Vergoeding bij vertraging met vliegtuig
Waar heb je als reiziger recht op bij vertraging van je vlucht? En hoe zit het met een annuleringsverzekering? Op deze pagina vertellen we je wat je moet doen in het geval van een vertraagde vlucht.
In welke situatie ontvang ik een vergoeding?
Het is goed om te weten dat je in sommige situaties recht hebt op een vergoeding. Dat kunnen de volgende zijn:
- Instapweigering; bijvoorbeeld doordat het vliegtuig overboekt is
- Annulering
- Vertraging boven de 2 uur
Of je recht hebt op een vergoeding hangt af van je vliegmaatschappij en je reisverzekering. Je krijgt zo uitsluitend een vergoeding bij annulering als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Instapweigering en vertraging wordt meestal afgehandeld door de vliegmaatschappij.
Vervangende vlucht
Heeft het vliegtuig meer dan 5 uur vertraging opgelopen? Erg vervelend, maar dan kan er voor een annulering of een vervangende vlucht gekozen worden. Als je kiest voor een annulering, dan ontvang je het geld van je vliegtickets gewoon terug. Maar ook bij een vervangende vlucht kan een luchtvaartmaatschappij aan verplichtingen vast zitten, want in dat geval moet er ook vaak voor een overnachting of vervoer worden gezorgd.
Compensatie vertraging vlucht
Een vertraagde vlucht kan behoorlijk vervelend zijn, vooral omdat je hebt uitgekeken naar je vakantie of reis. Maar wist je dat je als reiziger rechten hebt als je vliegtuig vertraging oploopt? We hebben hieronder wat voorbeelden voor je beschreven:
- 2 uur: Als reiziger ontvang je een drink- en maaltijdvergoeding die je op het vliegveld kunt besteden. Maar hier kan ook een noodzakelijke overnachting bij horen.
- 3 uur: Hier heb je recht op een vergoeding. Dit hangt af van het aantal kilometers dat je gaat vliegen. Zo kun je om en nabij € 250,- terugkrijgen bij vluchten tot 1500 kilometer. De vergoedingen gaan tot maximaal € 600,-.
- 5 uur: Heb je meer dan 5 uur vertraging? Dan kun je ervoor kiezen om de vlucht te annuleren en moet de luchtvaartmaatschappij het bedrag van je vliegticket terugstorten.
Uitsluitingen
Heb je als reiziger altijd recht op een vergoeding of een compensatie? Nee, niet altijd en het is goed om daar rekening mee te houden. Is de vertraging veroorzaakt door onmacht of weersomstandigheden? Dan is het niet mogelijk om vergoedingen terug te vragen aan de luchtmaatschappij. Want hier kan niemand iets aan doen.
Maar je hebt ook geen recht op compensaties als je zelf te laat komt. Je kunt je altijd verslapen natuurlijk, maar daar kan de luchtvaartmaatschappij niets aan doen. Ook stakingen vallen onder de uitsluitingen. Mocht je een compensatie willen aanvragen omdat je vorige vlucht vertraagd was, raden we je eerst aan om hier onderzoek naar te doen. Heb je er wel recht op?
Reisverzekering vertraging vlucht
Naast dat er vertraging bij je vliegtuig kan optreden, kan het ook zo zijn dat je zelf de vlucht moet annuleren of eerder terug moet vliegen naar huis. Natuurlijk wil je dit voorkomen en er liever niet aan denken. De reisverzekering kan deze annulering of extra kosten dus dekken. Ook als je een reis hebt geboekt en je onverwachts niet kunt gaan. Maar het is dan wel verstandig om een annuleringsverzekering te hebben.
Annuleringsverzekering
Bij een reisverzekering kun je als aanvullende dekking een annuleringsverzekering kiezen, waardoor het annuleren of eerder terugreizen gefinancierd kan worden door de verzekering. Dat kan fijn zijn, want dit betekent dat je niet opdraait voor de volledige kosten. En zoals je weet, kunnen die bedragen hoog oplopen.
Deze dekking zit er echter niet altijd standaard bij, dus dat is wel iets om goed te controleren voordat je een reisverzekering afsluit. Ook bij een annuleringsverzekering is het handig om eerst de voorwaarden te checken. Want wat voor jou een goede reden is om je reis te annuleren, daar kan een verzekeraar weer anders over denken. Redenen om te annuleren kunnen bv. het overlijden van een familielid, onverwachte zwangerschap of een onvrijwillig ontslag zijn.
Dit staat allemaal beschreven in de polisvoorwaarden van de verzekeraar die je kiest. Door een vergelijking te maken op basis van deze voorwaarden en de prijs, kun je zien welke verzekeraar het beste bij jou zou passen. Dit kan een kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering zijn. Het verschil is:
- Kortlopende annuleringsverzekering: Dit is een verzekering die je eenmalig voor je reis of vakantie afsluit. Kom je weer thuis? Dan stopt de kortlopende annuleringsverzekering en kun je de volgende vakantie of reis een nieuwe afsluiten, mocht je dat willen.
- Doorlopende annuleringsverzekering: Ga je meerdere keren per jaar op reis? Een doorlopende annuleringsverzekering sluit je voor het gehele jaar af en daardoor ben je op iedere reis verzekerd voor een onverwachte annulering. Vaak is dit ook wat goedkoper dan iedere keer een kortlopende verzekering af te sluiten.
Let op: Heb je de reis geboekt, maar vindt er een onverwachte of vervelende situatie plaats? Dat is erg vervelend. Voor de annuleringsverzekering, vragen veel verzekeraars om dit na maximaal 3 dagen door te geven.
Een claim indienen
Het is duidelijk dat je een vergoeding voor een vertraagde vlucht kunt ontvangen, al ligt dit wel aan de omstandigheden. Je kunt ervoor kiezen om een claim in te dienen en in dit kan op een aantal manieren.
Vliegmaatschappij
Pas vanaf 3 uur vertraging kun je een claim indienen bij de vliegmaatschappij zelf. Het makkelijkste is om dit via de website van de luchtvaartmaatschappij in te dienen waar je zelf mee zou vliegen.
Verzekeraar
Via de vliegmaatschappij krijg je de meeste informatie als je vlucht vertraging heeft opgelopen of geannuleerd is. Mocht je de reis helemaal moeten annuleren, dan kan dit alleen financieel vergoed worden als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Annuleren van je reis doe je via de verzekeraar. Meer informatie vind je in de polisvoorwaarden of op onze aanbiederpagina’s.
Vergelijk en bespaar direct
- Vergelijk 15 verzekeraars
- Bespaar tot wel € 100,- op je premie
- 100% onafhankelijk vergelijken
Veelgestelde vragen
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Grote verschillen in dekking reisverzekering bij schade aan bagage
Er zijn grote verschillen tussen reisverzekeraars als het gaat om de dekking van schade aan bagage. Dit blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl.
Ruim driekwart jongeren bang voor diefstal smartphone op vakantie
Ruim driekwart (76%) van de jongeren in Nederland is bang voor diefstal van hun smartphone op vakantie. Van de 55-plussers is maar 35% bang voor zo’n situatie. Deze groep heeft ook vaker een aanvullende reisverzekering.
Bijna 40% Nederlanders vreest diefstal op vakantie
Uit een onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat bijna 40% van de Nederlanders vreest voor diefstal van waardevolle spullen tijdens vakanties. Jongeren maken zich vooral zorgen over bagageverlies, terwijl ouderen relatief onbezorgd zijn over reisgerelateerde problemen.