Ons advies voor de huidige energiemarkt

Laatste update: 14 maart 2023

Het afgelopen jaar is er een hoop gebeurd op de energiemarkt. Zo waren de energieprijzen tot recordhoogtes gestegen, is het aanbod van vaste contracten opgedroogd en zijn er diverse overheidsmaatregelen genomen om de energiekosten te verlichten. Voorbeelden hiervan zijn het prijsplafond en de plannen voor het verhogen van de opzegboetes. Deze ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat de energiemarkt is veranderd, waarschijnlijk voor langere tijd. Maar wat kun je nu het beste doen? Dat verschilt per huishouden. Op deze pagina lees je daarom ons actuele advies voor je energiecontract en kun je ons energiejournaal bekijken.

Energieleveranciers beperkte aanbod

Nu overstappen of wachten?

Het is de afgelopen periode zeer onrustig geweest op de energiemarkt en het aanbod begint langzaam weer terug te komen. Wat je het beste kunt doen is per persoon verschillend, maar we helpen je natuurlijk graag met het maken van een keuze. Bekijk ons Energiejournaal voor het laatste nieuws en advies van energie-expert Tom. Je kunt ook snel verder lezen voor het uitgebreide advies per situatie.

Energiejournaal

In het Energiejournaal geeft energie-expert Tom uitleg over de huidige situatie op de energiemarkt. Zo bespreekt hij belangrijke ontwikkelingen en geeft hij advies over wat je nu het beste zou kunnen doen. Bekijk hiernaast het nieuwste Energiejournaal!

Heb je een vraag aan Tom of opmerking over het journaal? Laat het weten in een comment onder de video op YouTube. Wil je automatisch een seintje krijgen als er een nieuw Energiejournaal live staat? Abonneer je dan op ons YouTube kanaal.

   

Bekijk ons energiejournaal met energie-expert Tom Schlagwein.

Ons advies voor je energiecontract

Hieronder zullen we per situatie uitleggen wat je het beste kunt doen. Kijk dus in welke situatie jij zit en lees het advies van onze energie-expert.

Ik heb een variabel (model)contract

Als je een variabel energiecontract hebt dan kunnen je tarieven minimaal 2 keer per jaar worden aangepast. Vanwege de ontwikkelingen passen enkele leveranciers de tarieven vaker aan. Er zijn ook leveranciers die standaard iedere maand de tarieven aanpassen. Dit mag, mits zij dit duidelijk communiceren, in de voorwaarden van het contract hebben staan en de tariefwijzigingen minimaal 30 dagen van te voren doorgeven. Hanteert je leverancier deze richtlijn niet? Lees dan hier hoe je bezwaar kunt maken.

 

Goed om te weten: met een variabel contract kun je op ieder moment opzeggen. Meestal heb je een opzegtermijn van 30 dagen. Je kunt dus op ieder moment overstappen naar een andere leverancier, een overstap duurt zo’n 6 weken.

Tariefwijzigingen

Veel leveranciers hebben de tarieven per 1 januari 2023 veranderd. Bij leveranciers zoals Vattenfall, Essent en Eneco betekende dit een flinke verhoging van de tarieven. Het loont dus om te kijken of er een goedkopere deal in onze vergelijker staat. Zie je geen goedkopere deal? Blijf dan zitten bij je huidige leverancier. Je kunt dan wekelijks een vergelijking maken om te checken of je bij een andere leverancier goedkoper uit bent, het aanbod wisselt vaak. Je kunt je ook aanmelden voor onze energie alert. Dan houden wij je op de hoogte over de ontwikkelingen op de energiemarkt en de nieuwste deals.

Ik heb een vast contract

Tegenwoordig heeft ongeveer 30% van de mensen een vast contract voor stroom en/of gas. Wanneer je een contract hebt dat nog meer dan 3 maanden vast staat, dan hoef je voorlopig nog niks te doen. Jij blijft hetzelfde tarief betalen voor je stroom en/of gas.

Loopt je contract binnenkort af? Dan heb je drie opties:

  1. Je stapt over naar een nieuwe leverancier
  2. Je doet niks en wordt overgezet naar een variabel energiecontract van je huidige leverancier.
  3. Je gaat in op het verlengaanbod van je huidige leverancier.

2. Je doet niets en gaat over naar een variabel energiecontract

Als je niets doet dan wordt je contract stilzwijgend overgezet naar een variabel energiecontract bij je huidige leverancier. De tarieven van deze variabele contracten kunnen flink verschillen. Bij de meeste leveranciers ontvang je dan een tarief wat gelijk is aan een nieuw modelcontract. Over het algemeen liggen deze tarieven hoog. Kijk dus altijd even of het niet ergens anders goedkoper kan. Sommige leveranciers hanteren een blijverstarief. Je profiteert dan van een lager tarief dan nieuwe klanten omdat je al langere tijd klant bent.

