23-11-2023

Overstappen naar andere internetprovider steeds makkelijker

1 op de 5 Nederlanders is in de afgelopen 12 maanden veranderd van abonnement.

3 minuten 23-11-2023
Jean-Paul Wursten
Telecomexpert

Consumenten stappen vaker over van provider – van 10 procent in 2022 naar 12 procent in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (de ACM). Het belangrijkste argument van de overstappers is dat kosten worden bespaard en dat overstappen geen gedoe meer oplevert.

Providers bieden overstapservice aan

“Het wordt voor consumenten steeds makkelijker om over te stappen door de overstapservice die providers aanbieden”, zegt Jean-Paul Würsten. “Je oude abonnement wordt pas opgezegd zodra je nieuwe abonnement is ingegaan. Hierdoor kom je als consument nooit zonder internet of televisie te zitten. Daarnaast wordt het voor iedereen makkelijker gemaakt om een nieuw modem of router te installeren vanwege de zogeheten plug and play oplossingen. Een monteur is veelal niet meer nodig, waardoor je als consument ook niet meer thuis hoeft te blijven.“

Stunten op Black Friday

Uit het ACM-onderzoek komt ook naar voren dat de prijs voor consumenten steeds vaker de reden is om over te stappen naar een nieuw internetabonnement. Dit is namelijk gestegen van 33 procent (2021), naar 37 procent (2022) naar 46 procent (2023). Jean-Paul Würsten: “Providers stunten steeds vaker met hoge kortingen om nieuwe klanten binnen te halen. Sommige providers concurreren enorm en geven nu bijvoorbeeld vanwege Black Friday de helft korting op een abonnement van twaalf maanden. ​Het voordeel van een klant kan daarmee oplopen tot 500 euro per jaar. Providers hopen dan natuurlijk dat je ook na een jaar klant blijft, maar je kunt – afhankelijk van je contractduur – dan ook opnieuw overstappen.”
 

Prijs van internetabonnement (te) hoog

Steeds meer consumenten geven dus aan dat de prijs van hun abonnement hoog of erg hoog is (gestegen van 42% naar 49%). Sinds 2020 groeit deze groep consumenten (in 2020 vond 36% de prijs hoog of erg hoog). De groep consumenten die de prijs als laag beoordeelt blijft al jaren stabiel op 4%. Naast prijs zijn andere factoren waarover consumenten zich laten informeren zijn de internetsnelheid (39%), de betrouwbaarheid van de internetverbinding (24%) en de contractduur (22%). Consumenten vinden deze factoren ook nodig om een goede keuze te kunnen maken. Van de consumenten die overstappen is slechts 6% ontevreden.
In de afgelopen 12 maanden is 20 procent van de consumenten veranderd van abonnement: 12 procent heeft een nieuw abonnement bij een andere aanbieder en 8% heeft een nieuw abonnement of zijn pakket veranderd bij de huidige aanbieder.

Opvallend is dat consumenten minder vaak gebruik maken van websites van aanbieders als informatiebron (gedaald van 57% naar 48%) maar vergelijkingswebsites juist steeds vaker worden gebruikt (44%).
 

Jean-Paul
Telecomexpert
3 minuten 23-11-2023

Over onze expert

Jean-Paul is de telecomexpert van Overstappen.nl. Hij voorziet je van de belangrijkste informatie over onder andere internet-, tv- en mobiele abonnementen.

Disclaimer

Het ACM-consumentenonderzoek richtte zich op de actuele telecommarkt (overstapgedrag, tevredenheid met de dienstverlening, prijsperceptie, informatiebehoefte, informatiebegrip, waardering en vertrouwen in de markt). Er is hierbij gekeken naar de productgroepen mobiele telefoonabonnementen en ‘multiplay’ (abonnementen voor internet al dan niet in combinatie met tv, vaste telefonie en/of mobiele telefonie).

Terug naar boven

Overstappen.nl is onderdeel van Kizi

Close modal

Overstappen.nl, Autoverzekering.nl en EasySwitch.nl zijn onderdeel van Kizi, het overkoepelende merk van al onze websites. Bij Kizi maken we financiële keuzes makkelijk. Of het nou gaat om je internet, energiecontract of je verzekeringen.