Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring Sluiten

Gas en licht vergelijken

alert-img Oeps!
{{::errorText}}

Vergelijk energieleveranciers

Jaarverbruik schatten
{{mini_verbruik}}
stroom icon kWh
gas icon m3
Stroom (dal)
'Postcode' is een verplicht veld
'Huisnummer' is een verplicht veld
Je huidige leverancier

Helaas is het door uw ingevulde verbruik te hoog om onze bestaande contracten aan te bieden. Graag willen wij voor u een offerte op maat maken met speciale tarieven. Neemt u alstublieft contact op met onze klantenservice op: 020 – 5317670.

Als je evenveel of meer opwekt dan je verbruikt, neem dan vrijblijvend contact op met onze energiespecialisten: 020 - 5317670.

Hulp nodig bij het invoeren van je teruglevering? Je kan het ook schatten op basis van het aantal zonnepanelen.
Zonnepanelen

Wij vergelijken de volgende leveranciers

Klanten over Overstappen.nl

Mogelijk gemaakt door Trustpilot
8.8
Gemiddelde score
Gebaseerd op 1200 reviews
20 dagen geleden
 
Al meerdere malen overgestapt zonder problemen, dit jaar helaas niet geheel zonder problemen overgestapt. De overstap was ingegaan voordat het lopende contract was afgelopen , gevolg boete en meerdere telefoongesprekken . Met huidige leverancier en nieuwe...
Al meerdere malen overgestapt zonder problemen, dit jaar helaas niet geheel zonder problemen overgestapt. De overstap was ingegaan voordat het lopende contract was afgelopen , gevolg boete en meerdere telefoongesprekken . Met huidige leverancier en nieuwe leverancier. Doordat e.a. Niet geheel naar mijn wens verliep contact en klacht ingediend bij overstappen , ondanks het mijn eigen verantwoordelijkheid was om ingangsdatum te controleren en ik dit niet juist had gedaan ( simpel weg omdat ik hier nog nooit problemen mee had gehad en ervan ging dat dit niet fout kon gaan ) heb ik een zeer vriendelijke en behulpzame medewerkster gesproken ( Romy ) en heeft mijn verhaal aangehoord en netjes naar behoren opgepakt en meerdere malen mij ondersteund met een goed resultaat. Ik dacht niets meer te vernemen omdat Romy en natuurlijk overstappen.nl mijn klacht al netjes naar behoren hadden opgelost. Ontvangen we vandaag ook nog een kaart vanuit overstappen met de hand geschreven door Romy met de vraag of dat alles naar tevredenheid is opgelost , en naast de kaart een reep chocolade. Als overal de misverstanden op z,on klantvriendelijke manier zouden worden opgelost zag de wereld er een stuk vriendelijker uit. Nogmaals had was zwart wit gezien mijn eigen fout , maar dat was voor overstappen.nl geen reden om te zeggen van kijk maar het is niet onze fout. Overstappen super service vanuit jullie kant. Dank, john en Angelique
21 dagen geleden
 
Prima. Niet alleen zorgt overstappen.nl voor een probleemloze overstap, ook neemt het bedrijf verantwoordelijkheid in onvoorziene situaties en neemt contact op om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
Prima. Niet alleen zorgt overstappen.nl voor een probleemloze overstap, ook neemt het bedrijf verantwoordelijkheid in onvoorziene situaties en neemt contact op om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Overstappen loont

103.598 vergelijkers gingen je deze maand voor
Bespaar jaarlijks tot €450,- op je energierekening
Onze klanten geven de vergelijker van Overstappen.nl op Trustpilot een:

Zojuist via ons overgestapt

Gas en licht vergelijken

Wil je gas en licht vergelijken? Maak dan gebruik van de onafhankelijke vergelijkingsservice van Overstappen.nl. Wij werken zelfstandig en zijn aan geen enkele energieleverancier verbonden. Je kunt in onze energievergelijker heel eenvoudig je huidige energietarieven voor gas en licht vergelijken met de gasprijzen van andere leveranciers.

