hebt. Een dynamisch of variabel contract kun je ook altijd meenemen. Je kunt dus verhuizen binnen je contract, aangezien een energiecontract persoonsgebonden en niet adresgebonden is.

Als je bent afgesloten van energie

Ook is een spoedaanvraag nodig als je wordt afgesloten van energie. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je bent verhuisd naar je eerste woning en nog geen nieuwe leverancier hebt gekozen of als je de energierekening niet hebt betaald. Je moet dan met spoed een aanvraag doen bij een energieleverancier.

Let wel op: als je niet verhuisd bent, doet de nieuwe energieleverancier vaak een kredietcheck om te bepalen of je de lasten kunt betalen. Ook vraagt de leverancier je om een waarborgsom te betalen voordat ze beginnen met leveren. Deze borg krijg je terug bij de jaarafrekening.

Bij dreiging van afsluiting

Dreigt de energieleverancier om je af te sluiten van energie? Dan kun je dit voorkomen door een spoedaanvraag te doen bij deze leverancier.

Energieleveranciers zonder borg bij een spoedaanvraag

Er bestaan helaas geen energieleveranciers die bij een spoedaanvraag geen borg rekenen. Wel zijn sommige energieleveranciers meer schappelijk dan andere wat betreft de waarborgsom en spoedaanvragen. Bij deze aanbieders kun je allemaal terecht voor een spoedaanvraag:

beweeg de tabel van links naar rechts
EnergieleverancierBorgSpoed
Budget Energie€ 200 – € 400Nee
Coolblue6x het maximale bedrag**Nee
DELTA€ 300Ja
Engie€ 200Ja
Eneco€ 400Ja
Energiedirect.nl€ 175 – € 350Ja
Essent€ 175 – € 350Ja
Greenchoice€ 400Ja
Innova6x het maximale bedrag**Ja
Groenpand€ 200 – € 400Nee
Oxxio€ 400Ja
Powerpeers€ 575Ja
Pure energie€ 300Nee
United Consumers4x het termijnbedragJa
Vandebron1x de eerste betalingJa
Vattenfall€ 450Ja
Woonenergie€ 400Ja

Wanneer word je van stroom en/of gas afgesloten?

Een afsluiting van energie heeft vaak te maken met betalingsproblemen of met het feit dat je nog helemaal geen energieleverancier hebt. De netbeheerder sluit je dan niet zomaar af. Je ontvangt hier altijd een ‘bericht einde levering’ over. Binnen 10 dagen na dat bericht kun je afsluiting van gas en elektriciteit nog voorkomen. Dat doe je door met je huidige energieleverancier het betalingsprobleem op te lossen of door een spoedaanvraag bij een nieuwe leverancier in te dienen.

Kom je na het bericht niet in actie? Dan mag de netbeheerder je 14 dagen na het bericht afsluiten van gas en elektriciteit.

Voordat een netbeheerder je afsluit van het energienet, kun je nog een aantal stappen zetten. We leggen je alles uit op onze pagina: ‘De energierekening is onbetaalbaar’.

Tips bij een spoedaanvraag

Tot slot zijn dit onze tips om een energie-spoedaanvraag te voorkomen of in goede banen te leiden:

  1. Dubbelcheck of een spoedaanvraag nodig is. Als je gaat verhuizen naar een andere woning, dan kun je vaak wat eerder je contract al aanvragen. Spoed is dan niet nodig. Vaak is een aantal weken van tevoren ruim voldoende.
  2. Check goed vanaf welke datum je stroom nodig hebt. Noteer in je agenda al 2-3 weken voordat je de sleutel krijgt, dat je een energiecontract moet afsluiten. Dat bespaart je een spoedaanvraag en de nodige stress.
  3. Vul altijd de juiste ingangsdatum in. Je nieuwe contract moet ingaan vanaf de datum van de sleuteloverdracht, ook als je pas later gaat verhuizen.
  4. Houd geld apart voor je maandlasten. Je kunt een spoedaanvraag voorkomen door altijd op tijd te betalen aan je energieleverancier. Schat van tevoren in hoeveel energie je verbruikt en wat dat kost. Houd daar geld voor opzij, zodat je niet in de betalingsproblemen komt.
Gecontroleerd door
Tom Schlagwein Energie-expert
Tom Schlagwein
Energie-expert
Laatste update
Over Tom Schlagwein

Sinds 2019 is Tom Schlagwein expert bij Overstappen.nl. Eerst als tarievenspecialist en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot dé energie-expert van Overstappen.nl. Hij voorziet Overstappers van onafhankelijk advies voor hun energiecontract en houd je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de energiemarkt. Tom wordt geregeld vermeld in de pers, waaronder De Telegraaf en Metro en is ook op tv geweest bij programma’s zoals Kassa. Daarnaast presenteert Tom ons Energiejournaal waarin hij uitleg geeft over de huidige situatie op de energiemarkt.

Disclaimer
Alle getoonde mogelijkheden zijn door ons verzameld zonder commerciële samenwerking. Naar de leveranciers kan worden verwezen met een affiliate link. Als je een contract afsluit via deze link, ontvangen wij mogelijk een vergoeding.

Vergelijk en bespaar direct

  • Bespaar tot € 850,- per jaar
  • Meest complete aanbod
  • Met gratis EnergieBeschermer
Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 
Overstappen.nl klantenserviceteam

Service & contact

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.