Schade melden reisverzekering
Onverwachts kosten maken op je vakantie is een vervelend iets. Wanneer je een reisverzekering hebt, kan je meestal de kosten declareren. Het indienen van een schadeclaim is een proces wat bij elke verzekeraar verschilt. Op deze pagina lees je hoe je schade meldt bij jouw verzekeraar en vind je de bijbehorende gegevens.
Stappenplan
Het volgende stappenplan biedt een lijdraad als jij schade maakt op reis. Bekijk goed wat er wordt aangeraden in jouw situatie.
- Bel de alarmcentrale van je verzekeraar: Het klinkt misschien gek, maar het is altijd verstandig om te bellen naar de alarmcentrale van je verzekeraar. Zo kan de alarmcentrale je verder helpen met de eventuele vervolgstappen. Denk aan het doen van aangifte of het indienen van de juiste papieren. De verzekeraar zal je dan gepaste hulp bieden.
- In geval van diefstal: Wanneer iets gestolen is, zoals je telefoon of een zonnebril, wordt er altijd aangeraden om aangifte doen bij de lokale politie. Het doen van aangifte is alleen op je vakantie bestemming mogelijk en niet meer terug in Nederland. Probeer ook altijd een kopie van je aangifte mee te nemen naar Nederland.
- Medische kosten: Het declareren van medische kosten is meestal dubbelzijdig. Meestal dien je eerst een declaratie in bij je zorgverzekeraar. Het kan zijn dat je zorgverzekeraar niet alles dekt. Voor je eigen risico (indien gedekt) en het bedrag boven de dekking van je zorgverzekering, dien je een declaratie in bij je reisverzekeraar. Voor het indienen van de kosten heb je uiteraard een rekening (op papier of digitaal) van de medische instelling nodig.
- Pech op reis: In een situatie van pech dien je altijd de alarmcentrale te bellen. Zij helpen je met gepast hulp om weer de weg op te komen of zorgen ervoor dat jij ergens kan overnachten.
Overige schade: In het algemeen is het altijd verstandig om de volgende dingen te doen bij schade: vul je de juiste (schade) formulieren in, maak foto’s van de schade en verzamel overig bewijsmateriaal (voor bijvoorbeeld extra gemaakt kosten).
Schade melden bij je reisverzekeraar
In de meeste gevallen is het niet nodig (of mogelijk) om gelijk een declaratie in te dienen bij je verzekeraar. Zo kan het zijn dat je pas na een lange periode de rekening op je mat krijgt. Het indienen van een schadeclaim doe je meestal via de website, app of telefonisch contact. Bij een enkele verzekeraar kan je dit nog via de post indienen.
Verzekeraar | Mogelijkheid 1 | Mogelijkheid 2 | Mogelijkheid 3 |
---|---|---|---|
Unigarant | www.unigarant.nl | 070 314 56 56 | |
Aegon | www.aegon.nl | Mijn Aegon App | |
Univé | www.unive.nl | Univé App | |
Inshared | www.inshared.nl | ||
Allianz Assistance | www.allianz-assistance.nl | 020 592 9890 | schade@allianz-assistance.nl |
a.s.r. | www.asr.nl | ||
De Internationale | www.verzekeringen.deinternationale.nl | ||
OHRA | www.ohra.nl | OHRA App Postbus: Postbus 40000 6803 GA Arnhem | |
ABN AMRO | www.abnamro.nl | 0900 00 24 | |
Centraal Beheer | www.centraalbeheer.nl | (055) 579 8250 | Centraal Beheer App |
FBTO | www.fbto.nl | ||
Nationale Nederlanden | www.nn.nl |
Bagage
Het gebeurt vaak genoeg: een reiziger raakt zijn of haar bagage kwijt op reis. Zeker het kwijtraken van bagage op een vliegveld is iets wat vaak voorkomt. In alle gevallen is het in ieder geval handig dat je nog in het bezit bent van de aankoopbewijzen. Tegenwoordig zijn dit niet alleen maar papieren bonnetjes, maar kunnen dit ook digitale bewijzen van de aankoop zijn. Wanneer jouw bagage kwijt raakt krijg je doorgaans een vergoeding voor je bagage en een noodbudget om noodzakelijke artikelen te kopen. Wanneer je bagage beschadigd raakt, dien je ook een declaratie in bij jouw verzekeraar.
