2023: Succesvol jaar voor de reisbranche met interessante trends
De reisbranche kijkt tevreden terug op een succesvol 2023 en heeft hoge verwachtingen voor een voortzetting van deze positieve trend in 2024. Sinds mei 2023 is er een opmerkelijke toename in het aantal boekingen, vooral voor vakanties buiten Europa, wat duidt op een terugkeer naar het niveau van voor de Covid-19-pandemie.
ABN AMRO concludeerde in de Sectorprognose Leisure 2023-2024 dat de Nederlandse interesse in vakanties hoog zal blijven, mede dankzij de verwachte koopkrachtverbetering. Een voorspelde volumegroei van 3 procent voor 2024, vooral onder reisorganisaties (+8 procent), wijst op een voortzetting van deze trend, ondersteund door de reislustige Gen Z.
Hieronder nog enkele reis trends die zichtbaar waren volgens het ANVR in 2023.
Generaties reizen vaker samen
Meer generaties reizen steeds vaker samen, niet alleen om speciale gelegenheden te vieren, maar ook voor gezelligheid en saamhorigheid. Een vakantie met kinderen en kleinkinderen versterkt de banden, terwijl grootouders oppassen, waardoor ouders ook wat tijd voor henzelf hebben. Tegenwoordig kan een gezin er zelfs voor kiezen om het gezin op eenzelfde polis van een doorlopende reisverzekering te verzekeren. Dit moedigt een vakantie met de familie alleen maar aan.
Toename vakanties buiten het hoogseizoen
Steeds meer werkgevers bieden flexibiliteit aan hun werknemers en sluiten hun bedrijf niet langer volledig tijdens de zomermaanden, waardoor mensen zonder kinderen gemakkelijker buiten het hoogseizoen kunnen reizen. Vooral mensen zonder thuiswonende kinderen verkiezen reizen op andere momenten van het jaar.
Duurzamer reizen
Hoewel vakanties per trein in populariteit toenemen, is het nog niet altijd de snelste en meest stabiele optie. Toch laten steeds meer reizigers zich niet afschrikken door een paar uur extra reistijd en kiezen ze voor duurzaam treinreizen. Het gebruik van elektrische auto’s naar Middellandse Zee-landen vergt momenteel geduld en creativiteit wat betreft opladen, maar de mogelijkheden hiervoor worden geleidelijk uitgebreid.
Weg van de massa
Er is een groeiende interesse in vakantiebestemmingen buiten de gebaande paden, zowel door buiten de schoolvakanties te reizen als door te kiezen voor minder bekende plekken en een meer natuurlijke omgeving. Deze trend wordt aangedreven door een verlangen naar authentieke ervaringen, waarbij reizigers lokale gemeenschappen willen ondersteunen en een diepere verbinding willen maken met ongerepte natuur.
Workation
Langere reizen waarbij mensen vanuit een vakantiebestemming werken zijn vooral tijdens de pandemie ontstaan, maar blijven populair. Vooral onder jongeren is dit een geliefd concept, en sommige bedrijven spelen hierop in door dit toe te staan of zelfs met het hele bedrijf op een zonnige locatie te werken. Het draait hierbij om genieten en ontdekken van een andere omgeving buiten werktijd.
Nederlanders gaan goed verzekerd op reis
Volgens het onderzoek van de Nationale Nederlanden blijkt dat Nederlanders over het algemeen goed verzekerd zijn tijdens hun reizen. Van de respondenten die een vakantie hebben geboekt, heeft 79% een reisverzekering afgesloten.