Om je een optimale ervaring te geven op onze website, maken wij gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze privacyverklaring Sluiten

Energienieuws

« Naar Nieuws

Veilig overstappen naar een andere energieleverancier

06-03-2019

De afgelopen weken zijn er steeds meer negatieve berichten naar buiten gekomen over de telefonische verkoop van energiecontracten. Onlangs deelde het AD nog een voicemail waarop te horen is hoe verkopers van Essent grof schelden en zeggen dat klanten ‘keihard geplukt’ moeten worden. De verkopers dachten dat de verbinding al was verbroken, maar dit was niet het geval.

Niet alleen de onprofessionaliteit van de telefonische verkopers speelt een rol in de verkoop van energie. Ook het afsluiten van het energiecontract zelf wordt niet altijd op de juiste manier afgehandeld. Vorige week kwam in het televisieprogramma Kassa naar voren dat consumenten kunnen overstappen naar een andere energieleverancier zonder dat ze hiervan op de hoogte zijn. Je vraagt je misschien af hoe dit kan gebeuren. Overstappen.nl legt je uit hoe dit mogelijk is en op welke manier je dit kunt voorkomen.

Misleiding van consumenten

Stel je voor dat je wordt gebeld door een telefonische verkoper van energie. Hij doet je een aanbod waarbij je bij een andere energieleverancier veel goedkoper uit bent. Om dit aanbod te kunnen ontvangen krijg je tijdens het telefoongesprek meteen een mail of sms toegestuurd waarin je even snel op een knop moet drukken voor bevestiging. Er wordt echter niet verteld dat je met het drukken op deze knop toestemming geeft om overgezet te worden naar een andere energieleverancier.

Wanneer je als consument overstapt naar een andere energieleverancier dan heb je recht op 14 dagen bedenktijd. Het probleem is alleen dat je niet weet dat je toestemming hebt gegeven voor een nieuw energiecontract, waardoor je deze toestemming ook niet binnen de 14 dagen bedenktijd zal annuleren. Op deze manier ben je als consument na twee weken opeens overgestapt naar een andere energieleverancier, zonder dat je dit wilt of doorhebt.

Je zult je misschien afvragen waarom telefonische verkopers van energie op deze manier te werk gaan. De reden voor het niet volledig informeren van consumenten heeft te maken met de targets die telefonische verkopers moeten halen. Als zij deze targets niet halen, dan wordt hun contract niet verlengd. De druk om te presteren is daarom hoog en resulteert in praktijken waarbij consumenten ongewild en onbewust een energiecontract afsluiten.

Veilig overstappen

Wil je voorkomen dat je zomaar wordt overgezet naar een andere energieleverancier? Je kunt dan het beste zelf online energie vergelijken. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten energieleveranciers en het is daardoor lastig om deze allemaal te vergelijken. Wij van Overstappen.nl willen je hier graag mee helpen.

Via onze vergelijker kun je gemakkelijk een energieleverancier kiezen die aansluit op je wensen. Samen met je nieuwe energieleverancier zorgen wij voor een soepele overstap op de gewenste datum. Zo stap je op een makkelijke en veilige manier over naar een andere energieleverancier.

Goedkoper bij Overstappen.nl

Je bent bij ons vaak goedkoper uit dan op de site van de energieleverancier zelf. Dit komt doordat energieleveranciers graag zo hoog mogelijk in onze vergelijker willen staan. Om dit te bereiken geven energieleveranciers welkomstkortingen aan nieuwe klanten. Wil je na het lezen van dit artikel energie gaan vergelijken? Klik dan hier.

Bronnen:

https://www.ad.nl/binnenland/voicemail-legt-bizar-gesprek-essent-verkopers-vast-zo-denken-ze-echt-over-potentiele-klanten~a8b4b607/

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/energiebedrijven-telefonische-verkoop