Forse daling in aantal klanten dat een aanvullende zorgverzekering sluit
Steeds minder consumenten sluiten een aanvullende verzekering af. Hoe komt dit precies? Lees het op deze pagina.
Uit ons onderzoek blijkt dat er fors minder consumenten een aanvullende verzekering afsluiten. 79% van onze klanten sloot in 2023 een aanvullende zorgverzekering af; in 2024 was dat nog 70%. Vooral het aantal tandartsverzekeringen daalde flink, van 37% in 2022 naar 31% in 2023.
Kosten steeds hoger
Volgens Eva van Erk, onze zorgspecialist, wordt er steeds kritischer gedacht over de aanvullende verzekering. “Alleen mensen die zeker weten dat ze een aanvullende verzekering nodig hebben zullen er één afsluiten. Dat drijft de schadelast voor de zorgverzekeraar omhoog, waardoor de premies voor iedereen stijgen. We verwachten dat de premies van aanvullende verzekeringen en tandverzekeringen weer meer stijgen dan de inflatie.”
Goedkoop is duurkoop
Goedkoop kan toch duur uitpakken, volgens Van Erk: “Het is vaak verstandig om je aanvullend te verzekeren. Als klanten hier niet voor kiezen maar de zorg wel nodig hebben, kan dat veel duurder uitpakken dan de maandelijkse premie voor een aanvullende verzekering.” Het is wel begrijpelijk: de rek is uit het budget door de stevige inflatie van de laatste tijd. “Minder of niet aanvullend verzekeren helpt consumenten de gestegen kosten op te vangen”, aldus Van Erk.
Vrijwillig eigen risico
Om de kosten te drukken zien we ook dat steeds meer mensen kiezen voor een verzekering met vrijwillig eigen risico. Het aantal klanten dat een verzekering afsluit met een vrijwillig eigen risico tussen 2023 en 2024 steeg van 37% naar 49%. “Ook hier zien we dat verzekerden steeds vaker kiezen voor de goedkoopste optie”, zegt Van Erk. “Een hoger eigen risico is zorgelijk als consumenten daardoor zorg mijden.”
Winnaar zorgseizoen
FBTO is de grote winnaar van het zorgseizoen 23-‘24. FBTO verdubbelde bijna in omvang van 475.000 zorgverzekerden in 2023 naar 947.000 zorgverzekerden. Ook Aevitae van Eucare en De Friesland (Achmea) groeiden fors.
Door de groei van FBTO en De Friesland groeide het marktaandeel van Achmea naar 30,1% blijkt uit onderzoek van Vektis.