Opzegvergoeding energie

Wanneer je een vast energiecontract hebt en je deze vroegtijdig beëindigd wordt er meestal een opzegvergoeding in rekening gebracht. Dit wordt ook wel een opzegboete, overstapboete of boete genoemd. Je kunt een opzegvergoeding krijgen omdat je jouw energiecontract nog tijdens de looptijd van het contract hebt verbroken.


De maximale bedragen

Hoogte van de opzegvergoeding

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de maximale hoogte voor opzegvergoedingen van particulieren vastgesteld. Alle energieleveranciers moeten zich daaraan houden. De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van de resterende looptijd van het contract. Hoe langer de resterende looptijd, hoe hoger de boete is. Als je het contract 2,5 jaar voor het einde opzegt betaal je een hogere opzegvergoeding dan wanneer de resterende looptijd nog 6 maanden is. Je betaald een opzegvergoeding per product (stroom en/of gas). Als je een contract voor stroom en gas hebt en voortijdig opzegt moet je dus twee opzegvergoedingen betalen, één voor stroom en één voor gas. De hoogte van de opzegvergoeding voor particulieren kun je vinden in de onderstaande tabel.

Duur afloop contractOpzegboete gasOpzegboete stroom
Korter dan 1,5 jaar€ 50€ 50
1,5 tot 2 jaar€ 75€ 75
2 tot 2,5 jaar€ 100€ 100
Langer dan 2,5 jaar€ 125€ 125

Bron: Overstappen.nl

Voorbeeld 1:
Je hebt een 1-jarig energiecontract voor stroom en gas en je stapt 4 maanden voor het einde van je contract over naar een nieuw energiecontract. Je krijgt dan een boete van € 50 voor gas en € 50 voor stroom, in totaal dus € 100.

Voorbeeld 2:
Je hebt een 3-jarig contract voor alleen stroom en stapt 2 jaar voor het einde van je contract over naar een nieuw energiecontract. Je krijgt dan een boete van een boete van € 100 euro.

tip

Goed om te weten

Wanneer je je contract vroegtijdig opzegt en er zat een welkomstkorting bij het contract wordt deze ook niet uitgekeerd. Leveranciers geven de welkomstkorting alleen wanneer je de gehele looptijd afmaakt.

Bekijk of je kunt besparen op je energierekening
Onze klanten zeggen:
Flexibel contract

Geen opzegvergoeding bij een variabel contract

Wanneer je een variabel contract (zonder einddatum) hebt, dan mag je energieleverancier je geen opzegvergoeding in rekening brengen als je het contract opzegt. Deze contracten zijn altijd maandelijks opzegbaar. Dit geldt ook voor modelcontracten.

Contractbreuk

Hoge risico's voor leveranciers

Waarom gaan de opzegvergoedingen veranderen?

Vanwege de enorme prijsstijgingen van energietarieven wegen de opzegboetes van energiecontracten niet meer op tegen de risico’s voor de leverancier. Wanneer de prijzen weer gaan dalen kan het voor veel consumenten gunstig zijn om de boete te betalen en een nieuw, goedkoper contract af te sluiten. Door dit risico durven veel leveranciers geen vaste contracten meer aan te bieden.

Wanneer je een contract afsluit bij een leverancier moet deze voor jou inkopen voor de looptijd van je contract. Wanneer jij vroegtijdig opzegt blijft de leverancier met de ingekochte energie zitten die jij ergens anders gaat afnemen. Door een boete te vragen dekken leveranciers een gedeelte van dit risico af. Echter zijn de prijzen het laatste jaar zo sterk gestegen dat de hoogte van de boete het risico niet meer afdekt.

Daarom is de ACM aan het kijken naar een oplossing zodat er weer nieuwe contracten kunnen worden aangeboden. Het verhogen van de opzegboetes lijkt de oplossing voor dit probleem.


Mogelijke wijzigingen per 1 januari 2023

Nieuwe opzegboetes energie in 2023

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onlangs nieuwe regels voorgesteld met daarin wijzigingen van de opzegboetes voor energie. Door de nieuwe regels wordt het opzeggen van je contract tijdens de looptijd een stuk duurder. Het standaard maximumbedrag op basis van de resterende looptijd verdwijnt en in plaats daarvan komt er een boete ter hoogte van de schade die de energieleverancier leidt. De schade wordt berekend op basis van de kosten voor de ingekochte energie, de resterende hoeveelheid stroom en/of gas en de uiteindelijke verkoopwaarde aan een nieuwe klant.