1.  Je stapt over naar een nieuwe leverancier

Je kunt er voor kiezen om over te stappen naar een nieuwe leverancier. Maak een vergelijking van energieleveranciers en kies de leverancier die voldoet aan jouw voorkeuren of de beste prijs heeft. Weet je niet welke leverancier je moet kiezen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Overstappen via een vergelijkingswebsite is altijd de voordeligste keuze. Wij vergelijken namelijk de prijzen van het aanbod in de energiemarkt. Energieleveranciers hebben goede aanbiedingen voor nieuwe klanten (bijvoorbeeld welkomstkortingen of extra lage tarieven) die ze niet aanbieden aan huidige klanten. Zo bespaar je extra door elk jaar over te stappen.

3. Het verlengaanbod

Na afloop van je contract ontvang je meestal van je huidige leverancier een verlengaanbod.  Het verlengaanbod kan een vast energiecontract zijn of een variabel energie contract. Dit bepaald je leverancier. Het aanbod kan flink verschillen, de ene leverancier hanteert scherpe tarieven, terwijl de ander de hoofdprijs vraagt. Accepteer dus nooit zomaar het aanbod, maar maak altijd een vergelijking om te kijken of je ergens anders goedkoper uit bent. Is het dan nog steeds een goede deal? Dan kun je het aanbod accepteren.

 

Tip: houd er rekening mee dat wanneer je gaat vergelijken, het verbruik hetzelfde is als wat op je verlengaanbod staat. Soms wordt het verbruik lager ingeschat zodat het verlengaanbod goedkoper lijkt dan dat het daadwerkelijk is.

Ik heb nog geen contract

Als je nog geen contract hebt, bijvoorbeeld omdat je voor het eerst gaat verhuizen, dan ben je op dit moment aangewezen op een nieuw variabel energiecontract. Iedere leverancier moet volgens de toezichthouder (ACM) minimaal 1 variabel energiecontract aanbieden. Dit wordt ook wel het modelcontract genoemd. De modelcontract tarieven van vrijwel alle leveranciers vind je terug in ons energieprijzen overzicht.

Naast het verplichte modelcontract kan een leverancier ook nog andere variabele contracten aanbieden, met andere tarieven. Bijvoorbeeld een variabel contract met energie dat uitsluitend is opgewekt met duurzame energiebronnen. Deze contracten bieden wij ook aan in onze vergelijker.

Aanbod van vaste contracten

Vanwege de ontwikkelingen in de markt bieden leveranciers op dit moment beperkt of helemaal geen vaste contracten aan. Zodra er weer aanbod is van vaste contracten dan laten wij je dat uiteraard weten op deze pagina en via ons energie alert

Ik heb stadsverwarming of maak gebruik van een warmtenet

Als je woning is aangesloten op stadsverwarming of een warmtenet, dan kun je alleen overstappen van stroomleverancier. Voor warmte ben je afhankelijk van de monopolie leverancier die eigenaar is van de warmtevoorziening. Je hoeft dus enkel de stroomprijzen te vergelijken en de leverancier te kiezen die aan jouw voorkeuren voldoet!



Tip: In onze vergelijker kun je aangeven dat je alleen stroom wilt vergelijken, wel zo makkelijk!

Ik heb zonnepanelen en wek meer op dan ik verbruik

Als je zonnepanelen hebt en meer opwekt dan dat je verbruikt, dan is het verstandig om niet alleen naar de energietarieven te kijken maar ook naar de saldeerwijze en de hoogte van de terugleververgoeding. De regelgeving voor salderen is op verschillende manieren de interpreteren, zo blijkt. Waar de ene leverancier jaarlijks saldeert, doet de ander dat maandelijks. De toezichthouder (Autoriteit Consument & Markt) en leveranciers zijn in gesprek om hier duidelijkheid over te krijgen. Wanneer je leverancier jaarlijks saldeert is dit gunstiger. In de winter wek je namelijk weinig stroom op en moet je dus stroom inkopen bij de leverancier, terwijl je in de zomer veel opwekt en je dus waarschijnlijk stroom teruglevert in ruil voor een vergoeding. Hoe hoger de terugleververgoeding, hoe meer je teruggeleverde stroom oplevert. In onze vergelijker houden we rekening met zowel de tarieven van leveranciers, als de hoogte van de terugleververgoedingen. Vul daarom je verbruik en opwekking in om de beste deal te vinden.

