Schadevrije jaren aantonen: zo werkt het

Waarschijnlijk ken je het idee van no-claimkorting wel. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe goedkoper de premie van je autoverzekering uitpakt. Maar hoe toon je eigenlijk aan hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd?

Wanneer toon je je schadevrije jaren aan?

Sluit je een nieuwe autoverzekering af of stap je over van autoverzekeraar? Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk de vraag hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd. Je schadevrije jaren geven aan hoeveel jaar jij al verzekerd bent geweest zonder schade te claimen bij de verzekeraar. Hoe meer jaar je hebt opgebouwd, hoe meer no-claimkorting je krijgt van je verzekeraar. En dit kan een flink verschil maken in je premie.

In welke situaties moet je je schadevrije jaren kunnen aantonen? Dit zijn de bekendste voorbeelden:

Nieuwe autoverzekering

Sluit je via Overstappen.nl een autoverzekering af, dan moet je je schadevrije jaren invullen. Verzekeraars gebruiken deze informatie om de no-claimkorting op je premie te bepalen. Zorg ervoor dat je eerlijk bent over het aantal schadevrije jaren, want verzekeraars verifiëren deze gegevens altijd in Roy-data – de database voor schadevrije jaren.

“Heb je per ongeluk te veel of te weinig schadevrije jaren ingevuld bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering? Dit is geen probleem. Je verzekeraar verifieert het aantal altijd even en past je premie aan wanneer dit nodig is.”
Jerry Poel
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen

Niet kloppende verklaring van je verzekeraar

Na het opzeggen van je oude autoverzekering registreert je vorige verzekeraar het aantal schadevrije jaren in Roy-data. Mocht je een verklaring ontvangen die niet klopt, neem dan direct contact op met je oude verzekeraar. Deze kan je een gecorrigeerde verklaring sturen waarmee je je schadevrije jaren bij je nieuwe verzekeraar alsnog kunt aantonen.

Overnemen of overdragen van schadevrije jaren

Met een afstandsverklaring kan iemand zijn of haar schadevrije jaren overdragen aan iemand anders. Dit is handig wanneer je bijvoorbeeld als stel een auto hebt gedeeld en besluit uit elkaar te gaan. Heb je je schadevrije jaren overgedragen, dan kun je deze zelf niet meer gebruiken.

Leaseauto of auto van de zaak

Heb je in een leaseauto of auto van de zaak gereden en wil je graag overstappen op een eigen auto? Je kunt de schadevrije jaren die je tijdens deze periode hebt opgebouwd meenemen naar je nieuwe autoverzekering. Hiervoor heb je een lease- of werkgeversverklaring nodig met daarin alle gegevens over eventuele schadeclaims.

Schadevrije jaren uit het buitenland

Ook schadevrije jaren uit het buitenland kun je meenemen naar je Nederlandse autoverzekering. Vraag in dit geval een verklaring aan bij je buitenlandse verzekeraar en dien deze in bij je nieuwe Nederlandse verzekeraar. Let wel op dat sommige verzekeraars buitenlandse schadevrije jaren niet één-op-één overnemen, of restricties hanteren voor bepaalde landen.

Wat is Roy-data?

We noemden hem hierboven al een paar keer: Roy-data. Maar wat is Roy-data eigenlijk? Roy-data staat voor “Royementsverklaringen-database” en is dé centrale database voor schadevrije jaren. Deze database wordt beheerd door de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (SEPS) en is opgericht in 2007.

In Roy-data worden alle schadevrije jaren van autobestuurders in Nederland geregistreerd, zodat verzekeraars snel en betrouwbaar inzicht hebben in de schadehistorie van hun klanten.

Waar kun je Roy-data voor gebruiken?

Je kunt Roy-data zelf op twee manieren gebruiken:

  • Controle van schadevrije jaren: in deze database vind je hoeveel schadevrije jaren er door je vorige verzekeraar(s) voor je zijn geregistreerd en hoelang je schadevrije jaren geldig zijn.
  • Identificatie van verschillen of fouten: wanneer er fouten zijn gemaakt bij het registreren van je schadevrije jaren, kan Roy-data helpen om deze te identificeren en recht te zetten. Mocht je een fout opmerken in je schadevrije jaren, neem dan contact op met je oude verzekeraar om de gegevens te laten corrigeren.

Zelf schadevrije jaren opvragen

Wist je dat de no-claimkorting die je opbouwt door schadevrij te rijden kan oplopen tot wel 80%? Het is dan ook meer dan de moeite waard om af en toe je schadevrije jaren te controleren en te zorgen dat deze correct worden verrekend door je verzekeraar.

Wil je zelf je schadevrije jaren controleren? Dat kan! Via een digitaal inzageformulier op de website van SEPS kun je eenvoudig je schadevrije jaren opvragen. Dit werkt als volgt:

  • Bezoek de website van SEPS.
  • Vul het digitale inzageformulier in. Zorg ervoor dat je je kenteken bij de hand hebt en upload een kopie van je legitimatiebewijs.
  • Verzend het formulier.

Nadat je het formulier hebt ingevuld en verstuurd, krijg je binnen enkele werkdagen een overzicht van je schadevrije jaren per e-mail toegestuurd.

Schadevrije jaren komen pas in Roy-data te staan nadat een verzekering is beëindigd. Je kunt dan ook alleen je schadevrije jaren van je eerdere verzekeringen opvragen via de website van SEPS. Wil je je schadevrije jaren opvragen van een verzekering die nog loopt? Neem dan contact op met je verzekeraar.

Gecontroleerd door
Jerry Poel Expert autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
Laatste update
Over onze expert
Sinds 2017 is Jerry Poel expert bij Overstappen.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van verzekeringen weet hij als geen ander hoe de autoverzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat jij de beste deals vindt in onze vergelijker en makkelijk kan overstappen naar een andere autoverzekering. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien handig advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Bespaar op je autoverzekering

Op zoek naar een goede autoverzekering? Bij Overstappen.nl helpen we je met het maken van een vergelijking. Vul op onze vergelijker je gegevens in en wij zetten de beste opties voor je op een rij.

Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 

Het laatste nieuws

Klantenserviceteam portretten

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.