Veranderingen in opzegboetes kunnen niet zomaar worden doorgevoerd. Het is de bedoeling dat dit in de nieuwe energiewet wordt opgenomen en op zijn vroegst per 1 april 2023 ingaat. Totdat de nieuwe energiewet er is zal er naar verwachting geen wijziging plaatsvinden.

Voorbeeld berekening nieuwe situatie

Stel, je hebt een 1-jarig vast contract dat je na 6 maanden opzegt. Je had je jaarverbruik geschat op 2500 kWh stroom en 1250 m3 gas. Daarvan heb je in de eerste 6 maanden precies de helft verbruikt.

KlantGeschat jaarverbruikPrijsTotale kosten
Stroom2500 kWh€ 0,75€ 1875,00
Gas1250 m3€ 3,50€ 4375,00

De leverancier blijft zitten met het restant van 1250 kWh en 625 m3. De stroom en gasprijzen bij de leverancier zijn in die 6 maanden gedaald van € 0,75 naar € 0,60 en van € 3,50 naar € 3,00. De prijzen die nieuwe klanten betalen voor hetzelfde contract zijn dus 15 cent lager voor stroom en 50 cent lager voor gas.

LeverancierResterende hoeveelheidPrijsverschilSchade voor leverancier
Stroom1250 kWh€ 0,15€ 187,50
Gas625 m3€ 0,50€ 312,50
Totaal€ 500

De totale opzegboete komt uit op € 500 euro. In de huidige situatie zou dit uitkomen op slechts € 100. Een flink verschil!

tip

Nog niet definitief

De ACM heeft de regels voorgelegd aan alle energieleveranciers. Zij kunnen hier reactie op geven, de ACM kan de regels daarna nog aanpassen. Het is dus nog niet 100% zeker of de nieuwe opzegboetes op bovenstaande methode berekend gaan worden.

Energie-expert Tom

Wanneer betaal je een opzegboete?

“Wil je weten of je een opzegvergoeding moet betalen? Kijk dan in je energiecontract of in de algemene voorwaarden van je energieleverancier. Wil je er zeker van zijn dat je geen opzegboete hoeft te betalen, stap dan binnen 6 tot 8 weken voor het einde van je contract over naar een nieuw energiecontract. Zorg ervoor dat je de juiste einddatum invult zodat jouw contract niet te vroeg begint. Je nieuwe leverancier zorgt er dan voor dat je oude en nieuwe contract precies in elkaar overlopen.”

Tom Schlagwein,
Domeinmanager Energie

Energie-expert Tom

Beste termijn om over te stappen

Op welk moment je boetevrij kunt overstappen is afhankelijk van het moment wanneer je contract afloopt en het kijkvenster van je nieuwe leverancier. Elke leverancier heeft namelijk een bepaalde periode die zij aanhouden tussen het moment van aanvragen en de gewenste startdatum voor levering van je nieuwe leverancier. Deze periode wordt ook wel het kijkvenster genoemd. Zo kun je bij leverancier A bijvoorbeeld 2 maanden voordat je contract afloopt een aanvraag doen en bij leverancier B misschien wel 6 maanden. Je kijkt hierbij altijd naar het kijkvenster van je nieuwe leverancier.

Wil je overstappen naar een nieuwe leverancier?

Dan kijken wij voor jou welk kijkvenster deze leverancier heeft. Vergelijk energie en stap over. Vul je einddatum in in het aanvraagformulier en het wordt in orde gemaakt. Wanneer je binnen het kijkvenster zit kun je gewoon verder met het aanvragen.

Ben je te vroeg?

Dan krijg je van ons de onderstaande melding dat je leverancier een boete in rekening kan brengen. Wil je toch overstappen? Je kunt dit accepteren en de boete wordt op de eindafrekening van je oude leverancier in rekening gebracht.

waarschuwing-te-vroeg-overstappen

Let op: Wanneer je je contract vroegtijdig opzegt en er zat een welkomstkorting bij het contract wordt deze ook niet uitgekeerd. Leveranciers geven de welkomstkorting alleen wanneer je de gehele looptijd afmaakt.