Vragen omtrent gas en licht

Wat betaal ik aan gas en licht?
Wanneer teruggave gas en licht?
Wanneer gas en licht aanvragen?
Wanneer wordt gas en licht afgesloten?
Gas en licht afgesloten, wat nu?

Wat betaal ik aan gas en licht?

Check in onderstaande tabellen wat een gemiddeld gezin per maand betaald aan gas en licht.

Wat betaal ik aan gas?

Type woning Energiekosten per maand Energiekosten per jaar
Flat € 67,00 € 804,00
Tussenwoning€ 92,00€ 1.104,00
Hoekwoning€ 105,00€ 1.260,00
Twee onder een kap€ 109,00€ 1.308,00
Vrijstaand huis€ 139,00€ 1.668,00
Gemiddeld€ 102,40€ 1.228,80

Wat betaal ik aan licht?

Aantal bewoners Energiekosten per maand Energiekosten per jaar
Eenpersoonshuishouden € 30,00 € 360,00
Tweepersoonshuishouden€ 57,00€ 584,00
Driepersoonshuishouden€ 71,00€ 852,00
Vierpersoonshuishouden€ 80,00€ 1.164,00
Vijfpersoonshuishouden€ 104,00€ 1.248,00
Gemiddeld€ 68,40€ 841,60

Wanneer teruggave gas en licht?

Jouw energieleverancier moet je binnen 8 weken een goede jaarafrekening sturen. Hierin staat of je geld terug krijgt. Deze termijn van 8 weken begint te lopen op de datum die in het aansluitingenregister staat. Jouw energieleverancier kan je vertellen wanneer dat is.

Nadat je deze jaarafrekening hebt ontvangen moet de energieleverancier binnen 14 werkdagen het geld hebben overgemaakt.

Wanneer gas en licht aanvragen?

Bij een verhuizing;

Geef je verhuizing tijdig door aan je leverancier. Het gas en licht aanvragen kan al drie maanden van tevoren. In elk geval moet je de verhuizing minimaal 2 weken voor de verhuisdatum melden.

Bij een nieuw in te trekken woning;

Je ontvangt een brief van de regionale netbeheerder met het verzoek om binnen 20 dagen een energieleverancier te zoeken. Wanneer je je hierna aanmeldt bij een energieleverancier zal deze de netwerkbeheerder inlichten.

Wanneer wordt gas en licht afgesloten?

Je gas en licht wordt afgesloten bij;

-Je wil worden afgesloten, bijvoorbeeld bij verhuizing.
-Bij fraude of misbruik, bijvoorbeeld wanneer je met de meter knoeit.
-Bij een onveilige situatie, bijvoorbeeld bij een gaslek.
-Als er geen energieleverancier bekend is bij de netbeheerder.
-Als je je energierekeningen niet hebt betaald. Zie tekst hieronder.

Als je niet reageert op betalingsherinneringen mag jouw energieleverancier de levering van energie afsluiten. Je energiebedrijf mag je niet afsluiten als je een betalingsregeling heb of schuldhulpverlening heb aangevraagd.

Je energieleverancier stuurt je minimaal 1 herinnering als je je energierekening of je maandelijkse voorschotten niet betaalt. Bij deze herinnering wijst de leverancier je op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening. En biedt de leverancier aan jouw gegevens aan een schuldhulpverlener te geven. Daarna stuurt de energieleverancier je een brief ‘einde levering’ voor de afsluiting van jouw gas en licht. Dat gebeurt alleen als je niet betaalt én niet reageert op de brief of de brieven. Ook geeft hij aan de netbeheerder door dat hij het contract met je hebt beëindigt.

Dit geldt alleen voor elektriciteit en gas. Niet voor warmte als stadsverwarming of blokverwarming.

