Schade melden reisverzekering

Onverwachts kosten maken op je vakantie is een vervelend iets. Wanneer je een reisverzekering hebt, kan je meestal de kosten declareren. Het indienen van een schadeclaim is een proces wat bij elke verzekeraar verschilt. Op deze pagina lees je hoe je schade meldt bij jouw verzekeraar en vind je de bijbehorende gegevens.

Stappenplan

Het volgende stappenplan biedt een lijdraad als jij schade maakt op reis. Bekijk goed wat er wordt aangeraden in jouw situatie.

  1. Bel de alarmcentrale van je verzekeraar: Het klinkt misschien gek, maar het is altijd verstandig om te bellen naar de alarmcentrale van je verzekeraar. Zo kan de alarmcentrale je verder helpen met de eventuele vervolgstappen. Denk aan het doen van aangifte of het indienen van de juiste papieren. De verzekeraar zal je dan gepaste hulp bieden.
  2. In geval van diefstal: Wanneer iets gestolen is, zoals je telefoon of een zonnebril, wordt er altijd aangeraden om aangifte doen bij de lokale politie. Het doen van aangifte is alleen op je vakantie bestemming mogelijk en niet meer terug in Nederland. Probeer ook altijd een kopie van je aangifte mee te nemen naar Nederland.
  3. Medische kosten: Het declareren van medische kosten is meestal dubbelzijdig. Meestal dien je eerst een declaratie in bij je zorgverzekeraar. Het kan zijn dat je zorgverzekeraar niet alles dekt. Voor je eigen risico (indien gedekt) en het bedrag boven de dekking van je zorgverzekering, dien je een declaratie in bij je reisverzekeraar. Voor het indienen van de kosten heb je uiteraard een rekening (op papier of digitaal) van de medische instelling nodig.
  4. Pech op reis: In een situatie van pech dien je altijd de alarmcentrale te bellen. Zij helpen je met gepast hulp om weer de weg op te komen of zorgen ervoor dat jij ergens kan overnachten.
    Overige schade: In het algemeen is het altijd verstandig om de volgende dingen te doen bij schade: vul je de juiste (schade) formulieren in, maak foto’s van de schade en verzamel overig bewijsmateriaal (voor bijvoorbeeld extra gemaakt kosten).

Schade melden bij je reisverzekeraar

In de meeste gevallen is het niet nodig (of mogelijk) om gelijk een declaratie in te dienen bij je verzekeraar. Zo kan het zijn dat je pas na een lange periode de rekening op je mat krijgt. Het indienen van een schadeclaim doe je meestal via de website, app of telefonisch contact. Bij een enkele verzekeraar kan je dit nog via de post indienen.

VerzekeraarMogelijkheid 1Mogelijkheid 2Mogelijkheid 3
Unigarantwww.unigarant.nl070 314 56 56
Aegonwww.aegon.nlMijn Aegon App
Univéwww.unive.nlUnivé App
Insharedwww.inshared.nl
Allianz Assistancewww.allianz-assistance.nl020 592 9890schade@allianz-assistance.nl
a.s.r.www.asr.nl
De Internationalewww.verzekeringen.deinternationale.nl
OHRAwww.ohra.nlOHRA App
Postbus: Postbus 40000
6803 GA Arnhem
ABN AMROwww.abnamro.nl0900 00 24
Centraal Beheerwww.centraalbeheer.nl(055) 579 8250Centraal Beheer App
FBTOwww.fbto.nl
Nationale Nederlandenwww.nn.nl

Bagage

Het gebeurt vaak genoeg: een reiziger raakt zijn of haar bagage kwijt op reis. Zeker het kwijtraken van bagage op een vliegveld is iets wat vaak voorkomt. In alle gevallen is het in ieder geval handig dat je nog in het bezit bent van de aankoopbewijzen. Tegenwoordig zijn dit niet alleen maar papieren bonnetjes, maar kunnen dit ook digitale bewijzen van de aankoop zijn. Wanneer jouw bagage kwijt raakt krijg je doorgaans een vergoeding voor je bagage en een noodbudget om noodzakelijke artikelen te kopen. Wanneer je bagage beschadigd raakt, dien je ook een declaratie in bij jouw verzekeraar.

In geval van diefstal is het altijd verstandig om aangifte te doen en deze mee te nemen in je schadeclaim. Ook hier is het weer verstandig om in het bezit te zijn van de aankoopbewijzen van je bagage.

De hoogte van de uitkering kan per verzekeraar verschillen. De meeste verzekeraars hanteren de volgende regel: spullen die binnen een jaar geleden gekocht zijn, worden vergoed voor het aankoopbedrag. Spullen die ouder zijn dan een jaar krijgen een bepaalde afschrijving. Hoeveel deze per jaar bedraagt, vind je op de afschrijvingslijst in de polisvoorwaarden.

Onverwachte kosten

Sta je op het punt om onverwachte kosten te maken? Bel altijd eerst de alarmcentrale. Zo kom je te weten wat er wel of niet wordt vergoed en kan de alarmcentrale je gepaste hulp bieden. Daarnaast kan het zo zijn dat de verzekeraar alleen kosten vergoedt die worden gemaakt bij aangesloten bedrijven.

Alarmcentrale reisverzekeraars

In geval van nood is het verstandig om contact op te nemen met de alarmcentrale. Welk nummer je moet bellen staat in de onderstaande tabel.

VerzekeraarNummer van de alarmcentrale
Unigarant0031 70 314 56 56
Aegon088 344 00 00
Univé+31 6 3002 0640
Inshared+31 (0)71 364 17 62
Allianz Assistance+31 (0)20 592 92 92
a.s.r.+31 30 256 7777
De Internationale+31 20 651 5956
OHRA026 400 23 10
ABN AMRO+31 26 400 23 45
Centraal Beheer+31 (0)55 579 7955
FBTO(058) 234 56 50
Nationale Nederlanden+31 (0)26 400 23 90
Gecontroleerd door
Jeremy Broekman - Expert schadeverzekeringen
Jeremy Broekman
Expert schadeverzekeringen
5 minuten 14-05-2024

Over onze expert

Sinds 2023 is Jeremy Broekman onderdeel van de Kizi familie. Hij voorziet je van onafhankelijk advies over schadeverzekeringen. Hieronder vallen woonverzekeringen, reisverzekeringen, fietsverzekeringen, motorverzekeringen en scooterverzekeringen. Jeremy is sinds 2016 werkzaam in de online vergelijkingsbranche. Daarnaast heeft hij bij een grote verzekeraar gewerkt, waardoor hij je kan voorzien van onafhankelijk advies over schadeverzekeringen. Ook houdt hij je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de verzekeringsbranche.

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!