Alvast een aanvraag doen

Het kijkvenster

Bij de meeste leveranciers kun je twee tot drie maanden voordat je contract afloopt overstappen. Bij sommige leveranciers kan dit nog eerder. Soms kan dit ervoor zorgen dat je wel een half jaar van te voren een aanvraag kan doen. Dit kan in sommige gevallen erg voordelig zijn bijvoorbeeld als de prijzen erg laag zijn en jouw contract pas over 6 maanden afloopt. Je zet de prijzen dan al vast en het contract start pas na de door jou opgegeven datum. Mocht je hier van te voren op willen oriënteren dan zie je hieronder het overzicht van de kijkvensters van de leveranciers:

LeverancierKijkvenster
Budget Energie8 maanden
Coolblue12 maanden
Delta Energie90 dagen
Eneco3 maanden
Energiedirect74 dagen
Engie3 maanden
Essent6 maanden
Gewoon Energie6 maanden
Greenchoice6 maanden
HEM60 dagen
Innova6 maanden
MEGA6 maanden
Noord Energie6 maanden
OM | Nieuwe energie3 maanden
Oxxio3 maanden
Powerpeers3 maanden
Pure energie3 maanden
United Consumers3 maanden
Vandebron6 maanden
Vattenfall60 dagen
Vrijopnaam6 maanden

Voorbeeld

Je hebt een energiecontract bij energieleverancier A het contract loopt op 01-01-2024 af. Je weet dat je wilt overstappen naar energieleverancier B. Energieleverancier B heeft een kijkvenster van 3 maanden. Dus vanaf 02-10-2023 kan je een aanvraag indienen bij energieleverancier B, want dat valt precies binnen het kijkvenster. Zij zullen dan de einddatum van je huidige contract dan aanhouden. Wij hebben deze ”kijkvensters” automatisch ingebouwd in ons aanvraag formulier. Wanneer de einddatum die jij hebt ingevuld niet binnen het kijkvenster van je nieuwe energieleverancier ligt, dan krijg je van ons een melding! Let op: Zorg ervoor dat je altijd de juiste einddatum invult, wij controleren niet of je de juiste einddatum hebt ingevuld.

Energiecontracten vergelijken

tip

Hulp nodig?

Wil je hulp bij het berekenen van het beste tijdstip om over te stappen voor jouw situatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze klantenservice. Zij kijken graag met je mee en kunnen je adviseren over wanneer je het beste kunt overstappen.

Veelgestelde vragen

    Moet ik mijn welkomstkorting of welkomstcadeau terugbetalen als ik vroegtijdig opzeg?

    Wanneer je een contract met welkomstkorting of welkomstcadeau hebt raden wij aan om eerst de algemene voorwaarden van je leverancier door te nemen voordat je opzegt. Het komt regelmatig voor dat je (een deel van) de welkomstkorting of de waarde van het cadeau moet terugbetalen aan de leverancier als je binnen de looptijd van je contract opzegt. In de algemene voorwaarden van je contract staat hoe zij hiermee omgaan.

    Tot wanneer mag een energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen?

    Je oude energieleverancier mag tot 6 weken na de opzegging om een opzegvergoeding vragen. Ook de eindafrekening moet binnen 6 weken verstuurd worden. Na deze termijn
    hoef je de opzegboete niet meer te betalen.

    Mijn nieuwe energieleverancier heeft mij eerder overgenomen dan afgesproken, waardoor ik een opzegvergoeding moet betalen. Wat kan ik doen?

    Het kan voorkomen dat je nieuwe energieleverancier eerder begint met leveren dan je had afgesproken. Als je daardoor te vroeg bent overgestapt kan je oude leverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. Controleer daarom altijd de startdatum die op het contract van je nieuwe leverancier staat. Klopt er iets niet? Dan kan je het binnen de 14 dagen bedenktijd wijzigen. Je gaat namelijk zelf akkoord met het contract van je nieuwe leverancier. Stel dat je nieuwe leverancier om de een of andere reden een andere datum hanteert dan wat op het contract staat, dan zou je volgens de ACM de opzegboete kunnen verhalen op je nieuwe leverancier.

    Gelden de opzegvergoedingen ook voor zakelijke energiecontracten?

    Nee, de opzegvergoedingen voor zakelijke energiecontracten zijn verschillend. Afhankelijk van je type contract wordt de hoogte bepaald. Bekijk de pagina voor meer informatie.

bellen
Bel
Binnen: 1 minuut
whatsapp
Whatsapp
Binnen: 15 minuten
mailen
Mail
Binnen: 2 uur
chatten
Chat
Begin chat
Binnen: 4 minuten

Overstappen.nl is onderdeel van Kizi

Close modal

Overstappen.nl, Autoverzekering.nl en EasySwitch.nl zijn onderdeel van Kizi, het overkoepelende merk van al onze websites. Bij Kizi maken we financiële keuzes makkelijk. Of het nou gaat om je internet, energiecontract of je verzekeringen.