In geval van diefstal is het altijd verstandig om aangifte te doen en deze mee te nemen in je schadeclaim. Ook hier is het weer verstandig om in het bezit te zijn van de aankoopbewijzen van je bagage.
De hoogte van de uitkering kan per verzekeraar verschillen. De meeste verzekeraars hanteren de volgende regel: spullen die binnen een jaar geleden gekocht zijn, worden vergoed voor het aankoopbedrag. Spullen die ouder zijn dan een jaar krijgen een bepaalde afschrijving. Hoeveel deze per jaar bedraagt, vind je op de afschrijvingslijst in de polisvoorwaarden.
Onverwachte kosten
Sta je op het punt om onverwachte kosten te maken? Bel altijd eerst de alarmcentrale. Zo kom je te weten wat er wel of niet wordt vergoed en kan de alarmcentrale je gepaste hulp bieden. Daarnaast kan het zo zijn dat de verzekeraar alleen kosten vergoedt die worden gemaakt bij aangesloten bedrijven.
Alarmcentrale reisverzekeraars
In geval van nood is het verstandig om contact op te nemen met de alarmcentrale. Welk nummer je moet bellen staat in de onderstaande tabel.
Verzekeraar | Nummer van de alarmcentrale |
---|---|
Unigarant | 0031 70 314 56 56 |
Aegon | 088 344 00 00 |
Univé | +31 6 3002 0640 |
Inshared | +31 (0)71 364 17 62 |
Allianz Assistance | +31 (0)20 592 92 92 |
a.s.r. | +31 30 256 7777 |
De Internationale | +31 20 651 5956 |
OHRA | 026 400 23 10 |
ABN AMRO | +31 26 400 23 45 |
Centraal Beheer | +31 (0)55 579 7955 |
FBTO | (058) 234 56 50 |
Nationale Nederlanden | +31 (0)26 400 23 90 |
Klantenservice
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!
Het laatste nieuws
Grote verschillen in dekking reisverzekering bij schade aan bagage
Er zijn grote verschillen tussen reisverzekeraars als het gaat om de dekking van schade aan bagage. Dit blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl.
Ruim driekwart jongeren bang voor diefstal smartphone op vakantie
Ruim driekwart (76%) van de jongeren in Nederland is bang voor diefstal van hun smartphone op vakantie. Van de 55-plussers is maar 35% bang voor zo’n situatie. Deze groep heeft ook vaker een aanvullende reisverzekering.
Bijna 40% Nederlanders vreest diefstal op vakantie
Uit een onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat bijna 40% van de Nederlanders vreest voor diefstal van waardevolle spullen tijdens vakanties. Jongeren maken zich vooral zorgen over bagageverlies, terwijl ouderen relatief onbezorgd zijn over reisgerelateerde problemen.
2023: Succesvol jaar voor de reisbranche met interessante trends
De reisbranche kijkt tevreden terug op een succesvol 2023 en heeft hoge verwachtingen voor een voortzetting van deze positieve trend in 2024. Sinds mei 2023 is er een opmerkelijke toename in het aantal boekingen, vooral voor vakanties buiten Europa, wat duidt op een terugkeer naar het niveau van voor de Covid-19-pandemie.
Wintersport 2023-2024: Trends en inzichten
Het wintersportseizoen 2023-2024 is van start gegaan! In dit artikel krijg je informatie uit een recent onderzoek over de trends en inzichten in de wereld van wintersport. Lees meer over de stijging in populariteit en uitgaven, vroegtijdige boekingen, favoriete bestemmingen en de overweging om een verzekering af te sluiten.
Aardbeving in Marokko: Hoe handelen de reisorganisaties en reizigers?
Lees in dit artikel meer over de verwoestende aardbeving in Marokko. Kom te weten hoe reisorganisaties hiermee omgaan, wat reizigers doen en wat jij moet doen als jij in Marokko bent of hier nog heen gaat.