Ik heb een hoog stroomverbruik en gebruik geen of weinig gas

Wanneer je stroomverbruik hoger dan gemiddeld is, bijvoorbeeld door het gebruik van een warmtepomp of elektrische auto, loont het om goed te kijken naar de stroomprijzen. Deze kosten zullen namelijk voor een groot deel de hoogte van je energierekening bepalen. In onze vergelijker kun je gemakkelijk je verbruik invullen en leveranciers vergelijken, ook als je alleen stroom nodig hebt.

Ik kan mijn energierekening niet meer betalen, wat nu?

We zien dat de vaste lasten voor veel mensen steeds hoger worden. Wij begrijpen dat dit een lastige situatie is. Heb je door de hoge energieprijzen problemen met het betalen van je energierekening? Of heb je een betalingsachterstand? Bekijk dan onze informatiepagina over wat je kunt doen als je je energierekening niet meer kunt betalen. Ook lees je daar welke maatregelen de overheid heeft genomen om de hoge energierekening te compenseren.

Mijn verbruik ligt onder het prijsplafond voor energie

Wanneer je verbruik onder het prijsplafond voor energie ligt ben je goed bezig! Je verbruikt minder dan een gemiddeld huishouden in Nederland. Het prijsplafond is vastgesteld op 2900 kWh en 1200 m3. Maar ook wanneer je minder verbruikt dan het prijsplafond kan overstappen handig zijn voor jou. Zo weet je nooit van te voren precies wat je verbruikt. Mocht je een elektrische auto gaan rijden, een extra persoon in huis krijgen of gaan verhuizen. Dan kan jouw situatie snel veranderen en je verbruik ook. Daarnaast zit je nog steeds verbonden aan een leverancier. Deze leverancier hanteert wanneer het prijsplafond stopt, per 1 jan 2024, het tarief wat in jouw contract staat. Je weet tegen die tijd niet wat de tarieven en mogelijkheden zijn voor contracten. Ten derde moet de overheid alle kosten voor het prijsplafond compenseren aan energiebedrijven. Hoe lager jouw tarieven zijn, hoe minder de overheid hoeft te compenseren.

Mijn verbruik ligt boven het prijsplafond voor energie

Als je jaarlijkse energieverbruik boven het prijsplafond ligt dan is het sterk aan te raden om een vergelijking te maken. Je kunt mogelijk een hoop geld besparen door over te stappen naar een leverancier met goedkopere tarieven. In onze vergelijker kun je aanvinken of je wilt rekenen met of zonder de tarieven van het prijsplafond. Zo krijg je een realistisch beeld van je toekomstige energiekosten.

Vergelijk energieleveranciers
Onze klanten zeggen:

Schrijf je nu in voor ons energiecollectief!

Nieuw bij Overstappen.nl: ons eigen energiecollectief! Door samen op grote schaal energie af te nemen, kun je zelfs in de huidige energiemarkt nog een scherpe energiedeal vinden.

wekker-alert

Wat is er op de energiemarkt aan de hand?

Op de energiemarkt heerst er momenteel onrust. Dit komt omdat de stroom en gasprijzen de afgelopen periode enorm zijn gestegen. Dit is een gevolg van meer vraag en minder aanbod in de markt en de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. Hieronder hebben wij de belangrijkste oorzaken voor je op een rijtje gezet.

  • Op 24 februari 2022 is er oorlog uitgebroken tussen Rusland en Oekraïne. Nederland is deels afhankelijk van Russisch gas.
  • De plannen voor de extra gastoevoer via de Nord Stream-2 pijpleiding zijn stopgezet.
  • De import van Russisch gas werd verder beperkt vanwege onderhoud en problemen bij Nord Stream-1, waardoor het aanvullen van de Europese gasvoorraden vertraging opliep. De naderende winter zorgde voor onrust in de markt.
  • Er zijn zorgen over de invoer van LNG (vloeibaar aardgas) uit Amerika door een storing bij een belangrijke exporteur.
  • De invloed van het weer; als er kouder weer wordt verwacht gaan huishoudens en bedrijven in Europa meer gas gebruiken.

Klantenservice

Wil je toch nog een persoonlijk advies of ben je opzoek naar een nieuw contract (bijvoorbeeld wanneer je bent verhuisd) neem dan contact op met onze klantenservice. Wij kijken altijd graag met je mee!

bellen
Bel
Binnen: 1 minuut
whatsapp
Whatsapp
Binnen: 15 minuten
mailen
Mail
Binnen: 2 uur
chatten
Chat
Begin chat
Binnen: 4 minuten

Overstappen.nl is onderdeel van Kizi

Close modal

Overstappen.nl, Autoverzekering.nl en EasySwitch.nl zijn onderdeel van Kizi, het overkoepelende merk van al onze websites. Bij Kizi maken we financiële keuzes makkelijk. Of het nou gaat om je internet, energiecontract of je verzekeringen.