Checklist overstappen van internetaanbieder

Wil je overstappen van internetaanbieder? Gebruik dan onderstaande checklist voor een zorgeloze overstap.

1. Controleer of je kunt overstappen

Als je een contract voor bepaalde tijd (met einddatum) hebt lopen, moet je nog even wachten met overstappen. Na de einddatum gaat het contract over in een maandelijks opzegbaar contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dan elk moment overstappen, met 1 maand opzegtermijn. Veruit de meeste huishoudens hebben al jaren een vrij opzegbaar contract en kunnen direct beginnen met vergelijken.

2. Denk na over je wensen

Wat heb je nu voor internetabonnement of alles-in-een-pakket? Pak de abonnementsinformatie erbij. Denk na waar je tevreden over bent en wat je anders wilt.

  • Ben je tevreden over de internetsnelheid?
  • Heb je interesse in interactieve televisie of diensten zoals video-on-demand of uitzending gemist?
  • Ben je tevreden met je huidige aantal tv-zenders (HD of standaard)?
  • Wil je meer HD-zenders om haarscherp beeld te krijgen?
  • Bel je veel via de vaste telefoon? Wat zijn je huidige tarieven?

3. Doe een postcodecheck

Vul in de vergelijker je postcode in en vink aan welke onderdelen (internet, bellen en/of tv) je nodig hebt. Je ziet direct de aanbieders en aanbiedingen die op jouw adres beschikbaar zijn. Met de handige filtermogelijkheden vind je eenvoudig een voordelig abonnement of pakket dat op je wensen aansluit.

4. Switch of nieuwe woning?

Switch/overstap – overstapservice is mogelijk en je kunt je vaste telefoonnummer meenemen.

Verhuizing – je moet zelf je huidige aanbieder opzeggen en je kunt je vaste telefoonnummer alleen meenemen binnen hetzelfde netgebied. Heb je een contract voor bepaalde tijd? Als je internetprovider op het nieuwe adres ook diensten kan leveren, verhuis dan je huidige contract mee. Wacht dan nog even met overstappen tot na de contractvervaldatum.

5. Met of zonder overstapservice

Overstapservice In het aanvraagformulier zie je of er een overstapservice is voor jouw specifieke overstap. Vink deze optie desgewenst aan. Je oude provider wordt dan voor je opgezegd.

Zelf opzeggen Wil of moet je zelf opzeggen? Zeg voor de zekerheid pas op nadat je van de nieuwe provider de oplever/aansluitdatum hebt gekregen. Houd er rekening mee dat je een opzegtermijn van 1 maand hebt bij je huidige provider. Om die reden kun je desgewenst de ingangsdatum van het nieuwe pakket wat verder zetten. Let op, de ingangsdatum is een ‘wensdatum’, de provider bepaalt de daadwerkelijke opleverdatum. Let op: heb je een los tv-abonnement? Dan moet je deze zelf opzeggen.

6. Na je aanvraag

Je ontvangt van ons per e-mail een bevestiging van je aanvraag. Wij sturen je aanvraag door naar de provider. Je hebt 14 dagen bedenktijd. Wil je in deze periode van het abonnement afzien? Neem dan contact op met de provider.