Gas en licht afgesloten, wat nu?

1. Tref een betalingsregeling met de energieleverancier

Met de meeste energieleveranciers kunt u afspreken dat u de schuld in delen terugbetaalt. Daarna wordt u weer aangesloten. U kunt uw energieleverancier bellen, mailen of een brief sturen om te vragen naar een betalingsregeling. Let op! Energieleveranciers zijn niet verplicht om een betalingsregeling met u af te spreken.

2. Aangemeld bij een schuldhulpverlener? Stuur je bewijs naar jouw energieleverancier

Heb je jezelf aangemeld bij een schuldhulpverlener? En gaat de schuldhulpverlener je helpen met de openstaande nota’s? Dan krijg je daarvan een bewijs. Stuur dit bewijs zo snel mogelijk naar je energieleverancier. Je wordt weer aangesloten. je moet je wel houden aan de afspraken die je met de schulpdhulpverlener maakt. Let goed op dat je dit bewijs van aanmelding naar de juiste afdeling opstuurt. Bel vervolgens na, of de leverancier deze heeft ontvangen.

3. Betaal om weer aangesloten te worden en zoek een nieuwe energieleverancier

Wil een schuldhulpverlener je niet helpen? Of wilt je het zelf niet? Betaal dan eerst voor heraansluiting bij je netbeheerder. Je netbeheerder vertelt je hoe hoog deze kosten zijn. Misschien kun je een betalingsregeling treffen.

Ook moet u een nieuw energiecontract hebben met een energieleverancier. Een nieuwe energieleverancier kan je vragen een aantal maanden energie vooruit te betalen. We noemen dit een waarborgsom. Kijk hier welke energieleveranciers de laagste waarborgsom hebben.

Vraag je nieuwe energieleverancier wanneer zij je energie gaan leveren. Het kan soms lang duren om je aanvraag te verwerken. Duurt het te lang? Zoek dan een energieleverancier die je wel snel energie kan leveren. Zie hier bij welke partijen een spoedaanvraag mogelijk is.

Gas en licht vergelijken in 2019

Je kunt als huishouden niet zonder gas en licht. De kosten hiervan bepalen voor een groot deel je vaste lasten per maand. Dit berekenen is verstandig. Zo krijg je inzicht in je huidige energieverbruik, of dit relatief hoog of laag is. Wil je je huidige verbruik aan gas en licht vergelijken met het verbruik van andere huishoudens? Gebruik dan de website Nibud.nl.

  1. Gemiddeld energieverbruik in Nederland Je ziet bij het Nibud per energiesoort (gas en licht) de gemiddelde kosten per maand van huishoudens in Nederland. In de tabellen wordt onderscheid gemaakt in woningtype en grootte van het huishouden. Tel zelf de bedragen van gas en licht bij elkaar op, die voor jouw situatie van toepassing zijn.
  2. Je verbruik van gas en licht Vervolgens kun je je daadwerkelijke uitgaven aan gas en licht berekenen. Dit doe je door simpelweg de bedragen op je facturen bij elkaar op te tellen.

Leg nu je daadwerkelijke energiekosten naast de gemiddelde energiekosten van een gelijksoortig huishouden.

Waarom gas en licht vergelijken?

  • Alle goede energiedeals in een overzicht
  • Exclusieve korting via Overstappen.nl, goedkoper dan via de leverancier
  • Gratis overstapservice, zodat je nooit zonder energie komt te zitten

Hulp nodig bij gas en licht vergelijken?

Wil je ondersteuning bij het vergelijken van leveranciers? Dat begrijpen wij. Energieleveranciers bieden een breed scala aan energieproducten aan. Zie je door de bomen het bos niet meer? Laat de medewerkers van de klantenservice dan met je meedenken. Ook voor al je vragen over het overstapproces kun je bij hen terecht. Tel: 020 - 760 42 42 Gas en licht vergelijken